Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Filkka väärin päin koneessa

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Ihmemies, 29 Kesäkuu 2009.

1. Ihmemies

Ihmemies Member

454
    6
    18
    Kävipä RZ67:n kanssa niin, että ajattelemattomuuttani panin filmin koneeseen väärin päin - eli valkoinen puoli ulospäin, eikä musta puoli ulospäin. Tällöinhän filmi ei valotu, koska linssin ja filkan välissä on paperi....

Onkohan mitään tapaa saada kelattua tuo filmi jotenkin ulos filmiperästä niin, että ongelman voisi vielä korjata? Vai menikö kyseinen rulla hukkaan?

2. Ihmemies

Ihmemies Member

454
    6
    18
    Vs: Filkka väärin päin koneessa

Noh, eipä taas sytyttänyt. Kelasin filmin loppuun, panin filmin uudestaan sisään ja kelailin "lopusta alkuun". Filmi pois ja takaisin alkupuolalle, nyt pitäisi olla oikein päin. Täytyy kuvata & katsoa miten pieleen meni :-D

3. Vs: Filkka väärin päin koneessa

Juuh, siellä mustalla puolella se filmi on:) Voihan noita tarvittaessa rullailla pimiössä tai muuten pimeässä huoneessa. Itse kyhäilen purkittamiset jne. rivitalon ulkovarastossa.

4. Vs: Filkka väärin päin koneessa

Tarkistus vielä, siis onhan tuossa vain kirjoituksessa tuo ajatusvirhe, sillä se filmi on sillä paperin mustalla puolella. Valkoisella puolella, jossa on tekstit ja kuvanumerointi, tulevat kameran takakantta vasten. (ellei tuossa Mamiyassa ole joku erkoinen filmin kääntä systeemi...)

5. Esterhaus

Esterhaus Member

412
    0
    16

Varmaan tarkoittaa että latasi filmiperään niin, että valkoinen puoli on latausvaiheessa "ulospäin" eli musta puoli katselee sitä filmin suorassa pitävää levyä päin eikä toistepäin.

6. Ihmemies

Ihmemies Member

454
    6
    18

Näinhän siinä kävi. Ehkä selitin asian vähän epäselvästi.

7. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Itse olen kanssa noiden kanssa meinannut mennä sekaisin erityyppisten kameroiden kanssa, kun on kiinteäperäisiä ja irtoperällisiä ja joskus vähän katoaa konseptit.. niinpä olen kehittänyt itselleni muistisäännön, että se musta puoli aina linssiä kohti, niin ei mene sekaisin.