Kokemuksia,kehuja ,haukkuja ,millä alkuun,aivan perussetti,menetelmät ,varsinkin kehitystapa,voisin jopa ostaa jonkun kapineen jos saan kaupanpäälle"kädestä pitäen" opastuksen.
Vs: Ison koon kameroista Heh... tuttu tunne. Onneksi tuo on jo takanapäin, enkä ole hetkeäkään katunut 4x5:n ostosta. Eli siis periaatteessa mitä tarvitset ehdottomasti: - Kamera, joko fieldi (=Field) tai palkki (=View camera) - Linssi sulkimella - Tukeva jalusta esim. tukevalla kuulalla - 9x12 cm tai 4x5" kasetteja. 9x12 cm ehkä helpompi löytää filmiä Suomesta - Valotusmittari, mieluiten spotti - Luuppi tarkennusta varten - Lankalaukaisin - Filmiä - Laakafilmien kehitystankki - Kunnon reppu / kameralaukku jossa kaikki kulkee mukana Vedostusta varten sitten pitää hankkia suurennuskone linsseineen. Kumpi sitten pitäisi hankkia, fieldi tai palkki, onkin vaikeampi kysymys. Itselläni palkki, joka kylläkin kulkee mukaan vaikka metsään tahi rantakallioille. Kädestäpitäen opastusta saat varmasti tarpeen tullen vaikka minulta, mutta omaa palkkiani et kyllä saa...
Vs: Ison koon kameroista 9x12 4x5 tms jep,vanhoja Beselereita saa aika edullisesti,tosin ne on melko kookkaita,ja tilaa tarviaa, koska ei niitä siirrellä pesukoneen päälle joka kerta erikseen.Minulla olikin kerran semmoinen beseler,maskeja oli kinosta aina isoon kokoon,siinä oli säädettävä kondesoripää,eli oikea obiska ja maski peliin.
Vs: Ison koon kameroista 9x12 4x5 tms 4x5" filmiä myy kyllä täällä pääkaupunkiseudulla Telefoto ja Fotoykkönen ainakin. En tiiä miks 9x12 cm olis parempi vaihtoehto?
Vs: Ison koon kameroista Mikä on filedin ja palkin tekninen ero? entä ero käyttötarkoituksessa ja käytössä?
Vs: Ison koon kameroista 9x12 4x5 tms Fieldissä liikemahdollisuudet rajallisemmat. Fieldi taas erittäin helppo laittaa kuvauskuntoon ja taas poies. Palkki taasen pitää purkaa jotta sen saa järkevästi kuljetettua. Siinä suurimmat erot. Kyllähän Telefotosta varmaan saa 4x5" filmiä, mutta Fotoykkösestä ei esim. ole löytynyt FP4+:aa 4x5":na. Ainakaan sillon kun olen käynyt paikan päällä Fredalla...
Vs: Ison koon kameroista 9x12 4x5 tms Pitääkö palkki purkaa esim maisemakuvauksessa siirryttäessä paikasta toiseen vai voiko sen kuljettaa jalustaan kiinnitettynä? vaikka olkapäällä?
Vs: Ison koon kameroista 9x12 4x5 tms Minulle kerrottiin 4*5 tuumaa olevan järkevämpi nimenomaan saatavuuden kannalta. Minulla olikin ennestään sellaista luuloa, että 9*12 cm on vähäisempi maailmalla vaikkakin vanhastaan ainakin Suomessa yleinen. Olen joskus muutamia ruutuja palkilla kuvannut. Sehän on back to basic. Perusasetus on että sekä takalauta että etulauta ovat pystysuorassa ja yhtä korkealla. Siitä sitten lähdetään kehittelemään: esimerkiksi jos pitäisi kuvata vähän ylöspäin eikä aivan vaakasuoraan, nostetaan etulautaa. Kuvassa suljin joka sopii palkkiin (joihinkin muihinkin kuin Sinariin?). Silloin ei tarvita objektiivia sulkimella, vaan himmennin riittää. Ostin sulkimen Mustonen & Laine -huollosta satasella. Sinar palkkini esitellään tuolla: http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=7 Puuttuu vielä jotakin, ainakin objektiivi ja kasetteja sekä lankalaukaisin sulkimeen.
