Adoxilla mielenkiintoinen mustavalkouutuus rakeettomien isojen printtien ystäville: Adox csm ISO16-25. http://www.adoxfilm.de/html/cms_scans.html Vai onko tuo edes uutuusfilmi...(?)
Tarkottaako tuo "punasokea" sitä, että se ei tavallaan reagoi punaiseen samalla tavalla kuin muihin väreihin, eli punainen toistuu tummana kuvassa/vaaleana negassa? Vois olla hyvä juttu muotokuvien kannalta...
Parhaiten sen näkee tuosta pmu:n postittaman linkin synagogakuvasta joka on vissiinkin punatiilistä tehty, ne ovat hyvin tummia, melkein mustia. Se on hieno juttu joihinkin kuviin, mutta normaalia sävyalaa ei siitä filmistä ainakaan ilman filtteriä saa koskaan. unohdin linkin: http://www.adoxfilm.de/assets/images/ADOX_CMS40_synagoge_72.jpg
Mulla on aikomuksena kuvata latoja tuolla efke 25lla, tosin taitaa jäädä kevääseen kunhan saan rahaa riittävästi sopivan mällin efke 25 5x7" filmiin. Melkoisen kivaa jälkea tekee toi leican uusi 50mm 1,4 ASPH täydellä aukolla kyllä: http://www.adoxfilm.de/ASOX_CMS40_synagoge_Z2.jpg rajattu kohta 4000dpi skannista.
ADOXin CHS 25, 50 ja 100 on Efkeä uudessa paketissa. Noista 25 ja 50 hieman vähemmän punaherkkiä, mutta mun mielestä ei häiritsevästi. Mutta mitähän toi CMS 25 on? Ehkäpä taas joku teollisuusfilmi (á la Agfa Copex) sovitettuna luovaan käyttöön. APX 25sta Efket ei oo, mutta en tiedä onko niin väliäkään. Löysin vanhoja APX 25 negoja ja ei ne niin ihmeelliseltä näyttänyt. Tosin on kehitystaidotkin "kehittynyt" noista ajoista. Jotenkin vaan tuntuu, että poistuminen markkinoilta on saanut APX 25:lle hieman myyttisen maineen. Aika harva sitä kuitenkaan käytti. Sama mystiikka on odotettavissa tietenkin APX 100:lle, joka toki olikin hyvä filmi. Mutta ostakaa nyt hyvät ihmiset sitä Plus-X:ää, ettei häviä!! kt
Mielestäni kanssa näiden hitaiden filmien käyttökohteet ovat hieman rajalliset, itse pidin tech panista sumukuvissa, varsinkin kesäyön valossa otettuna. Mutta keskipäivän paisteessa sävyt oli kyllä melkoisen tukkoista, vaikka kaiken yritti tehdä kehityksessä. Kun taas Trixällä samassa tilanteessa tuli laaja sävyala ilman mitään ongelmia, ainakin minua mv filmi kiehtoo juuri tuo laajan kaunis sävyala, ihan yläsävyissäkin.
Hmm, jos jokin noista alkoi kiinnostaa niin Fujin 100 Neopan Acros. Nelisatasissa HP5 vaikuttaa edelleen käypäiseltä.
Ja niinhän "ne" väittää, että Adox chm 400 on yhtäkuin HP5. Kuulemma tulee samalta tehtaalta eri nimellä.
Merkillistä että "testistä" puuttui kaikkien aikojen myydyin mv filmi, tri-x. Ei että noista testikuvista filmien ominaisuudet tulisi mitenkään esille.