Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Filmikamera hakusessa

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana asphotos, 5 Marraskuu 2016.

1. cludor

cludor Member

432
    3
    18
    Cosina HiLite DLR on halpa ja hyvä. Vastaa ainakin sulkimen osalta esim. Nikkormatia.

cludor

2. asphotos

asphotos Member

61
    10
    8
    Kiitos vastauksista, jään sulattelemaan ehdotuksia. :slightly_smiling_face:

3. A_Renko

A_Renko Member

338
    13
    18
    Jeps. Tai Pentax MX / Olympus OM1/2 jos haluaa pienimmän mahdollisen rungon.

4. tero

tero

23
    0
    0
    Itselläni on zone focus kameroita useampi (mm. Konica C35, useita Minolta Hi-Matic -sarjaisia, myös muutama mittaetsin Hi-Matic löytyy).
    Nämä ovat mukavia pieniä kameroita joita on helppo kuljettaa ja melko huolettomia räpsiä "turistikuvia".

Vakavampaan tekemiseen olen löytänyt "oman kodin" Olympuksen filmivehkeistä ja tällä hetkellä kokoelmaan kuuluu OM-10, OM-1, OM-4 ja OM-4Ti.
    Niitä uskallan suositella ja kehua. Miinuksena se, että peilittömien takia OM-Systeemin linssit ovat nostaneet hintoja melkoisesti. Esim. 50mm f/1.4 Zuikosta joutuu kotimaassa maksamaat reilut 200€. Hyväkuntoisesta 250-300€. Maailmalta onneksi löytyy hieman edullisemmin, eli n. 100 eypon hujakoille.

Esim. Oly OM-10 runkoja löytää ebaysta 20-50 eurolla. Osassa saattaa jokin perinteinen 35-70mm zoom-lasi tulla mukanakin.
    Fiksuja, helppokäyttöisiä ja kestäviä koneita. Ja Olympuksen "laiska" suljinääni on ihana :D

Kuvissa Oly-kokoelmaani.

Liitetyt tiedostot:

5. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38
    Jep, itsellä kaksi OM-2n runkoa 28/50x2/100mm linssit ja on ekan kerran nyt kuvannut enemmänkin kinoa. Nikon FE on kanssa ollut... no nyt enemmän käyttämättä, olen käyttänyt sen kanssa tilt-adapteria pääasiassa. Mutta oikin mainio kamera sekin.

6. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Laittaisin kolmesataa lisää ja ostaisin vaikka ruuvileican. Mutta jos tuuri on voi löytää Rollei B35 kameran missä on valotusmittari. Jos jostakin löytyis toimiva Rollei XF ostaisin sen. Siinä ei ole niitä manuaalisäätöjä mutta se on muuten huima ja siinä on mittaetsin. Tais f luku olla hiukan päälle 2.

EDIT: Joo tarkistin se oli f2.3.

Ja tässä on kuva Rollei B35 kamerasta.

7. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113
    Kuittaan että sun "hiukan päälle 2" tarkoittaa nyt enemmän kuin 1/3 aukkoa ja vähemmän kuin 1/2 aukkoa päälle.

f/2,4 on "puoli aukkoa päälle f/2" eli puolivälissä aukkoja f/2 ja f/2,8. https://en.wikipedia.org/wiki/F-number

edit. Kuittaan vielä itselleni, että 2 + 1/3 on kyllä pirun lähellä. Ne on noi Wikipediankin taulukot aina pyöristettyjä.

8. Rollei 35 mallia itsekin suosittelisin. Rollei 35 TE tai 35 SE pitäisi tuohon rahaan irrota jos kestää sen että rungossa on kulumaa.
    Itse olen korvannut sen elohopea patterin ihan perus 1,5V napeilla ja mustavalkoista filmiä kuvatessa tulos on hyvä. TE malli ehkä vähän helpompi tarkentaa, kun suurin aukko on sen f3.5.

Jos taas valotusmittariksi kelpaa käsikäyttöinen malli, niin vanhoja neukku mittaetsimiä saa jo monta tuohon rahaan ja jopa ihan hyviä.

9. Mirrored

23 779
    748
    113

Täytyy tuota asiaa oikaista että ELw virtasyöpön mainetta sentään tarvitsisi. Siinä taisi olla muuta häikkää eli virta on jätetty päälle (viritysvipu jäänyt ylös) ja hätäisessä 4LR44 virityksessä saattoi olla että foliomytty yhdisti yhden napin plussaa ja miinusta. Mulla on nyt siinä testiksi ollut uusi paristo. Uskon sen olevan ihan kunnossa.

