Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Evf:n erinomainen ominaisuus

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Olli Knuuttila, 12 Heinäkuu 2015.

  1. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Tästä on joskus täällä saattanut toki olla puhettakin, ja voi hyvinkin monille olla tuttu asia. Itselleni asian erinomaisuus valkeni vasta äskettäin...
    Vaikka kuvaan lähes kaiken Nikonin peilivehkeillä olen katukuvaukseen hankkinut Olympuksen E-M5:n. Kun viimeaikoina iso osa katukuvistani on lopulta päätynyt mustavalkoiseksi tein järjestelyn, jossa kamera on mustavalkotilassa ja kuvaan raakakuvaa.
    Se, että voi kuvaa sommitellessaan oikeasti nähdä mustavalkoisen etsinkuvan, auttaa valtavasti kuvan sommittelussa. Silti otetussa kuvassa on värit tallella jos niitä sitten lopulta kaipaa. Tämä on mielestäni yksi evf:n merkittäviä etuja.
     
  2. samux0r

    samux0r Member

    182
    2
    18
    Vs: Evf:n erinomainen ominaisuus

    Mielestäni OMD:n evf:n ylivoimaisesti suurin etu peilietsimiin on highlight-varoitus, jonka voi säätää mieleisekseen kohdalleen. Ei tarvitse arpoa, mikä kohta palaa puhki ja mikä ei. Saa aina oikein valotetun kuvan.
     
  3. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Evf:n erinomainen ominaisuus

    OM-D E-M1 etsintuntui ihan ensalkuun mukavalta.
    Tuota mustavalkotilaa en kokeillut.

    Hightlight-varoitus on tietysti kiva, mutta kun minä onneton menin yrittämään sillä samaa kuin Canonilla, niin lopputulos oli aika kehno.

    Itse kuvasin aika paljon studiossa studiosalamoilla, hyvän formaatin lisäksi tykkäsin kun kuva tuli etsimeen nähtäväksi kuvan oton jälkeen, näki heti oliko mallilla silmät auki ja muutenkin ilme ym. asiat järjestyksessä.
     
  4. Vs: Evf:n erinomainen ominaisuus

    Ei semmoista olekaan kuin oikein valotettu kuva -tai on, silloin kun kuva valottuu niin kuin kuvaaja halusi, vaikka kokonaan taivas puhki.

    Ja se, että digillä saa päättää, miten taivas on puhki, sekö olisi onnela? Minusta olisi mukavampaa, jos ne näyttäisivät hyvältä, ne puhkireunat... ;-)
     
  5. Vs: Evf:n erinomainen ominaisuus

    Kyllä tuo mv-moodi vähän mustavalokoista kuvanneelle on varmasti mukava ominaisuus.
     
  6. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Evf:n erinomainen ominaisuus

    Joo, kun digiaika tuli, niin ajattelin, että kun maailmassa on värit niin kuvissanikin on. Kun on tottunut kuvan sillä tavalla ajattelemaan on uudelleen mustavalkoiseen mieltyminen asettanut ihan uusia haasteita, ei ole ihan yksinkertaista nähdä värillistä maailmaa mustavalkoisena mielessään. Siinä tuo auttaa paljonkin kun se todella on näkyvissä mustavalkoisena.
    edit Vaikkapa syvänpunainen seinä ja keltainen ovi hailakan vihreän nurmikon takana on ainakin minulle haasteellinen pohdittava harmaasävyinä.
     
  7. samux0r

    samux0r Member

    182
    2
    18
    Vs: Evf:n erinomainen ominaisuus

    Nimenomaan itsehän juuri sanoit, että silloin oikein valotettu kun se on sellainen miksi sen ajatteli, ja juuri tuolloin evf auttaa siinä, koska tiedät aina tasan tarkkaan miltä kuva tulee näyttämään valotuksen puolesta.

    Ja minun mielestäni on oikein sekä väärin valotettuja kuvia.
     
  8. Vs: Evf:n erinomainen ominaisuus

    Tuohan nyt ei ole pelkästään digietsimen ominaisuus vaan jokaisen vehkeen jossa saa live-etsinkuvan takaruutuun. Tai oikeastaan jokaisen digikameran, erohan on vaan siinä näkeekö kuvan livenä vai sekunti kuvan ottamisen jälkeen.

    Mä olen tuota mustavalkoisena kuvaamista harrastanut ihan tavallisella SLR -kameralla, kuvausmoodiksi mv + keltasuodin + reilusti lisää kontrastia. Sellaisissa tapauksissa siis joissa joka tapauksessa aion kääntää kuvat mustavalkoisiksi. Raakakuvaa kun otan niin värit ovat aina tallella kuitenkin ja mustavalkokäännöksen voi hioa kohdalleen jälkikäsittelyssä (väribalanssi jne) ja saa väriäkin ulos jos tulee katumapäälle. Antaa osviittaa kuitenkin kuvatessa siitä miltä lopputulos mv:nä näyttää.

