Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Filmi pelkkää muovia? Ongelma.

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Peidu, 2 Huhtikuu 2013.

1. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Filmi pelkkää muovia? Ongelma.

Tuossa saattaa hyvinkin näkyä epätäydellistä kiinnittymistä.  Siis nuo kuviot keskellä filmiä.

(Onko T-Max muuttunut tuollaiseksi että punertavaa ei ole enää filmin reunoilla?  En ole kahteenkymmeneen vuoteen T-Maxia käyttänyt.)  (edit.  noin voinee myös kiinnittyä, että rei'ityksen kohdalla on enemmän kiinnittynyt...)

2. Peidu

Peidu

174
    0
    0

Näin siinä on käynyt, olen itse mokannut filmiä kameraan ladattaessa, huolimattomuutta. Se on sitä kun alun epävarmuus lähtee ja alkaa ikään kuin tekijänä tekemään vaikka ei vielä kuitenkaan osaa, niin sillon niitä virheitä tulee.
    Nyt kun sain hieman varmistusta niin uskalsin kehittää viimeisen rullan ja siellä niitä kuvia sitten olikin. Se vaan kun ei tiennyt mitä on tapahtunut, niin ei uskaltanu viimeistä vielä kehittää, ettei se ongelma olis siinä ollu. Jäipähän jotain muistoja pääsiäisestäkin :D
    Kiitoksia paljon avusta, vaikka itse sähläsinkin :)

3. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Hyvä että kuvat jo löytyivät mutta kiinnitystapa lie syytä tarkistaa. Liikuttelu unohtunut?

4. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Virheitä sattuu kaikille, mutta niistä yleensä oppii. Itse olen nuorena kerran tehnyt saman mokan. Sen verran kirveli että päätin ettei tule toistumaan, eikä ole.

5. J.A.K.

J.A.K. Active Member

2 581
    22
    38

Seuraa takaisinkelauskampea kun virität kameran. Jos filmi on kasetissa sopivan kireällä, kampi liikkuu filmin vetämänä!

...ja tuo mallifilmi. Kun katsot rei'ityksen vieressä olevaa kirjoitusta, huomaat että ne on tehty valottamalla. Filmi on siis valottunut tehtaalla ja teksteistä voit saada varmuuden kehityksen onnistumisesta, vaikka filmillä ei ole omia kuviasi ollutkaan. Nyt kun kuvat puuttuvat, syinä voi olla
    1) että filmi on irronnut vetoakselista virheellisen latauksen takia ja vetorattaat eivät saa otetta rei'ityksestä.
    2) rei'itys on revennyt rattaiden kohdalta ja vetoakseli luistaa, jolloin filmi ei liiku.
    3) jos kamerassa on kaksoisvalotuksen salliva vipu, se on juuttunut väärään asentoon, jolloin filmi ei liiku.
    4) takaisinkelaukseen rattaat vapauttava kytkin on juuttunut "vapaa" asentoon. Silloinkaan filmi ei kulje suljinta viritettäessä.

jk

6. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Saa puskuroida vähän lisää ennen kuin toimii Ilfotolin kanssa =)