olen lähdössä reppu matkalle Intiaan joulukuun alussa, matkan kesto on kolmisen kuukautta ja matkustan yksin. Tarkoitus olisi kuvata mahdollisimman paljon, mukaan lähtee käytännön syistä vain filmi kalusto sisältäen pari canon fd runkoa ja kasan optiikkaa (niin paljon kuin rinkkaan mahtuu). Tarkoitus on matkata Goalta Mumbaihin josta Delhiin ja sieltä Uttar pradeshiin, ja kuvata kaikkea ihmisistä maisemiin. En ole kuvannut filmillä aikaisemmin juuri yhtään, joten filmi valinnat tuottavat onkelmia. Musta valko filmeinä ajattelin ottaa mukaan kodakin tri-x 400 ja agfa pan apx 100 kumpaakin parikytä rullaa ja kodakin t-max 3200 muutaman rullan. Väri negana suunnitelmissa kodak portra 400, kodak ektar 100, fuji superia 400, fuji superia 1600. Ovatko nuo filmit järkevä valinta? ja kuinkahan paljon tulee tarvetta nopealle filmille? Kuinka paljon filmiä kannattaa raahata matkalle mukaansa? Onko kellään kokemusta Intian filmi ja kehitys tarjonnasta ja hinta tasosta, kannattaako filmejä kehittää paikan päällä ja postittaa suomeen odottaamaan ja kuinka paljon voi luottaa siihen että paikan päältä saa hankituksi lisää filmiä?
Vs: Filmi Kuvaus Intiassa ● Intian kirkkaassa valossa 400 ISOa antaa lukemat suljinaikaa 1/500 tai 1/1000 ja aukkoa 11. Tämä rajoittaa jossain määrin kuvausta kun joutuu pitäytymään pienisssä suljinaukoissa, joten suosittelen hieman hitaamman filmin, 100–200 ISOn, valintaa. Muilta osin filmien valinnat ovat makuasioita; kannattaa tosin tiedustella tarkemmin Intian matkaajilta valon väristä ja luonteesta, värifilmin valintaa ajatellen. Isoimmissa kaupungeissa voi harkita filmien kehityttämistä, riskillä. En suosittele sieltä kotiin postittamista. Viisainta lienee tuoda filmit takaisin omassa repussa ja kehityttää ne Suomessa.
Vs: Filmi Kuvaus Intiassa Nepalissa ainakin tunnuttiin osaavan kehitystouhut melkein paremmin kuin meillä Suomessa. Siellä on vielä prosenttuaalisesti kuitenkin paljon enemmän filmikuvaajia. Varsinkin mustavalkoinen kehitys on Suomessa harvinaista, siellä arkipäivää. Rullien kehitys lisäksi maksaa euron tai kaksi, kolme-kuusi kertaa vähemmän kuin meillä. Samoin rullien osto on halvempaa. Intiasta en voi mennä takaamaan, kun ei ole kokemusta, mutta noin nyrkkisääntönä on, että jos jotain löytyy Nepalista niin samoin löytyy Intiasta. Värimaailma Intiassa tuntui olevan melkoisen keltaista, kun siellä kuukauden kuvasin. Kova aurinko joka porottaa kellertävään maahan sen varmaan aiheuttaa.
Vs: Filmi Kuvaus Intiassa Intia poikkeaa tosiaan kotimaan olosuhteista siinä, että päivällä valo on niin voimakasta että kuvaaminen on hankalaa ja illalla on lyhyt pehmeän valon hetki ennen pimeää. Lisäksi on paljon vähävaloisia sisäkuvaustilanteita. Omilla reppureissuillani Aasiassa olen ratkaissut asian niin että mukana kulkee pieni pöytäjalusta. Kamerassa tulee olla pimeässäkin toimiva automaattivalotus ja vitkalaukaisin. Kuvattua tuleekin iltaisin kun värit ovat muhevimmillaan. Kuvaamasi tavaraluettelo antaa vaikutelman että olisit lähdössä tyypilliselle repunraahausreissulle. Säästä itseäsi ja ota mukaan vain välttämättömät tavarat. Perillä voit ostaa kaiken tarvittavan hyvin edullisesti. Joudut kuitenkin ostoksille koska Intiassa tavaroilla on tapana hävitä kummallisesti. Ota mukaan yksi kevyt kamera ja laseiksi normaali + laajakulma ja ehkä vararunko. Teleä en pakkaisi ollenkaan. Muista että kehittämättömät filmit tulee pakata käsimatkatavaroihin lennon ajaksi tai röntgen pilaa ne. Itse pakkaisin mukaan 20rl hyvää 400ASA värifilmiä. Lisäksi ehdottomasti pari ND-suodinta (kahden ja neljän aukon tms.) päiväkuvausta varten. Loput filmit hommaisin paikan päältä. Kehityksen ja filmiä voi ostaa esimerkiksi vihreistä Fuji minilabeista joita löytää sieltä täältä kauppakeskuksista ja kaupungeista. Valitse sellainen jossa näet muidenkin käyvän. Saat kehityksen mukana nipun kuvia ja negat joita voit lähetellä postitse kotiin. Et mitenkään pysty raahaamaan repussasi ympäri Intiaa suurta määrää kehittämättömiä filmejä. Olen kova filmin kannattaja ja lyhyemmille reissuille otan pienen filmikameran. Pidemmillä reissuilla digipokkari + pari akkua + nippu muistikortteja on eittämättä kätevämpi vaihtoehto.
