Vs: Tiina Ei kyllä kovin kiva valaisu tässä. Jukkiksella on kova julkaisutahti, ihan mielenkiintoista kuvaa. Itse pidän enempi digillä otetuissa, niissä on sävyt paremmin hallinnassa.
Vs: Tiina Perustele. Sanakirja kertoo: "uniikki: jota on olemassa vain yksi kappale ainutlaatuinen, verraton" "tyypillinen: jossakin yhteydessä erittäin usein ilmenevä, jollekin ominainen tai hyvin tavallinen" Minun logiikkani mukaan mikään ei voi olla molempia samanaikaisesti. Jos olet eri mieltä, niin olet (sekään ei toki yllättäisi), mutta näkisin mielelläni perustelut.
Vs: Tiina Kyllä nämä viimeaikaiset. Tässä on kuvauksellani menossa sellainen omituinen suunta, jota en osaa selittää. Se vain tuntuu tällä hetkellä oikealta. Että näin mun pitää tehdä. Ja on näillä onneksi ollut monelle kameran edessä olleelle merkitystä. Tai niin ne ainakin mulle sanoo.
Vs: Tiina No siinä on se hyvä puoli, että et luo salamavalojen kanssa uusia ongelmia. Yksi valo on periaatteessa helpompi hallita, kun näkee varmemmin mitä on tekemässä. Tässä oleva kuva kertoo, että sitä ei oikein ole kuitenkaan nähty. Keskity. Virheitä sattuu, mutta kyllä tän tason virheet pitää nähdä viimeistään editoitaessa. Tosin tämä kuva näyttää siltä, että vähintäänkin osa sutusta on syntynyt juurikin editointivaiheessa.
Vs: Tiina Ok. Näyttää sitten suoraan kamerasta turpaan saaneelta. Jos se on tarkoitus, niin voin suositella meikkaajaa, joka osaa tehdä sen vielä luontevamman näköiseksi.
Vs: Tiina Itse oon sillointällöin kokeillut pelkällä vallitsevalla valolla kuvata, mutta en oo saanut aikaiseksi mieleistä kuvaa. Olishan se mukava kun ei tarvittisi muuta kuin kamera. Jotkut sen osaa, mutta ei kaikki eivät. Harjoitus ja tarkka silmä sopivassa ympäristössä varmaan auttaa asiaa.
Vs: Tiina Kaikista parhaiten oppii kun muutaman kerran mokaa ja joutuu tekee hitosti töitä mokan korjaamiseksi. Tietty jos ei ole varaa mokata ei ole varaa oppia uuttakaan. Näin tää maailma pyörii. Ne junnaa paikallaan jotka jo osaa.
Vs: Tiina Potretissa ei ole kerrassaan mitään vikaa. Se vain ihmetyttää miksi farkkutakki on ihan oikein valotettu mutta mallin leuka ja otsa (ehkä noin kolme aukkoa takista ylöspäin) ovat lähes puhki. Ja tuo silmänalunen! Minun satasen digipokkarillani tämä kaikki olisi kyllä mahdollista mutta Jukkiksen huipputason vehkeillä en oikein usko. Kuvankäsittelyssä tai -ohjelmistoissa on jotain suhnua.
Vs: Tiina No tää on jollakin keskipiste valotuksella otettu ja valoa ei ole kun keskellä. Näkeehän nyt ton.
Vs: Tiina Päätelmäsi olisi jossain määrin looginen, jos kyseistä objektiivia olisi valmistettu yksi kappale. Jos taustan sumentuminen on samanlaista kaikilla kyseisen tyyppisillä objektiiveilla, on se "tyypillinen", mutta ei mitenkään "uniikki" - vastavia opiskoja on satamäärin, ellei tuhansia.
Vs: Tiina Jos ei apuja ole - heijastinta tai täytevaloa siis, on paikan valinta a ja o. Valon suunta ja laatu on jossain kohden sopiva, useimmissa ei. Silmä harjaantuu löytämään sopivat paikat. - Sitten tietysti ongelmana on tausta ja muu ympäristö, aika harvoin hyvä valo ja muut hyvät jutut sattuvat samanaikaisesti.