Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit!

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana Henna, 29 Kesäkuu 2009.

    Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit!

    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Jos tuo haittaa festareilla niin kyseessä kenties kanteleen soiton kolhoosien väliset piirimestaruuskilpailut kivikirkon yhteydessä olevassa seurakuntasalissa.
    Poitti tuossa kirjoituksessa taisi kuitenkin olla sen tarkennuksen hitaudessa ja epävarmuudessa :)
    Jos pääsee lavan eteen niin ehdottomasti laajakulma. Sitten kun siinä on kuvannut ne pari kolme ekaa biisiä ja ajavat pois niin joko kaljatelttaan tai 70-200 keulille ja kuvailee vähän kauempaa. Omat (vähät) kuvaukset  on sujuneet välillä 17-200mm. 12-24 tuli muistaakseni hommattua myöhemmin.
     
  1. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit!

    Canonin eos 450D on perä, en ole koskaan halunnut vähiä rahoja laittaa perään, mielluummin sitten satsaa vaikka obareihin.

    17-200mm on kyllä jo kaiken kattava :)
     
  2. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit!

    Nopeesti vinkkejä ja mielipiteitä:
    - Ei jalustaa festareille. turhaa painoa ja lähes aina jonkun tiellä. Siellä kun on muitakin kuin minä ite. Ja jos muusikko ei ole kuollut niin ei ole hirveästi väliä onko kamera tärähtämätön kun muusikko kuitenkin tärähtää (eli liikkuu).
    - Kamerassa voi käyttää ISO1600-arvoa (jos kohina häiritsee niin kannattaa jäädä kotiin).
    - 2.8 on ihan riittävä valovoima festareille. Ei sitä nyt kaikkea kuitenkaan viitsi raahata mukana.
    - Joku muovipussihäridelli valmiiksi katsottuna jos sataa eikä kamera ole sääsuojattu. Paras hinta-laatu-suhde on sellaisissa poncho-mallisissa kertakäyttösadetakeissa joissa on hupun ympärillä kuminauha. Sitä kun vähän tuunaa niin saa kuminauhan kiristettyä objektiivin vastavalosuojaan. Kuminauha otetaan esiin sieltä tekemällä pieni reikä johonkin kohtaan "kujaa" ja väännetään vvs:n ympäri muutaman kierroksen niin että on tiukalla.
    - Aloittelevan kuvaajan kannattaa - erityisesti päiväsaikaan ulkoilmafestareilla - pyrkiä olemaan tietoinen millaista taustaa vasten kuvaa. Tämä, sommitelmat ja esiintyjän ilmeet / tilanteet ovat ne oleellisimmat asiat peruskuvia otettaessa.

    Mahtaakohan Tangomarkkinat olla Suomen väkivaltaisin festivaali?
     
  3. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit!

    kummalla lähtisitte 70-200mm 2.8 vai 4.lla?? Molemmat on L sarjaa ja  ensimmäisessä IS ... Olen kahden vaiheilla, tosin kulutkin menee yli puolella suuremmiksi jos otan tuon ensimmäisen.

    Jätänkö salamankin himaan, sillä ei varmaan kauheita tee, entäs teltassa..?



    Ei ole tangoja tms todellakaan, festarit :)
     
  4. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit!

    heh, kuinka osuva sarjakuva pläjäys :)
     
  5. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit!

    Vielä kun selviäsi, että mikä ihme on agre-passi...
     
  6. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit!

    Kuvausluvasta lienee kyse.
     
  7. Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit!

    Toi salamajuttu nyt taas riippuu niin paljon siitä, mitä on tarkoitus kuvata. Jos kuvaa ainoastaan muusikkoja lavalla, niin se on turha, mikäli taas on aikomus kuvata muutakin oheistoimintaa, niin tuo voi olla käyttökelpoinen joissakin paikoissa esim. vastavaloon kuvattaessa.

    Salaman ja oikeastaan kaiken muunkin tarvikkeen kanssa on myös sellainen juttu, että jos sitä ei osaa luontevasti ja rutinoituneesti käyttää, niin se kannattaa jättää kotiin, tilanteissa missä pitää nopeasti saada kuva. Samoin on tuo neuvonta noiden optiikoiden ja muiden suhteen aika huonoa, kun ei lainkaan voi tietää, millaisesta kuvausympäristöstä on kyse ja mitä varoja noihin on käytettävissä. Tokihan se niin melkein aina menee, että parempi maksaa enemmän.

    Tuossa 2.8 ja 4 on se yhden aukon ero, sitä voi tarvita tai sitten ei. Toisaaltansa on myös muita valmistajia, joilta saa samaa polttoväliä hieman edullisemmin. Niissä on sitten taas omat sudenkuoppansa.

    Niin sitä median akkreditointia ko. tapahtumaan tuo otsikko varmasti tarkoittaa.
     
  8. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit!

    Kommunikoidaan selkeästi kun jotkut on hiukan vajaalla kapasiteetilla liikkeessä. Eli Ilosaarirockista on kyse.

    Tärkeämpää olisi se hiukan laajempi putki niihin telttoihin, tulee tylsiä kuvia jos siellä telellä kuvaat. Laajuutta ja asennetta. Päälavalla pärjäät 4.0-putkella.

