Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Filmien skannatavuus, erot, hyvät ja huonot filmit moiseen.

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana 12jukkavaara, 18 Joulukuu 2007.

1. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113
    Vs: Filmien skannatavuus, erot, hyvät ja huonot filmit moiseen.

Juu.....  ei olis arvannut, että noin se käy.  Kysyy maahantuojalta. Hienoa!  Antaa (joskus horjuvaa)  uskoa nuoren polven kyvykkyyteen ja taitoon selviytyä kiperistä tilanteista.  Upeaa, että lopputyösi on nyt hanskassa.  Näemme sen varmaankin aikanaan. Mihin oppilaitokseen teet sitä?

2. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Negatiivit skannautuu kohtuu laitteilla jo kunnolla, ellei nyt ole aivan kummallisia (ylivalotettuja ja/tai kehitettyjä), koska niiden tummuudet on semmosissa rajoissa minkä ei pitäs tuottaa ongelmia.

Mv-negatiivin optimiarvot densiteettilukemina suurennuskoneille oli muistaakseni kondensorikoneelle 1,3D ja diffuusoripäälle 1,5D. Aika kaukana 3-4 D:n arvoista, joita hyvät skannerit lukee. Huonot skannerit sen sijaan tuntuu tykkäävän loivemmasta kuin pimiö.

Olisin myös kiinnostunut tästä maahantuojan vastauksesta :).

Sanoisin, että softa vaikuttaa paljon enempi, kuin laite.

Itse skannaan VueScanilla RAW-tyylillä, kuitenkin "vain" .tiff-tiedostoksi. Sillä olisi mahdollisuus tuottaa myös .dng RAW-tiedostoja, joita voi sitten näillä digikameroiden RAW-konverttoreilla käpistellä, tosin ei siitä taida aivan samaa hyötyä olla. RAW-Tiffissä on kuitenkin se etu, että softa ei sössi väliin mitään, vaan tiedosto on juuri se, mitä se skanneri filmistä lukee. Skannerin valotusarvoja voi tosin joillakin laitteilla silti muutella.

Olen myös skannaillut dioja multiexposure-valinnalla, muttei se merkittävästi vaikuttanut jälkeen. Ei tainnut edes varjokohtia parantaa, vain värit ja kontrasti muuttuivat. Välttämättä toinen skannaus ei tuo mitään lisää varjokohtiin. Se riippunee kuitenkin skannerista.

Kannattaa myös harkita ihan vain säätötasoja kontrastin ja dynamiikan kontrollointiin. Softan tuottamasta joskus tummastakin kuvasta on mahdollisuus varjoista kaivaa tavaraa, vaikka näyttäisi kovin mustalta, kunhan se softa ei ole täysin tuhonnut sitä dataa sieltä, niinkuin joillakin ohjelmistoilla on tapana tehdä. Joskus niitä auto-levelsin clipping-arvoja voi itse muuttaa (ainakin photoshopissa).

Jos täydellisyyteen pyritään, niin suosittelen ainakin tutustumaan ja kokeilemaan tuota VueScanin RAW-hommaa. Saa ainakin itse säätää, ei tarvitse luottaa softan arpomiin arvoihin.

3. Vs: Filmien skannatavuus, erot, hyvät ja huonot filmit moiseen.

Jos täydellisyyteen pyritään, niin teillä on tytöt ihan väärät käyttikset.
    Itse saa säätää myös xsanella.

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Nii joo tai jollain Matlabilla vois koodata omat algoritmit :). Vaan pilaakos se Windowssi jotain sit? Saa ton kai macillekin ton vuescanin, vai saako?

..En kyllä edes tiedä mikä on xsane :D

5. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Uusimmassa Photo Techniques-lehdessä oli asiaa käsittelevä Cteinin artikkeli, joka voisi kiinnostaa asiasta kiinnostuneita:

http://www.phototechmag.com/current.htm