    Puhkipalamisen varoitus on kyllä ihan kiva, mutta tärkeämpänä minä pitäisin histogrammia. Mulle tuo oikein valottaminen ei tosin ole ongelma koska hienosäädän valotuksen joka tapauksessa jälkikäsittelyssä jossa voi korjata ainakin +/- yhden stopin ilman mitään ongelmia. Riittää että valotan tarpeeksi oikein. Sama kun filminegaa kuvatessa.
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Evf:n erinomainen ominaisuus

    Henkilökuvauksessa aikalailla kohdalleen valottaminen on tärkeää, ihon värin oikeaksi saaminen on usein tuskan takana jos huolimattomasti yli-tai alovalottelee.
    Puhkipalamisen merkkivilkutukset etsimessä on ihan hyviä, kun kuvaa vallitsevalla valolla.
    RGB-histogrammi on hyvä kapistus, mutta kun kuvaa vaikkapa ulkona, niin kirkkaan taivaan takia histogrammista ei pysty katsomaan muiden kohtien, esim. kriittisen ihonvärin kirkkautta.

    Kunnon erillistä (salama-)valotusmittaria ei vilkutukset ja histogrammit korvaa.
     
  10. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Evf:n erinomainen ominaisuus

    En muista ottaneeni ikinä yhtään kuvaa takaruutua käyttäen ja taitaa vielä aikaa ja tupakkia kulua, ennenkuin siihen enemmälti taivun. Ei vaan osaa semmoista...
    Se pointti on juuri siinä, että mä haluan aika lailla tietää millaisen kuvan otan silloin jo kun laukaisinta painan. Noita otettuja ruutuja kertyy tosi vähän, se on minun tapani tehdä. Sitä tuo palvelee, saa harkita ja pohtia rauhassa kun näkee mitä on tulossa.
    Tämä kun on harrastus niin tulee pidettyä kiinni noista omista jutuista varmaan liiankin kanssa, mutta itsellenihän minä tätä tietysti teen.
     
  11. Vs: Evf:n erinomainen ominaisuus

    Onko se niin tarkka? Ettei vaan simuloi jpegiä jollain tarkkuudella?

    Varmaan onkin, maalla tiedetään aina paremmin kun merellä tapahtuu jotain.
     
  12. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Evf:n erinomainen ominaisuus

    Kyllä varmasti on; valokuvausfilosofinen kysymys kuuluukin voiko joku muu kuin kuvan ottanut tietää ja nähdä sen jostakin?
     
  13. Vs: Evf:n erinomainen ominaisuus

    Onhan näitä nousukasohjeita paljon kameraporukalla: valon väri ei saa näkyä, horisontti vaateriin, mikään ei saa liikkua, kuvassa ei saa olla mustaa eikä valkoista,  maisemat lajakulmalla, linnut pitkällä telellä, ihmiset lyhyellä, kaupungille 35-millisen kanssa jne.  ;-)
     
  14. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Evf:n erinomainen ominaisuus

    Hyvin kiteytetty
     
  15. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 913
    3 372
    113
    Vs: Evf:n erinomainen ominaisuus

    Yleensä kyllä;  aika usein kuvasta on pääteltävissä, mitä kuvaaja on yrittänyt saada aikaan.  Poslukien tietysti n.s. taide.
     
  16. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Evf:n erinomainen ominaisuus

    Eiks noissa nyt voi käyttää ihan mitä vaan ominaisuuksia, jos haluaa ja hyödylliseksi kokee. Itse en vaihtaisi kirkasta tähyslasinäkymää mihinkään, mutta jos joku haluaa katsella kuvaa videona ja kokee indikaattorien toimivan, niin siitä vaan.
     
  17. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Evf:n erinomainen ominaisuus

    Tämä oli vähän se pointti, jos puhutaan harrastekuvauksesta ja jätetään luonnonkuvaus ja oman elämän dokumentointi pois, niin loput menevätkin enemmän tai vähemmän "taidekuvauksen" piikkiin. Siinä siiten joku tekee mahdollisimman paljon oppikirjan mukaan ja toinen sitten vaikka omasta visiostaan käsin, mutta mistä sen ulkopuolinen sitten tietää kuka mitäkin yrittää, tavoittelee ja haluaa. Käyttökuvista toki valtaosasta hahmottaa kuvaajan tarkoituksen, mutta harrastekuvaaja tekee kovin vähän ns käyttökuvaa.

    Edit: No täytyy heti korjata, että oikeasti taitaa olla niin, että minun harrastukseeni sisältyy kovin vähän käyttökuvaa, ei silti pidä mennä yleistämään.
     
  18. Vs: Evf:n erinomainen ominaisuus

    Onneksi valokuvaajat ja varsinkin kameraporukat pitävät sitä marginaalissa.
     
  19. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Evf:n erinomainen ominaisuus

    "n.s, taide" tarkoittanee mielestäsi noita kameraseuralaisten tekeleitä? Vai?

    Kapa