    Salamalla konserttien kuvaaminen on vaikeaa, siis jos haluaa saada hyviä kuvia. Salaman käyttö on myös usein (onneksi) kiellettyä. Ja ainakin monesti epäkohteliasta. Festareilla vaan on paljon muutakin mitä voi, kannattaa, ja esim. lehden toimeksiannosta usein pitää kuvata kuin pelkät konsertit, ja salama on hyödyllinen kapistus silloin.
     
  9. Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit!

    On tuota salamaakin tullut käytettyä jos kaikki lavan valot on sivuilla. Siinä olisi etummaisten naamat jääneet turhan mustiksi niin laitoin vähän täytettä geelillä väritettynä. Ja kun ottaa yleiskuvan missä on lauma yleisöä niin sekin on muuta kuin mustaa massaa.
     
  10. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit!

    Tää on varmaan sarjassamme niitä että tee ja kokeile niin tiedät mikä sulle passaa näppiin. Ihana on kuitenkin ollut saada hieman tukea, koska täällä liikkuu sen luokan tekijöitä että kiva saada vinkkejäkin, sitähän varten tämä foorumi varmaan onkin? Tosin olen täysin väärään  paikkaan itseni heittänyt, tarkoitus oli tuonne aloittelijoiden tai jo vähän enemmän harjaantuneiden poxiin kurvata :)

    Kalustoa mulla siis omasta takaa näin :
    Canon eos 450D
    Canonin 50mm 1.8
    Sigman 70-200mm 2.8(kolhittu, toimii kun tahtoo)

    Ja sitten ajattelin hommata sen L sarjalaisen mukaan.. Kun nyt päättäisi kumpi kampi lähtee, voi kyllä olla että se 2.8... njaa-a.. saapa nähdä.

    Juu agre-passi ->mediapassi.

    Aiempaa kokemusta kyllä on, henkilökuvauksesta studiolla enemmänkin, mutta vastaavaa rokkisessiota on vain yksi, ja se meni ihan ookoo-> oli puolipilvinen keli ja ei vettä satanut. Tuolla edellisellä sivulla latasin yhden kuvan noista karkeloista, kuvasin sen huippupokkarilla(kokeillakseni) ja matkaa lavalle taisi olla 10m verran, liekk Tuollaista uskaltaa messiin ottaa, nauraavat pellolle :)
     
  11. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit!

    Kylhän täs vinkkejä yritetään antaa :p

    Enemmän uskoakseni teet Ilosaaressa sillä normaalizoomilla kuin 70-200 millisellä.
     
  12. Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit!

    Ihan oikeessa paikassa olet, täällä vaan on vaan "aika monen kerroksen väkeä" paikalla sillointällöin. kb:n jutut kannatta ottaa suht vakavasti, sit voisit kyllä lopettaa suremasta noita linssejä ja vähän enemmän surra miten ratkaiset valot ym ryysikset. Kurkkaa vaikka kb:n saittia, ihan neuvoksi vaan...
     
  13. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit!

    Mikä on normaali zoomi? Sorry, nyt ei auennut! :)
     
  14. Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit!

    Normaali zoomiksi kutsutaan 50mm optiikkaa
     
  15. Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit!

    Niin normaalioptiikaksi kutsutaan 50mm, koska se antaa kinofilmikokoiselle kennolle/filmille normaalin näkymän. Lieneekö tuo sama kuvakulma sitten 450:ssä joku 35mm. Normaali zoom on sitten tuon polttovälin molemmin puolin toimiva zoom.

    Kyllä mäkin neuvon kuuntelemaan Kallea ja Jukkaa, molemmilla on moooonta kuvauskeikkaa tuollaisista takana ja tietävät varmasti mistä puhuvat. Ei se optiikka tuossa nyt mikään ratkaiseva juttu ole, enemmän pitää kantaa huolta sitä, että osaa lukea noita tilanteita ja valoja.
     
  16. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit!

    Normaalizoom, esim joku näistä:
    Canon 24-70/2.8
    Tamron 17-55/2.8
    Tamron 28-75/2.8

    (keskimmäinen on "normaalein" sinun kamerallesi).

    Syy siihen miksi suosittelen teleä laajempaa on se, että sillä saa vähän kontekstia mukaan, ja koska telellä on varsin vaikeaa saada aikaiseksi mitään kovin omaperäistä; kuvista tulee helposti "potretteja", ja mun mielestä potretit kannattaa kuvata muualla kuin konsertin aikana.

    Käytän itse erikoislaajoja objektiiveja (silloin kun se on jollain tapaa järkevää), koska laajuus korostaa mielestäni dynamiikkaa, syvyyttä, "siellä olemista", ja jos onnistuu täyttämään 16 mm (kinovastaavuus) polttovälillä otetun kuvan kuva-alan järkevästi, on kyse lähes välttämättä mielenkiintoisesta kuvasta.
     
  17. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit!

    Mulla "normaali" zoomi on Nikkor 18-200 VR, Canoneista en tiedä...
     
  18. Vs: Festareille kuvaamaan agre-passilla, vinkit!

    sitäpaitsi noissa tilanteissa on paras "zoomailla jaloillaan" pomppia vähän  sinne-tänne tsekkailen uusia kulmia, ettei pönötä siinä lavan edessä muun karjan joukossa.
    Sitten jos oot "tosi luu" luikit performancen aikana takatiloihin ja siellä vedät scoopin kun artistit tulee hikisenä takaisin  Ei tällaista "Kauko-ohjaus neuvontaa" oikeen voi tehdä, se on niin persoonasta, näkemyksestä ja tilanteesta kiinni...