Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

70mm filmi???

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Heiskis, 31 Toukokuu 2015.

1. Heiskis

Heiskis Active Member

546
    69
    28
    Olen hivenen kyllästynyt rullafilmin vaivalloisuuteen + kustannuksiin ja mieleen tuli bulkkifilmistä 70mm filmi. 70mm rullafilmiperiä näkyy tämän tästä olevan kaupan...
    Onko viisaammilla kommentteja 70mm filmin käytön järkevyyteen?
    Saatavuus ja hinta? Rullafilmiperät (vs. Perferointi yms.)?  Kehitys?

2. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    Vs: 70mm filmi???

Rollei IR 400 on erittäin kiva mv-filmi. Macodirectista saa tilattua 30 metrin bulkkifilmiä. Sopii Hasselbladin 70mm:n kasetteihin.

Filmiperiä saa tosiaan hankittua melko helposti, mutta kehitystankki plus spiraali onkin astetta vaikeampaa löytää.

70mm filmi on hyvä jos kuvaa paljon. Minulle se ei sittenkään sopinut, kesti aivan liian kauan saada kasetillinen filmiä kuvattua loppuun. Joten myin pois koko 70mm:n filmivarastoni, kasetit, perät ja kehitysvehkeet.

Latasin yleensä viisi metriä filmiä kerralla kasetteihin, koska kehitysspiraaliin mahtui juuri tämä määrä fimiä. Sillä määrällä valotti muistaakseni noin 60 kpl 6x6 ruutua. Mulla oli myös 500 jalan bulkkirulla erittäin ohutta Kodak Plus-X Aerecon II -filmiä, ja sitähän mahtui kasettiin vaikka kuinka paljon, reilusti yli toistasataa ruutua. Tällä filmillä kuvaaminen oli lähes ilmaista, taisin maksaa bulkkikiekosta 60 euroa.

3. Haapalahti

Haapalahti Active Member

2 347
    8
    38

Mulla löytyy 70mm isot 70mm rosterispiraalit [2kpl] ja iso rosteritankki 1:lle spiraalille [vaakatankki].
    Lisäksi graflok rullaperä (olikohan 7x8 tai 7x9, en muista.... ovat labralla).

Edit: Jos jotain moiset kiinnostaa niin saa tarjota YV:llä

4. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

No niin, tällä kertaa löytyykin näinkin läheltä. Itse etsin pitkään Suomesta/Pohjoismaista tai edes Euroopasta. Ei löytynyt mistään. Lopulta tilasin sitten kovalla rahalla Kaliforniasta saakka. Mulla oli kaksi tankkia, toinen oli muovinen Kindermann joka ei ollut erityisen hyvä, se vuosi turhan paljon agitoidessa. Toinen oli metallinen Nikor joka oli tiivis ja hyvä.

5. Vs: 70mm filmi???

Olisikohan hyvä kysäistä esim. Macolta tai Ifordilta, mitä 120 koon filmi maksaa esim. 100 rullan pakkauksessa. Ilford myi jossain vaiheessa kinarirullia niin, että niissä oli vain suojapussi (sama mikä on filmipakkauksissa), mutta ei pahvikoteloa. Hinta ainakin oli halvempi.

Siihenhän tuo ei auta mitään, että yhteen rullaan mahtuu niin vähän ruutuja.

6. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Mikä tosta 70mm filkasta tekee helpomman kuin 120 rullafilmi?

7. Heiskis

Heiskis Active Member

546
    69
    28

Olin järkeillyt niin, että kuvaaminen suoraan "bulkkifilmille" merkitsee vähemmän rullanvaihtoja...ja enemmän aikaa kuvaamiseen.  Ja ehkä kehitys helpompi...
    Lisäksi (jos perä oikean lainen) isompi kuvakoko...tasoskannerilla pitäisi ehkä näkyä laadussa??

8. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

70mm:n etu on juuri siinä että voi paukuttaa enemmän ruutuja vaihtamatta kasettia, muuta hyötyä ei juuri ole. Ostin yhden Hasseliperän Fjällrävenin valokuvaajalta, ottivat aikoinaan tuotekuvat maastossa mallien kanssa 70mm filmille. Kuvakoko on sama kuin tavallisella filmillä, ylimääräinen leveys menee perforointiin.