Vs: Ison koon kameroista 9x12 4x5 tms Telefotosta muistaakseni ostin FPnelosta ja Fotoykkösestä taas Delta 100 ja Kodakin Portraa oli sekä NC että VC. Ymmärtääkseni nelivitosta ois kyllä helpompi saada kuin 9x12. Ansku, näissä kamera-asioissa, mitä isompi sitä parempi Mun Linhofini menee kyllä erittäin hyvin kasaan ja on suorastaan kompakti ollakseen ns. ison koon kamera. Palje uppoaa sinne rungon sisään. Tosin käsivaralta sillä ei voi kuvata vaan jalusta on pakko olla.
Vs: Ison koon kameroista 9x12 4x5 tms Hyvissä olosuhteissa ja lyhyitä matkoja palkin voi siirtää kokonaisena, mutta mieluiten palje (joka on kameran arka kohta) suljettuna. Fieldi taittuu "laatikkoonsa", jolloin palje on täysin suojassa ja itse kamera suhteellisen kompakti kuljetettava.
Vs: Ison koon kameroista 9x12 4x5 tms Ja onhan sit vielä ne pressikamerat jotka on vähän vielä "nopeampi", vai lukeutuko ne fieldeihin, en taaskaan muista. Eipä tossa 9x12 ja 4x5 paljon eroa ole?
Vs: Ison koon kameroista 9x12 4x5 tms Ero on kyllä yllättävän suuri. 9x12 ja muut senttikoot alkavat pikkuhiljaa hävitä markkinoilta ja tarjonta keskittyy tuumakokoihin. Eli kannattaa harkita suoraan tuumakoon kasetteja. Toisaalta tästä muutoksesta johtuen esim. 9x12 kasetteja saa puoli-ilmaiseksi ja joitain filmejä on vielä saatavissa - plus tietenkin vanhat varastot.
Vs: Ison koon kameroista 9x12 4x5 tms joskus soittelin fotoyykköseen ja kyselin 4x5" fp4+ sanoivat että jos jaksat vuottaa niin tilaavat. jaksoin ja tilasivat, nyt sitä saa heiltä ainakin nettikaupan kautta. oli niin hyvää palvelua että ostan fp4+ jota siis ruinasin aina heiltä. kyllä kuvasuhde on eri 9x12 ja 4x5" ruuduissa. 645 on kiva siirtyä kapeaan kun taas 6x7 on meidän luontevaa siirtyä 4x5" ... no ei vaan ihanpaskaa taas. .. meen ottaa lääkkeet. *klip* kimolle: palkkia ei siirretä. fieldillä kuljetaan kuvailemassa (ainakin mä luen pressit tähän eli graflex Graphicit tähän). Linssin polttoväli (x2 pentax67 lempparilinssi) sitten pitää miettiä kuinka kehitellään. avoaltaissa, jobolla veivaten tai manuaali kastokehityksellä eli ..mikäs se termi nyt on... pitimessa ja avopurkissa. minä teen viimesen. pitää opetella lataamaan filkka tai ostaa readyload perä ja filkkaa... jne.. laitan linkin lontoon kielisiin kädestä pitäen teksteihin -> A large format photography home page
Vs: Ison koon kameroista 9x12 4x5 tms Juu meinasin tuota kokoeroa ja tosiaan onhan siinäkin vähän eroa. Toki saatavuus on tärkeä asia myös, jossa ehkä ero on sitten vähän merkittävämpi.
