Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Exif tietojen näkymisestä.

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana markku55, 2 Helmikuu 2014.

  1. markku55

    markku55 Active Member

    Olen huomannut, että monet puhuvat Exif tiedoista liittyen vaikkapa gallerian kuviin, joita minä en kuitenkaan näe. Näen perussivun, mutta muut välilehdet on poissa, joten vaikkapa valotusarvot, kameran malli ja käytetty polttoväli ei näy.
    En näe sitä edes omista kuvista joita olen tänne postannut, alkuperäisistä kuvista ne kyllä näkyy, mutta ei enää käsitellyistä kuvista.
    Mistä johtuu ja mitä voin tehdä, jotta näkisin nuo kuvaustiedot kuten muutkin?
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Exif tietojen näkymisestä.

    "Save for web" taitaa muuten jättää tiedot pois yleensäkin.  "Save as" taas ne liittää mukaan.

    Muutenhän noitten näkyminen taitaa olla ohjelmasta kiinni, kuten selaimesta?  Itselläni ei näy, mutta ainakin avaamalla kuva IrfanViewiin, pystyn niitä lurkkimaan.
     
  3. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 596
    1 304
    113
    Vs: Exif tietojen näkymisestä.

    Selaimet eivät näyt exifeja (windowsissa), mutta asentamalla lisuke EXIF Viewer (löytyy useita) saa hiiren kakkosnapilla exifit esiin, jos niitä kuvaan on jätetty.

    Photoshop CC:llä Save for Web:ssä voi itse valita kuinka paljon näkyy.
     
  4. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Exif tietojen näkymisestä.

    Ihmetykseni johtuu siitä, että mm Juke kerran näki minun kuvasta Exif tietoja joita itse en nähnyt, tiesi mm ISO herkkyyden ja ihmettelikin, miksi käytin niin suurta herkkyyttä kuin ISO 400, mutta minä en noita tietoja postaamastani kuvasta nähnyt, kysyinkin samassa yhteydessä, että miten hän ne näki, mutta en saanut koskaan vastausta.
     
  5. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Exif tietojen näkymisestä.

    Mitä kuvankäsittelyohjelmaa käytätkin, niin kyllä exifien siellä pitäisi näkyä.

    Mutta tosiaan kirjoittamalla googleen "exif viewer" löydät varmaan paljon ohjelmia jotka on varta vasten tehty exifien tarkasteluun. Niillä onnistuu. (Ellei exifeitä ole sitten tietoisesti jätetty pois kuvan nettiversiosta.)
     
  6. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Exif tietojen näkymisestä.

    Ei niitä ole mitään tarvetta katsella kuvankäsittelyohjelmilla tai ylipäätään "ohjelmilla", kun jokaiseen selaimeen saa tarvittavan "lisäosan".
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Exif tietojen näkymisestä.

    (Näsäviisauksia lienee turha kummentoisa, mutta...) Omia kuvia on kätevä katsoa kuvankäsittelyohjelman kautta. Vai netscapellako sinä niitä selailet?
     
  8. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Exif tietojen näkymisestä.


    Liittaa ne mita haluaa mukaan liittaa. Tuossa se valinta-akkuna auki...
     

    Liitetyt tiedostot:

  9. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Exif tietojen näkymisestä.

    Tuota noin, en ole varma mitä nyt neuvoilla tarkoitetaan, joten pari minua auttavaa kysymystä:
    - Jos klikkaan kuvan päällä oikealla painikkeella ja valitsen ominaisuudet, niin silloin minä en näe postaamieni kuvien Exif tiedoista kuin sen "etulehden", en vaikkapa tiedot välilehteä, pitäisikö tuolla tavalla näkyä kaikki Exif tiedot?
    - Avaako joku kuvia omaan kuvienkäsittelysoftaan ja VASTA sieltä saa ne muutkin kuin etulehden Exif tiedot esille?
     
  10. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Exif tietojen näkymisestä.

    Missä "ohjelmassa" klikkailet? Windows:ssa? Mikä versio? En ymmärrä mitä tarkoitat "etulehdellä"?

    Esim. Win8/Explorer näyttää kuvastani seuraavat tiedot (jotka vähän vaihtelevat kamerasta/kuvasta riippuen) kun tiedosto on "valittuna" explorerissa:
     

    Liitetyt tiedostot:

  11. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Exif tietojen näkymisestä.

    Metatietojen (EXIF, IPTC, jne.) kaiveluun hyvä työkalu on Exiftool/ExifToolGUI -yhdistelmä, se osaa myös jotakuinkin "kaikkien" valmistajien maker notesit.
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Exif tietojen näkymisestä.

    Ei taida löytyä PSE8:n Save for Webistä.  Miten lie Markun PSE versiossa.
     

    Liitetyt tiedostot:

  13. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Exif tietojen näkymisestä.

    Yritetään vielä:
    Kun hiiren oikella klikkaan kuvan päällä, tulee esille "lehtykäinen" jossa ylhäällä lukee Avaa, ja pitkän toimenpidelistan alimmaisena Ominaisuudet tätä kun klikkaan hiiren vasemmalla saan esille "lehtykäisen" jonka otsikkona on Ominaisuudet ja sitten kuvan nimi. Ensimmäisenä on Yleiset välilehti josta selviää mm kuvan tyyppi, sovellus joka minun tapauksessani on Windows Live Photo Gallery, Sijainti, koko jne. Seuraavat välilehdet on Suojaus, Tiedot ja Aiemmat versiot.
    Välilehdellä Tiedot näkyy ymmärtääkseni ns. Exif tiedot tai ainakin vastaavia tietoja, eli millä kameralla jne.
    No, kun sitten sama kuva on postattu tänne, en näe enää muuta kuin tuon Yleiset välilehden, muut on häipyneet.
     
  14. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Exif tietojen näkymisestä.

    No, millä sovelluksella (versio) katselet kuvaa "täällä"? Ja, edelleen kysymys Windowsin versioista on relevantti.
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Exif tietojen näkymisestä.

    Täällä näyttäis protokolla olevan: HyperText Transfer Protocol
    ja koneen käyttis on Windows 7.
     
  16. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Exif tietojen näkymisestä.

    Siis joku selain...
     
  17. Vs: Exif tietojen näkymisestä.

    :)

    HTTP – Wikipedia
     
  18. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Exif tietojen näkymisestä.

    Tarkoitatko siis Internet Explorer'ia?
    Voi helvetti kun sitä tuntee itsensä tyhmäksi :(

    Edit: Ja näyttäis olevan versio 11
     
  19. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
  20. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Exif tietojen näkymisestä.

    Kerrotko Ansel miten toimin saadakseni tuon ohjelman itselleni ilman, että se alkaa kertoa minulle miten minun tulee toimia jotta ohjelma toimisi?
    Olen kokenut aika paljon ongelmia ilmaisten ohjelmien alkaessa vaatia kaiken maailman tekemisiä koneellani, jos ei muuta, niin vaativat ohittamaan jo olemassa olevia ohjelmia joskus peräti niiden poistamista.
    En tunne lainkaan selausohjelmien käyttäytymistä, joten on pakko kysyä, minne nyt olen menossa jos otan käyttöön linkkaamasi ohjelman?