Elikkäs olen vihdoin siirtymässä järjestelmäaikaan myös digipuolella - tilauksessa Pentax *ist D. Optiikkaa olisi myös tarkoitus tulla ensiviikolla eräältä ystävälliseltä jälleenmyyjältä. Pentaxiin päätyminen johtui parista seikasta - ensinnäkin siitä, että metallirunko tuntuu kameralta ja toiseksi siitä, että k-bajonetin ansiosta laadukasta linssivalikoimaa löytyy vuosikymmenien ajalta. Mutta vielä on yksi pulma. Olen päättänyt a) Varmistaa kuvien saannin digivehkeen mahd. rikkoontumisen ja virranloppumisen varalta b) saada parhaat mahdolliset kuvat aiheen ehdoilla, joten - -pitäisi hankkia vielä Pentax-filmirunko. Filmille olen kuvannut aika vähän, mutta muutamia kuukausia käytössäni ollut Minolta SRt101 tuntuu jotenkin niin hyvältä ja nopeakäyttöiseltä kameralta. Ko. runkoa ei ole nappuloilla pilattu ja ainoa automaattinen toiminto on valotusmittari. Onko Pentaxilla "samanlaista" runkoa? Eli runko, jossa on laukaisin (ja tietenkin myös lankalaukaisin mahdollisuus), valotusaikakiekko, filminsiirtovipu ja dof-nappula (ei välttämätön). Tuplavalotusmahdollisuuttakin on Minoltalla tullut testattua, mutta sekään ei ole välttämätön. Vastausten tulvaa odotellen, valokuva.netistä näköjään kameralaukkuun muuttava räkänokka, Oksan Matti ...maksan otti
Pentax MX tai KX ovat likipitäen samalta aikakaudelta kuin tuo sinun Minoltasi. Kaipaamasi ominaisuudet löytyvät. Katsele vaikka eBaysta, sieltä lähtee kromattu MX-runko varsin edullisesti. Täällä Suomessa näistä pyydetään maltaita. ME:tä löytyy vieläkin halvemmalla. Vilkaise: The Pentax K-Mount page has a new home Itselläni on kaksi MX:ää juuri samassa käytössä kuin sinäkin suunnittelet.
ME Superissakin toimii 1/128 s ja B vielä täysin mekaanisesti, mutta muihin aikoihin tarvitaan nappiparisto. Niitä ainakin lienee tarjolla sikahalvalla. DOF puuttuu, mutta K-bajonetilla toimii "kierto-DOF" hyvin.