Vs: Filmikamera on tiensä päässä Joo, jonossa mua ennen joskus osti 1500 euron hasselisetin joku taiteilijatyttönen (tai en mä tiä mitä se kuvas)... Isi maksaa: oli koko perhe mukana ja EP sano että "osta tää niin sit sulla on Hasselblad" ja kaupat tuli hetken päästä .
Vs: Filmikamera on tiensä päässä ..toisaalta tuo voisi olla juuri sellaista, minkä itse oivaltamalla se elämys tulee. Ei kannettu vesi kaivossa pysy. Itsellä oli hyvät edellytykset hokata tuo, kun ensimmäiset negat tuppasi olemaan vähän ohuita ;-) Tuo "mv on naisten juttu" taitaa taas silkka muoti, ei ne vaan 35v sitten mv:stä mitään hihkuneet.
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Joskus, kun niitten juttuja ajattelen, tuntuu että se että tekee just erilailla kun jannut, se on se juttu, eikä ehkä se prosessi niinkään. mutta toisaalta sehän on se "nuoren taiteilijan perimmäinen olemus", tehdä just toisella tavalla. Se että prosessi on 150 vuotta vanha, se ei häiritse ollenkaan. Muuten uusin hullutus, lomojen ja holgien jälkeen on "Red Bírd Photography", ladata värinega väärinpäin kameraan, eli valottaa filmipohjan kautta, tulee ihan ufo punavoittoisia ja valopihalla kuorrutettuja kuvia, kun valo leviää ensin filmipohjaan ja punakalvo valottuu ekaksi.
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Tällaisten temppujen avulla kulttuuri ja historia säilyvät elävinä ja ameriikan markkinapelleilyn sijaan huomio kiinnitetään olennaisiin perusasioihin. Toinen tärkeä temppu on se, missä kuvaaja laittaa (mukamas) filmirullan korvaansa mutta ottaakin sen ulos suustaan. Kolmannessa vanhojen mestarien tempussa (missähän Adamsin kirjassa oli siihen ohjeet?) tyhjäksi tarkistetusta silinterihatusta löytyykin huivi, kani ja Leica!
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Ehkä myös hän yrittää päästä naistennaurattajaksi? Kannattaisi harkita karvanoppa-autoa kyllä että pääsis edes viivalle...
Vs: Filmikamera on tiensä päässä nonih..tuli skannattua sitten ihan teitä varten 2kuvan pääotsikko siis on DIGIKUVAUS ON TUONUT ETUJA, MUTTA FILMILLEKKIN ON KÄYTTÄJÄNSÄ
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Niinpä. Tänään on sitten purjelautalijat ja auringonottajat muka tukkanuottasilla, isolla lakanalla ;-) Heh, koko juttu on käytännössä yhden espoolaisen mummon peruja Mellstenistä. Ja sen pitää toki kiinnostaa salolaisiakin. Varsinkin kun vesillä on hitosti vesikoottereitaa, jotka eivät nyt tunnu haittaavan ketään ;-D
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Mua haittaa. Vihaan niitä vitun vehkeitä oikein erityismaininnan kera. Onneksi eivät täällä ole juurikaan pilaamassa äänimaisemaa ja näkymiä.
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Vesiskootterit? ..... Pitäisi lailla tai EU-direktiivillä kieltää. Toinen vaihtoehto olisi, että mikäli tulevat haulikonkantaman päähän matkaveneestä, tuli on vapaa.
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Välillä tuntuu että täällä kellarissa rotskuja keitellessä on aika mukavaa...Silittelee leicoja, hasseleita ja rolleita vuorotellen...