Vs: Filmi Kuvaus Intiassa Jos tiedät Hotellin tai varman paikan, suosittelen että et kanna koko tuota filmimäärää mukanasi vaan postitat osan sinne., jos vaikkapa joku tullimies ryhtyisi inhottavaksi ja vaatisi läpivalaisua tai tuontitullia. laita Hotellin nimi ja osoite ja osoitteeseen lisäksi C/O eli care of ja oma sosiaaliturvatunnuksesi ja GSM numerosi paketin päälle erilliseen teipattuun kirjekuoreen. Siellä sitten samaan pakettiin vain osoitteet muttamalla lähetät siihen asti kuvaamasi rullat takaisin suomeen tekstillä DO NOT X-RAY.
Vs: Filmi Kuvaus Intiassa Muutenkaan tuo suunnitelma ei toimi Intiassakaan muuta kuin very high end hotelleissa, sellaisissa jossa reppureissaaja ei asustele. Perusfilmikalustoa saa ainakin hyvin mumbaista ja delhistä. Siis jos vaikka pöllitään tavarat. Jos satut Kathmanduun päin niin Snapper Phto New Roadilla on meidän yhteistyökumppani ja Chiraq varmasti auttelee pulmien kanssa.
Vs: Filmi Kuvaus Intiassa Kiitos kaikille hyvistä neuvoista. Asiaa pohdittuani voisin ottaa mukaan pari runkoa ja optiikat 35/2, 50/1,4 ja 35-70/4 ja vielä ehkä 70-210/4,5. Filmiä voisi raahata mukaan 20-30 rullaa ja luottaa siihen että paikan päältä saa lisää, mutta kumpi olisi parempi valinta väri filmiksi Kodakin potra 160 vai kodakin ektar 100? Lisäksi mietityttää jalusta valinta, ottaako mukaan mitään jalustaa vai kevyt monopod tai kolmijalka, toisaalta en sopivaa jalustaa omista niin senkin voisi yrittää hankkia paikan päältä. Filmit voisi koittaa kehittää paikan päällä ja lähettää postitse kotiin valmiiksi kehitettyinä, niin ei olisi pelkoa läpivalaisusta ja kuvat olisivat turvassa jos kaikki kamat ryöstetään.
Vs: Filmi Kuvaus Intiassa Jätä 35-70mm suosiolla kotiin, jos otat nuo 35 ja 50mm. Huonompilaatuista kuvanlaatua et tule kaipaamaan. Itse väittäisin että postipaketin katoaminen olisi luultavampaa kuin ryöstö tai läpivalasu. Ja jos lähetät airmailina paketit kotiin niin nekin luultavasti läpivalaistaan. Kehitä vaikka kuvineen ja lähetä parhaimmat kuvat kotiin ja negat säilytät passin kanssa samassa paikassa
Vs: Filmi Kuvaus Intiassa Osaatko yhtään sanoa missä hinnoissa tuolla päin maailmaa filmin kehitys kuvineen on?
Vs: Filmi Kuvaus Intiassa Itse ottaisin ainoastaan yhden rungon, siihen laadukas 50 millinen kiinni eikä mitään muuta. Mielestäni reppumatkoilla (omalla kohdallani lähinnä erävaelluksia) on suorastaan kiehtovaa keskittyä ainoastaan yhteen kameraan ja objektiiviin. Aika ja energia ei kulu kamera- tai objektiivivalintojen miettimiseen (tai kantamiseen) vaan voi täysillä keskittyä kuvauskohteisiin ja itse kuvaamiseen. Määrätietoisella asenteella opit käyttämään 50 mm:n polttoväliä fiksusti, olkoon kuvauskohteena mitä tahansa.
Vs: Filmi Kuvaus Intiassa Eikö intiassa saa sähköä pistorasioista vai minkä takia et ota digiä mukaan? Kyllä filmi vehkeiden kanssa kuitenkin on ne omat haasteensa jos ei aikaisempaa kokemusta juurikaan ole.
Vs: Filmi Kuvaus Intiassa Olisi kiinnostavaa tietää MIKSI. Venäjällä reissatessani tein aina näin. passilla sitten todistin henkilöllisyyteni. kalustosta oli suomen sekä venäjän tullissa varmennettu ja leimoilla varustettu kalustoluettelo josta tarpeeksi monta kopiota jaettavaksi. Muutaman kerran jälkeen opin kun yrittivät periä tullia omista kamoistani.
Vs: Filmi Kuvaus Intiassa En sitä siellä koskaan tehnyt, mutta ei se voi olla yli 5€. Olettaisin että kehitys+ skannit cdlle (ei paperikuvia ollenkaan) voisi olla sopivissa paikoissa 3-4€.
Vs: Filmi Kuvaus Intiassa Odotan edelleen Pleppaselta selvitystä miksi ei pitäisi laittaa sos-turvatunnusta hotelliin toimitettavaan filkkapakettiin ???
Vs: Filmi Kuvaus Intiassa Paha sitä on laittaa, koska sitä ei ole. Oli kyllä muutaman vuoden -60-luvun lopussa. Henkilötunnus eli hetu meillä on ollut jo runsaat neljäkymmentä vuotta, mutta näyttää sotu olevan vielä voimissaan, varmaankin amerikkalaisten tv-sarjojen ansiosta.
Vs: Filmi Kuvaus Intiassa No niin, kai sen tyhmempikin tajuaa että tarkoitan passissa olevaa koodistoa jossa lukee vain "tunnus/code" ja sitten merkinnät (kuvan kanssa) Tuskin alat intialaisen respan mimmin kanssa kiistelemään siitä onko kyseessä suomalainen sotu tai hetu... HALOOO!!!
Vs: Filmi Kuvaus Intiassa Henkilötunnuksen loppuosa on kevyin mahdollinen tunnistusmenetelmä ja siksi sitä ei pitäisi turhaan jaella kenellekään.