(Noi hinnat ovat nyt vanhoja ja uudelleen harkinnassa. Laittanen ehtiessä myynti-ilmoitusta.)

10. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Eniway, ostin uuden Rollei XF35 kameran eebaysta kun omistammassani mittaetsin heittää, eikä saa säädettyä. Nyt testifilmi sisässä. Kohta selkiää.

Tykkään ton Sonnarin upeasta dynamiikasta ja piirrosta sekä kameran automaatiikasta säätää aukkoa ja suljinta....ilmeiseti yhdellä kertaa. En ihan tarkkaa osaa sanoa mitenkä se toimii mutta en ainakaan ole erillistä himmennintä löytänyt. Jotenkin se säätää sitä keskusuljinta. Korjatkaa jos olen pihalla.

11. Mirrored

23 779
    748
    113
    En ole kuullut että keskussuljin voisi olla itsessään himmenninkin , mutta ehkä se on mahdollista? Toki jos keskussuljin ei aukea kokonaan, se vaikuttaa samalla kuten himmenninkin mutta himmenninaukko on silloin varsin eksoottisen muotoinen.

Program-automatiikka tarkoittaa sekä aukon että ajan säätymistä automaattisesti. Seuraavan linkin mukaan tässä voisi olla P-moodi tosiaan. Jos näin on niin se lie ihan ensimmäisiä historiassa? http://camera-wiki.org/wiki/Rollei_XF35 Programmed exposure from 1/650 s at f/16 to 1/30 s at f/2,3. Mitäs se sitten tekee kun 1/30 ei riitä?

(Kameroiden P-moodeissa on sittemmin tullut yleisimmin itse valittavaksi kaikki mahdolliset aika-aukko yhdistelmät, joten "kameran vietävänä" siinä ei silloin olla oikeastaan mitenkään. Silti P-moodia väheksyvä asenne on yllättävän yleistä eikä lainkaan järkevää. Sille ei ole oikeastaan minkäänlaisia perusteita. Oikeasti sitä pitäisi ylistää. )

12. Vasamatti

Vasamatti Well-Known Member

924
    336
    63
    Eikös PENTAX ME tai PENTAX ME SUPER ole myös näppärän kokoisia... Normaalilinssit 50mm f1.7 edullisia myös, taitaa Ebaysta löytyä normaaliobjektiivilla varustettuna alta satasen, samoin Suomesta Kameratorilta http://www.kameratori.fi/tuotteet/pentax löytyy käyttökelpoisia ME ja ME SUPER-runkoja ja objektiiveja muutamalla kympillä. Näissä on ihan huippuetsin: iso ja kirkas, paljon kehuttu; Googlaamalla Pentax ME löytyy lisää infoa...

13. Itse tuli hommattua Nikonen EM ja kaveriksi hakusessa vielä FM2.FE2 ja F3. Pitkästä aikaa varsin mukavaa hommaa kuvailla filmijärkkärillä. Törmäsin vain ongelmiin mustavalkofilmin kehityksen kanssa kun missään ei meinaa onnistua

14. Osaako joku suositella paikkaa missä onnistuisi Nikonin filmijärkkärin huolto ja osien vaihto?

15. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Tässä pari kuvaa Kimmolle ihmeteltäväksi. Eli aika ja aukko säätyy samalla. Ja kun olen tutkaillut noita laukauksia kuvaportista katsoen näkyy selkeästi keskussulkimen toiminta. Ovelasti tehty. Mutta ei mulla ole kun omat havainnot. Voin olla ihan väärässäkin. Teoriassa pelkkä himmennin sulkimena toimii. Aukeaa enemmän tai vähemmän vaan.

Liitetyt tiedostot:

16. Mirrored

23 779
    748
    113
    Tuo ei sitten vaikutakaan Program-moodilta. Tai no niin, määrittelykysymys. Erikoistapaus program-moodista.

Tyypillinen keskussuljin on tuollainen tähtimäinen osittain auenneena: https://www.google.fi/search?q=leaf+shutter&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjHxaOi_ZfRAhXCCywKHcv-D0MQ_AUICCgB&biw=2560&bih=1329#imgrc=wdKyBMKZduHGrM%3A

Olisin olettanut rinnalla olevan tavallinen iirishimmennin jonka voisi havaita toisesta suunnasta katsomalla - tai sitten siinä on tosiaan omalaatuinen keksintö sulkimena. Eikö mikään muuta noita aika-aukko pareja, ei edes filminherkkyyden säätö? Että aina on esim. 125/4 tai 250/ 5,6-8 kuten etsinkuvissa asteikko on.

17. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Ei muutu.