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Heräsin tossa päivällä kun kelloradiosta alko tulla Radio Peilin ohjelmaa. Kerrottiin ihan uutisissa kuinka filmikameralla kuvaaminen vähentyy tosi kovasti. Oli jopa meidän kaikkien filmikuvaajien suosimalta Ifolorilta kysytty ja ne sano että kolmasosaan tippuu joka vuosi . Hehkuttivat miten hinnat on noussu, että rullan kehitys ja kuvat on 16-20 euroa. Sitten haastateltiin kolmea perhettä. Eka kuvas vaan digipokkarilla ja sanoi teettävänsä parhaat paperikuviks. Tokassa oli miehellä 4 järkkäri lomareissulla - 2 digiä ja 2 filmiä. Kuulemma digejä tulee käytettyä vain. Kolmas perhe sano että parin päivän lomareissun aikana oli ottaneet yhden kuvan kameralla ja kaks kännykällä =). Jotenkin tässäkin uutisessa oli jännää se, kun tuntu että lähinnä peloteltiin, että pirun kallista ja katoavaa tää filmikuvaus ja ettei kukaan sitä oikeasti tee. Filmipuolen kameroissa puhuttiin vain pokkarista tyyliin "Filmipokkariin luottaa nykyään enää..." Vaikka tietysti näinhän se sunnuntaikuvaajien parissa onkin. Olis siinä filmipuljauksessa silti niillekin kuvaajille puolensa jos pitkälle miettis. Tulis ainakin niitä kuvia teetettyä kun monilla ne jää sinne kovalevylle.
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Tämä on suuri ongelma. Ilmeisesti digeistä vain on niin vaikea teettää paperikuvia - kun se ei ole "pakollista" kuten useimmille filmin kulta-aikaan oli, kun laitettiin filmi anttilan pussukkaan ja saatiin kuvat takaisin ja jotkut ihmeen negatiivit joista ei edes nähnyt mitään - ne lensivätkin sitten roskiin. Kuvista osa toki haaleni jo muutamassa vuodessa (mullakin muuten on 80-luvun ra-4 -pränteistä osa mennyt ihan keltaisiksi, no negat on jossain sentään). Mutta eihän se mitään, kaikkihan tiesivät että kuvat kellastuvat vanhuuttaan. Paitsi jotkut mustavalkoiset. Monet omatekemät mustavalkoiset ovat jostain syystä haalistuneet sitten 60-luvun jne... Nyt digin myötä sitten pakotetta ei ole, joten kuvat ovat tietokoneella. Sillä läppärillä (tai kameran takatelkkarilla!) kun on niin näppärä näyttää kuvia lapsenlapsista sukulaisille, ystäville tai peräti vanhemmille jolleivat ole jo mullan alla. Ainiin jos kovalevy hajoaa tai tietokone? Eipä tullutkaan ajateltua... No, mutta otettiinhan siellä fotokaupan koneessa joku varmistus-dvd, missähän se on? Ai, se ei toimikkaan enää?? No puolivitsi puolivitsinä. Jossain määrin ymmärrän että digistä on hankala teettää niitä paperikuvia. Ensin pitäisi sadoista kuvista aina jaksaa valita ne printattavat. Sitten vielä laittaa albumiin tai johonkin. Kun seuraa noita digikuvien määriä yksittäisistä tapahtumistakin, saatikka lomamatkoista niin en ihmettele lainkaan. Juuri taas olin juhlissa joissa itse tuhlasin filmiä kaikkeen kokeelliseen ja sain peräti 2 rullaa valotettua. Samoissa juhlissa joku digijärkkäriheppu jutteli kuinka jo 4000 kuvaa tullut tältä illalta täyteen. Kuka tuollaisia kuvamääriä edes jaksaa käydä läpi ja etsiä niistä ne oikeat jotka haluaa muistoksi? Niin ja monilla varmaan lisäongelmia tuottaa se, että kuvat on "picasassa", eli ei edes tiedetä missä ne on ja miten. Sitten kun kuvia ei luokitella mitenkään niin seassa on paljon sellaista joka on tarkoitettu vain dokumentiksi sähköpostiin, blogiin, nettipäiväkirjaan, foorumikirjoitukseen tms... Ei pidempään säilytykseen, saati johonkin albumiin. Etsi sieltä sitten ne tärkeät muistot kun ainoa dokumentaatio on kuvauspäivämäärä.