Vs: Ison koon kameroista 9x12 4x5 tms Jollekulle saattaa tulla mieleen että mitä ihmettä tuo höpäjää, taitaa olla oikein teknikon näkökulma. =) Linjat suorina ja silleen. Mutta tässä on oikean tien alku tulemaan tutuksi kameran mahdollisuuksiin. Esimerkiksi tarkennustason kallistus ja optisen pakopisteen sijoitus kuva-alalle. Lähestymällä uutta välinettä pelkästään vääntelemällä säätöjä ja sihtailemalla tähyslasin näkymää saadaan kamera 'solmuun' ja säätövarat äkkiä tappiin. Mikään ei estä palkin käyttöä 'kentällä'. Jalusta olalle kameroineen ja menoksi. Ovat vieläpä toisinaan kevyempiäkin kuin fieldit. Sopiva korkean mallinen laukku on kätevä, johon palkin saa kokonaisena vain jalustasta irrotettuna. Jalustan pikalukkolevy siinä välissä. Pitää toki tuntea kameransa - että lukitukset pitävät ja sen semmoista. Niinhän se kaikilla. Oho nyt putos suljin. =) Joo siis viimeinen ei näytä pitävän yksioikoisesti paikkaansa. Pyörittää tarpeen mukaan kasaan päin kompaktimmaksi ja siitä vain kokonaisena laukkuun. (Laukussa palkkinsa varassa roikkumassa ylösalaisin. Jo pari riittävän tukevaa väliseinää laukussa lähellä laukun päätyjä riittää palkin telineeksi.) Mutta tokihan field on nimenomaan kehitetty 'matkailijan' kameraksi. Ne ovat usein hienompia ja mekaniikaltaan vaativampia. Usein hyvinkin arvokkaita ja monimutkaisen hienomekaanisia mittaetsimineen. Täytyy tarkistaa, että kaikki toimii hyvin eikä käyttäjänä ole kertaakaan ollut tumpelo, joka vääntää lukitusta avaamatta tai liian tiukalle yms. Sama se on palkeissa. Kädestä pitäen -käyttöohje on aina paikallaan - mallit ja merkit ovat myös aina vähän erilaisia. Vaikeata? Ei toki. Tietty järjestys, vaihe vaiheelta, on tärkeintä, mikä auttaa.
Vs: Ison koon kameroista 9x12 4x5 tms Itse en ole jaksanut tuonne Telefotoon asti lähteä asioimaan, joten siksi olen tyytynyt fotoykkösen 9x12 cm filmivalikoimaan. Mutta kai tuo 4x5" yleisyys on totta, koska Trix:iäkin saa vain 4x5" koossa :/ Tarvii varmaan alkaa keräilemään muutama 4x5" kasetti vielä kokoelmaan lisää niin voi sitäkin kokoa kokeilla kunnolla.
Vs: Ison koon kameroista 9x12 4x5 tms 4x5 tuuman filmikoko on tosiaan yleisempi, käytännössä kaikkia filmejä taitaa saada siinä koossa, senttikoossa valikoima ja saatavuus on huonompi. Filmin lataamisesta voi katsoa vaikka tätä linkkiä: http://www.butzi.net/articles/filmload.htm Minulla muuten olisi joutavana kuvausvalmis paketti, Toyo CX (palkki) ja siihen lähes kaikki tarpeelliset lisukkeet, jos sellainen kiinnostaa.
Vs: Ison koon kameroista 9x12 4x5 tms Mulla puolestaan on myydä jokunen 9x12 kasetti ja muutama Provia laatikko siihen mukaan, että pääsee alkuun. Paikan tiedät jo vanhastaan, kun kerran olet jo käynyt. Tänään just vein laakadiaa (Proviaa) Who´s next labiin ja maanantaina käyn lunastamassa (tänään en ehtinyt). Nyt pitäs vielä saada hankittua skanneri joka tukee 4x5":sta negaa/diaa, nykyinen kun ei tue kuin keskikokoon saakka, eli jos joku haluaa ostaa Epson Perfection 4490 Photo skanerin niin saa ottaa yhteyttä.