Vs: Filmi-Leicalla kuvattuja Älä ota Esa pulttia, tämä on tän saitin henki, joku pätee kuvillaan joku sanomisillaan joku taas sillä että on aina eri mieltä ja silleen , ei tässä tarvitse olla samaa mieltä ! Siteeraan leican esitettä:"Leica kameran etsinkuva eroaa muiden (SLR) kameroiden etsimestä sillä tavalla että leica etsin näyttää sen mikä tulee kuvaan mutta myös sen joka jää kuvan ulkopuolelle Tämä on se peruspointti. toinen pointti on se että Leica etsimessä kaikki "näyttää terävältä" eli valokuvaaja tulkitsee "todellisuutta" eikä sitä hahmokuvaa mikä tulee (SLR:n) etsinkuvaan, joka on yleensä se obiskan "täyden aukon kuva". Voisin J Sirenille kertoa, etä tämä piirre on niin hienovarainen, että joskus peitän tuon etäisyysmittarin pienen ruudun jotta mikään ei häiritsi keskittymistä rajaukseen, massojen ja sävyjen voimasuhteisiin jne. Suosittelen että J Siren käy pitelemässä leicaa kädessään ja vertaa sitä etsinkuvaa omaan SLR etsimeensä, uskon että pääset hiukka hajulle siitä mitä tässä tarkoitetaan, koska olet sentään nykyään filkkamies, eikä siitä ole pitkää matkaa "leicamieheksi"
Vs: Filmi-Leicalla kuvattuja Niin Leica on tullut synonyymiksi pienikokoiselle mittaetsinkameralle. Siis "Leica". Laitan uudestaan linkin johon pyydettiin siirtämään tämä aihe takaisin. http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,47207.msg357722.html#new
Vs: Filmi-Leicalla kuvattuja Otetaanpa vielä konkreettinen esimerkki, sarjasta J sirenin Emäsalon lintukuvatOhi lento) Olet kuvannut ne SLR kameralla, jossa on ilmeisesti autofocus. Seurannut tuota focus pistettä joka on keskellä etsintä, koettanut pitää linnut skarppina... Hyvä! linnut ovat skarppeja ja niitten siivet ovat hiukka eri asennoissa ( hyvää säkää??) MUTTA. kaikissa kuvissa on tuo kameran aiheuttama rajaus, aiheen keskitys, yksi kuva on OK mutta koko sarja?? Jos olisit kuvannut leicalla, olisit seurannut lintuja vapaast, rajaillut rennosti sijoitamalla lintuja eri tasoon. olisit myös nähnyt ennalta tuon kallion joka tavallaan "pilaa" sarjan siirtämällä rajausta ylöspäin ja kalliota ei olisi ollut kuvassa, jolloin sarja olisi ollut ehjempi. Tai sitten sinulla olisi ollut aikaa ja mahdollisuuksia muuttaa lopuksi kuva pystykuvaksi, jolloin linnut, kallio ja taivas olisi ollut järkevä lopetuskuva. Nämä kaikki on tottuneen Leica kuvaajan "selkäytimessä" eikä siitä se, jolla ei ole omakohtaista tietoa, ole juuri käsitystä. eli Kamera VAIKUTTAA kuvan lopputulokseen...
Vs: Filmi-Leicalla kuvattuja Ennenkuin lopetan, laitan vielä: On aika huvittavaa, kun antaa jollekin joka ei koskaan ole leicaa pitänyt käsissään, tuon vempeleen ja antaa sen ottaa mutaman kuvan, eihän siitä yleensä seuraa muuta kuin hätääntymistä ja täydellistä avuttomuutta kun "kamera ei tee mitään" ja miten siitä edes näkee kunnolla läpi. mulla oli aikoinaan 21 millisen rajaus teipattuna leican pääle, ei tarttenu edes katsoa läpi tai skarpata, 21mm on "aina skarppi" ja 90 asteen kuvan kyllä osas arvioida...
Vs: Filmi-Leicalla kuvattuja Onneksi ei kuvannut, ois voinu olla shokki monelle. Poikaporukoissa pyörintää, nuorena munkki koulussa intiassa ja silleen...
Vs: Filmi-Leicalla kuvattuja Ja jokainen kuva olisi ollut epäterävä.... ämmäLeicaa käytetään harvoin lentävien lintujen seuraamiseen, ja siihen on syynsä. Sorsan perseeseen tarkentaminen kun vaan ei onnistu. Paitsi tietysti Kauppatorilla sitten kyllä.
Vs: Filmi-Leicalla kuvattuja Luulen, että moni saa samat kuvat helpommin muunlaisella rungolla (jos yleensä on saadakseen). Minusta nuo kuvat eivät ole mleikamaisia kuvia.
Vs: Filmi-Leicalla kuvattuja Jos jotakuta kiinnostaa, vielä tänä päivänäkin on aika lailla käyttäjiä jotka nimenomaan haluavat kuviensa olevan leimallisesti "Leica kuvia" tanja kostenius kävi sekä Arlesissa että Perpignanissa ja totesi että on hämmästyttävää, kuinka paljon on nuorta polvea jotka kiertävät nimenomaan M -leica mukanaan. M8 ja M9 tosin alkavat vallottaa tilaa perinteiseltä Filkka leicalta.
Vs: Filmi-Leicalla kuvattuja Tästä on aikaa: Eka vaimo ja eka Leica M ( ei voi sanoa että kaikki pysyy, mutta että leica pysyy, se on vissi!) Sorry, Esa: Tää on vaan ihan filkka leican takia, dokumenttina...
Vs: Filmi-Leicalla kuvattuja Leica, Jeesus ja ym.. mahtaa olla ihme vehje Ainakin sillä saa upeita kuvia, kaikki siis todella hienoja. Eniten viehätti se eka kuva, vaikkakaan en ole varma ymmärsinkö kuvan oikein??? Punaiset rappuset ja täysikuu, siinä välissä Jeppe Jeesus ristiinnaulittuna. Sorry mulla ei varmaan ole ihan lääkitys kohdallaan, mitä siinä kuvassa oikeasti on.
Vs: Filmi-Leicalla kuvattuja Kyse on dominikaaniluostarin alakerrassa maan alla sijaitsevasta tilasta, joka aukeaa ylöspäin viereisen kirkkosalin sakastiin. Punainen on ylhäältä auki oleva väliseinä - ehkä 5 m. korkea. Sen takana on alttari, jolla on krusifiksi. Sen tausta näkyy reunan yli. Katto on hyvin tummansininen. Katossa on kolme erittäin suurta aukkoa. Ne ovat putken suita ja kaikki eri värisiä. Putkilla johdetaan valoa ylhäältä päin kyseiseen tilaan kolmen kerroksen läpi. Yksi putkista on maalattu valkoiseksi. Tuo valkoisen putken suu on katossa krusifiksin yläpuolella ja näyttää kuvassa jota kuinkin täysikuulta.