Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kangasvuokkoja

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Saska, 21 Huhtikuu 2006.

1. Saska

Saska

24
    0
    0
    Ensimmäinen kuvani tänne, saa nähdä miten onnistuu. Kuvan pienentäminen oli tuskien taival. Antakaa hyviä vinkkejä siihen (-kin).
    Miten pakata oikein? :([/img]

2. Kuva näyttäisi hyvältä. Valo tulee hienosti takaa ja tuo "karvat" esiin. Kuvan pikselikoko saisi kuitenkin olla suurempi, sillä nyt on kovin kovin vaikea erottaa yksityiskohtia. Esim. 600px korkeana kuva saisi luultavasti aivan uudet mittasuhteet (kuvannollisesti ja kirjaimellisesti)

Mitä ohjelmaa käytät kuvien käsittelyyn? Olisi helpompi neuvoa, jos tietää mitä neuvoo ;)

3. Saska

Saska

24
    0
    0
    Adobe CS on käytössä, mutten juurikaan osaa sitä käyttää =(
    Kuvailen melko paljon, mutta tämä nettimuoto tuottaa suurta tuskaa. Näiden kokojen kanssa saa olla pulliainen helisemässä :O
    Kiitokset arvioinnista. Teki teetä sytämmelle, tuon tuskaisen postauksen jälkeen :)

4. vn

vn

1 464
    0
    0
    Karvat on kivasti esillä mutta ehkä jotain heijastinta olisi voinut näyttää tästä etupuolelta?

Vesku

5. Papu

Papu

789
    0
    0
    Nätti kukkakuva. Tuo pieni koko vain syö hyvää kuvaa mutta eiköhän nää systeemit jatkossa lutviudu :)

6. Papu

Papu

789
    0
    0
    Vasta hoksasin että kuvaan sisältyi kysymyskin. Siis kuvan pienennyksestä löytyy googlettamallakin paljon tietoa enkä tiedä onko siihen mitään nyrkkisääntöä. Mun mielestä homma vaihtelee kuvakohtaisesti, pitää vain kokeilla asetuksia.
    Yleensä pienennän asteittain (valikko: image/image size), sen kiistellyn prosenttiluvun mukaan eli 66,66% ja käytän unsharp maskia (filter/sharpen/unsharp) välissä. Tämän tekstin olen jostain foorumilta kopsannut ja siinä on nää asetukset Unsharp maskiin. Harmi kun sitä ei ole kokonaan, siinä olisi ollut selkeämmin kokonaan eikä tällaista epämääräisen laveaa jutustelua kuten mulla ;)

Siis.

"Jokaisen skaalauksen väliin "terävöitys", jonka tehtävä on vain pitää kuva kasassa. Kokeilun voi aloittaa vaikka USM arvoilla 30%, radius 0,3-0,5 ja treshold filmillä 2-4, digillä 0-2. Tarkoitus on terävöittää niin, että kontrastisiin kohtiin ei tule valkoista reunusta. Tätä jatketaan kunnes päästään melkein perille. Lopuksi sitten tieysti viimeinen pienennys haluttuun kokoon ja skarppaus. Webbikuvissa voi kokeilla aluksi vaikka USM 50%/0,3/0-2 sitten lisätä tai vähentää maun mukaan."

Sitten tallennus save for web -muotoon. Säätelet sieltä tiedoston oikean kokoiseksi, yleiset kuvan kokoon liittyvät ohjeet tänne löydät mm. täältä http://www.kameralaukku.com/portal/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=103

Selittäköön joku muu vähän tarkemmin :). En äkkiseltään löytänyt täältä mitään simppeliä ohjetta tuohon, löytyykö sellainen vai viitsisikö joku sellaisen tekaista?

7. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
  8. Papu

Papu

789
    0
    0
    Enpä tajunnut tuolta katsoakaan, vaikka sielläkin olen surffaillut. Hyvä juttu.

9. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    Tuollainen kasvi pitäisi löytää kyllä jostain kukkakaupasta, niin voisi itsekkin ottaa macron. Kukan/kasvin olemus on varsin miellyttävä eli kaunis kuva.

10. Saska

Saska

24
    0
    0
    Kiitos palautteesta. Oli mukava huomata, että vallan positiivistä oli.
    Arka olen näitä kuvia esille laittamaan, ehkä tästä eteenpäin rohkaistun. Hyviä vinkkejä sain kuvien koon muuttamiseen, hienoa että näitte vaivaa. Ehkä niistä jotain opinkin :)