Kuinkahan moni maassamme väsäilee kokeilumielessä tai ihan puolitosissaan itse kameroita? Lähinnä siis filmillä toimivia. Joitain on tullut itse väsäiltyä, mutta joskus kaipaisi kontakteja muihin samojen ongelmien kanssa taisteleviin...
Vs: Kameran rakentelijoita? On ollut kameran väsääminen mielessä, mutta jäänyt kuitenkin tekemättä. Lähinnä olen miettinyt yksinkertaisen, esim. 13x18 -koon kameran tekemistä. On pers'aukisuus vaivannut sen verran ettei ole tullut ruvettua hommaan, rahaahan tuohon todennäköisesti saa yllättävän paljon menemään.
Vs: Kameran rakentelijoita? On tullut jotain tehtyä , viimeksi elektroninen ohjaus mekaanisulkimelle. Esim. Tälläiselle:http://www.ebay.com/itm/GERMAN-ELECTRIC ... Swl9BWKUpT"]http://www.ebay.com/itm/GERMAN-ELECTRIC-SHUTTER-for-WOOD-FIELD-VIEW-CAMERA-BRASS-LENS-8X10-5X7-/272024226635?hash=item3f55e84b4b:g:SHQAAOSwl9BWKUpT Muita rakentelijoita täällä laukussa on varmaan pj.haaja ja jalakanen
Vs: Kameran rakentelijoita? Mä olen tehnyt yhden 4x5 palkin ja 6x6 palkin. Molemmat käytössä korvattu muilla kameroilla. Periä ja adaptereja on tullut tehtyä ja monenlaista muuta osaa. Työn alla on 6x12 retkikamera hiilikuidusta ja alumiinista. Nykyisessä fieldissä rullafilmiperän kanssa kun on turhan paljon massaa. Ens kesäksi on tavoite...
Vs: Kameran rakentelijoita? Jep, kahden millin messinkilevystä nuo leikkasin, pienemmällä rasituksella olevat osat ovat puoltoista millistä messinkiä. tarkennuksen hammaskiskot sekä rattaat löytyivät Askartelukeskukselta, tähyslasi,fresnel-lasi ja kasetit Fimekolta, rullafilmiperä Putuksen Eskolta, objektiivi Mikkelistä Valjakan Ekiltä ja Pyökkilankun pätkä puuosiin Mikkelistä O. Räsäseltä. Palkeen nahka on ns. kilpinahkaa (löytyi kirjansitomosta).
Vs: Kameran rakentelijoita? Hienoa meininkiä! Itse olen tehnyt vain pari Polaroid-konversiota (rulla-polaroidista pakkafilmikamera; varsinkin tällä tavalla muokattu Land 120 on jatkuvassa käytössä) ja alkutekijöistä lähtien yhden alkeellisen "palkin", jonka palkeet tein mustasta kartongista. Nyttemmin sen linssi ja suljin ovat muualla käytössä, ja laitoin tilalle neulanreiän.
Vs: Kameran rakentelijoita? Yhden 4x5" neulanreikä kameran olen rakennellut, simppeli puulaatikko jossa on toisella puolella urat kasettia varten ja toisella puolella suljin johon on istutettu neulanreikälevy. Muutamia modauksia on tullut värkättyä joista toimivin on 6x6 neulanreikä. Haaveissa olis rakennella 4x5" puinen field mutta aika, laiskuus ja työtilat eivä ole vielä olleet otollisia.
Vs: Kameran rakentelijoita? Muutamia on tullut rakennettua, isoin on 40x50cm kuvaan pystyvä märkälevykamera, palkeeseen meni noin 3m2 kangasta, 2 kiloa kontaktiliimaa ja perkeleesti aikaa...
Vs: Kameran rakentelijoita? Tein tällaisen combon Linhof 6x9 perälaudasta, alumiinisiivuista ja etulautaan istutetusta 8/65 S-Angulonista. Linhofin perään löytyy 6x9 Rollex ja alkuperäiset 6x9 laakafilmikasetit. Ei notku eikä palkeet kastu, säätöjä on vain etulaudan nosto noin 15 mm. Suunnitteilla 8/47 sovittaminen, kunhan löydän sopivan tarkennuskierteen.
Vs: Kameran rakentelijoita? Ei taida enään olla, eikä tuu värkki on niin helvetin ruma Etulauta 50x70cm ikeakehys, takalauta 50x70cm ikeakehys, palje välissä ja laudat yhdistettynä 4x 10mm kiertetanko. Tähyslasi 50x70cm ikeakehys ja kasetti rakennettu 50x70 ikeakehyksen ympärille...
Vs: Kameran rakentelijoita? Katsopa DIY osio, nelossivu, Kimon aloittama ketju palkeenteosta, viimeinen viesti...