Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kehitys kysymys

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana RDahl, 6 Lokakuu 2008.

1. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Eli, olen tähän astio tehnyt kehitykset tyyliin, litkut purkkiin ja eka minuutti kääntelyä ja sitten aina minuutin välein muutama käännös. No nyt kun mulla on sitten toi CPP-2, vai mikä se nyt oli, jossa on toi lämpötilan säätö ja rotaatio. Jos mä laitan päälle sen vaihtoehdon, että kone kääntelee sitä purkkia edestakas, niin kuinkahan paljon mun tarvii muuttaa sitä kehitysaikaa siitä normaalista, vai tarviiko ollenkaan. Olen muistavinani lukeneeni jostain, että tiheämpi kääntely lyhentää kehitysaikaa, saata olla väärässäkin, ei olisi ensimmäinen kerta :)

2. Vs: Kehitys kysymys

kyllä muuttuu ajat. filkan pdfssä on jatkuvalle prosessillekin ajat... ollut ainakin joskus.
    lappeellaan oleva tankki vetää puolet vähemmän litkua ja kantsii laskea että poppaa on tarpeeksi joukossa filkkasatsia varten <- stock.
    Samalla siis uusii koko prosessinsa kun souviin alkaa.
    Homma kyllä kannattaa, on oma kokemukseni.

3. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Vs: Kehitys kysymys

OK, tätä vähän "pelkäsinkin", no täytyy alkaa kaiveleemaan jostain ohjeita, mutta kiitoksia taas kerran.
    No niin, nyt tuli vähän  kaiveltua, ja jossain luki että 15% vähemmän aikaa kuin normaaliprosessissa, täytyy ajaa taas parit koefilmit ja kehittää ne Ollin systeemillä. ei oikotietä onneen :D

4. Vs: Kehitys kysymys

Siirry käyttämään Rollei kemioita, niitten ohjeissa on eri laimennussuhteet ja lämpötilat mutta myös liikkuttelut. Pieni perusvinkki, jos liikuttelet jobolla jatkuvasti, voit myös muuttaa laimennussuhdetta, se kompensoi jyrkkenemisen.

5. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Mihin suuntaan sitä suhdetta muutetaan, tai anna mä kokeilen arvata, laimeemmaksi? Mutta kuinka paljon?

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Menee reunaterävyydet kun koko aika liikuttelee ;--).

Laimeemmaksi juu... (En tiä kuinka paljon)

7. Vs: Kehitys kysymys

No otetaanpa Retro400 joka vastaa käytännössä TRIXIÄ: Rodinal 1+25  joka 30 sek /20 astetta  7:50    rodinal 1+50 -sama liikuttelu- 11:50, jatkuva liikuttelu (jobo)Rodinal  1+50 9min,  jatkuva liikuttelu  Rodinal 1+75  13 min  (1+100 laimennus vain hitaille filmeille. ei aikoja annettu)    D-76 Stock  9min  -D-75 1:1  12min  jatkuva liikuttelu:(ei annettu, luulisin 9min)

8. Vs: Kehitys kysymys

Kaiketi toi voisi mennä niin, että mikäli pitää ajan samana, pitää kehitettä laimentaa 15 %. Näin villinä veikkauksena. Mä olen vaan lyhentänyt aikaa. Se jyrkentää vähän, mutta ei mun mielestäni mitenkään merkittävästi. Kun muutenkin kuvaa jostain syystä liian loivia negoja.

Tuo ajan lyhentäminenhän johtuu siitä, että jatkuvassa pyörityksessä filmin pinnalla on aina mahdollisimman tuoretta kehitettä, kun minuutin kääntelyssä se kehite vaihtuu vaan minuutin välein.

Mutta filmin kehityshän on sellaista, että pitää valita itselle se oma filmi ja siihen itse hakea sopiva työkulku.

9. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

No sitähän täytyy ottaa ja kokeilla tuota laimentamista. Eli ensin kokeillaan normikehitystä ja sitten 15% laimennuksella kehitys Jobolla ja sitten verrataan. Ei kai tässä muukaan auta. Varsinkin kun ei ole käytössä tuota Retroa, itse pidän Fujin MV filkoista.

10. Vs: Kehitys kysymys

Fuji neopan 400 ja 1600 sekä Acros 100  ovat suosikkejani, ne ovat matkassa edelleen, vaikka Rollei on nyt "framilla". Minun hintani Fujeista vain eivät ole kilpailukykyisiä nettikauppojen kanssa, joten tiputin ne pois uudesta hinnastosta. Hyllystä ne kyllä löytyy- jos ei muuta niin omaan käyttöön.

11. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Mä en tykänny Neopan 400:sta ku sitä ei pystyny "yhtään" hiustenkuivaajalla kuivamaan, halkeili emulsio =). Muuten kyllä hyvää kamaa.

12. Vs: Kehitys kysymys

fujit on kivan jyrkkiä pyörittelee miten vaan.
    Jos filkkana joku fp4+ niin en lähtisi liemisuhteilla kikkailemaan.
    D76 stock kehiin vaan ja oikea aika kelloon.
    .. ei tule sitetn yllätyksiä kun onkin vähän enempi tavaraa pöntössä, tai muuten vakiosta on poikettava.

13. Vs: Kehitys kysymys

Jatkuvan liikuttelun huono puoli on tosiaan että Acutance, eli ääriviivaterävyys ei ole niin hyvä kuin 30 sek intervallin kehittämisessä. Oletteko kokeillut Diafine kehitettä? 2 kylpykehite jossa ajat ei ole kriittisiä, kaikki filmit menee samoilla ajoilla ja jatkuva liikuttelu ei muuta tulosta. Käytän sitä jobossa, kun laiskuus voittaa ja en jaksa räplätä eri filmejä eri tavalla.

14. Vs: Kehitys kysymys

Valoilla Fujia vai reissussa?
    Missäs hyllyt on, jos saa udella?

15. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Hitto, sutta ja sekundaa :D

16. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

No diafineä ja Acufineä lähti tilaukseen, samalla laitoin tulemaan 4x5" Ortokromaattista filmiä, pitäähän sitäkin kokeilla.

17. Vs: Kehitys kysymys

Se on oikein. Muuttuja määrä miehekkääksi vaan jos vakiointi vittuilee ,D

18. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Joo, sen verran täytyy ottaa takas, että toi orto filmi jäi sitten tilaamatta, sen verran monta kertaa vekslasin sen tilauksen kanssa. No kuitenkin, nyt tulee sitten kehite joka sopii prässäykseen ja toinen joboon.