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Totta viserrät , se pikku detalji, joka monelta jäi huomaamatta, filmin kulta-ajan tuoksinnassa,oli se että kun aina tetettiin kaikista kuvat, oli ne tehtävät kuvamäärät jättilabbiksissa huikeita. se että hinnat painui alas, tavallaan joudutti sen median kuolemaa. Tosiasiassa isot labbikset eli asiakkaiden filkoista erotetun hopean hinnan avulla. sitten hopean hinta painui alas... yhtälö oli selvä. Se juttu taas että tulee uusia hyviä filkkoja markkinoille, selittyy sillä että kalliit" Strategiset" valvonta ym filkat eivät enää mene alkuperäiseen tarkoitukseen, vaan ne filtrautuu eri välikäsien kautta amatööri ja diggarimarkkinoille (vrt uudet Rollei filkat) esimerkiksi sain katsottua 70mm Kodak Aerocon II "vakoilukone filkan" oikean hinnan tuossa Kodakin hinnastosta: 400 jalan kiekko: $ 3.700,- ostin niitä nevadan surplus army kauppiaalta 60 taalaa per purkki ( 400 fet). Ingolta (Die camera) kysyin mitä Maco surveillance filkat makso poliisille: Ei tarkkaan muista mutta kuulemma helvetisti, mä saan niitä macolta about 25 ekeä per 30 metrin kakku. halpaa on kunnes nurkat on tyhjät.
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Tässä tulikin yks pointti miks ainakin mua kiehtoo filmi nyt kovasti, eli pilkkahinnalla pääsee kiinni muutaman vuoden takaiseen huippuosaamiseen. Samaa on jossain määrin vaikkapa audiopuolella, siis jossain minne digi on aika lujaa iskeny jo aikoja sitten: meinaan ostaa Revoxin vahvistimen, virittimen ja cd-soittimen autotallikäyttöön, joskus aikoinaan niiden hintalaput aiheutti lähinnä ääneen naurua, nyt ne vois tuottaa muutamalla satkulla omaksi ilokseen ja kuunnella romuja rassatessaan. No on siinä paljon muutakin hienoo ja maagista mutta en usko et ne hävii, ehkä palvelut muuttuu radikaalisti, siis kehitys yms. Voisko olla että mv selviää paremmin ja väri hiipuu...mv:ssä magia on selvemmin läsnä ja "ero" bitteihin jotenki radikaalimpi. Aina mä ihailen jotain Voigtländereitä tai Bessoja, Leica on ihan liikaa mulle, mä joutuisin käärimään sen kaulaliinaan ihan itseni vuoksi joten enköhän mä jonkun semmosen vielä repäse ni sit meikulla ei tuu varmaan kalusto rajat ikinä osaamisen tai näkemyksen tielle... Jos toi uus Olympus e-p1 vaimikäsenytoli popittais samoilla laseilla jonkun tommosen kans ni sit voi kaivaa kuvetta? Olis semmonen fiilis et kalustolla on jatkuvuutta. Eipä noista paperikuvistakaan tainnu olla varmuuskopioita kovin monella eli jos vesijohto lojahti tai tulikukko kävi niin sinne meni sekä kuvat että negat. Tai esi-isien kuvat jäi jaoissa/riidoissa vain jonkun mukaan, nykyään on ollu aika kivaa kun joku on skannaillu kaikki mitä piironginlaatikoista löyty ja jakanu kaikille sukulaisille, ennen semmonen olis ehkä jääny tekemättä? Ja digipokkarillakin saa kyläillessään edes jonkinmoisen kappaleen itselleen jos jossain onkin joku kauan kadoksissa ollu sukulainen kuvassa. V-MS
Vs: Filmikamera on tiensä päässä Kuulostaa aika uskomattomalta... Paljonko sitä hopeaa (vaikka rahassa) sitten todella tuli esim. kuukaudessa? Ei toi hopean hinta nyt kai niin kauheasti oo pitkässä juoksussa ainakaan laskenu. Vai tuliko ne just ton piikin kohdalla ne labbikset? http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ag_annual_average_USD_price_1792-2005.svg http://silverprice.org/charts/history/silver_all_data_o_usd.png