Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

rawshooter

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana samivain, 28 Helmikuu 2007.

Miksi rawshooter essential muuttaa kuvat tuollaiseksi tylsän harmaaksi? Veikkailen kyllä, että minulla on jokin auto-asetus jossain päällä, mutta löytyisikö täältä tuon muutoksen estämiseksi pikaista ratkaisua.

Kuva tapauksesta löytyy osoitteesta http://vetelainen.net/images/rawshooter.jpg

1. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Vs: rawshooter

itse hylkäsin nopeasti Rawshooter premiumin sen tosi huonojen värien takia. ainakaan minä en löytänyt ratkaisua asiaan.

KAIKILLA MUILLA kokeilemillani ohjelmilla saa paljon paremmat värit kuin Rawshooterilla.

2. Vs: rawshooter

Alussa nuo värit näyttää juuri siltä miltä pitääkin. Mielestäni ne näyttävät alussa paremmilta kun missään muussa ohjelmassa, mutta sit ne muuttuu ku kuva saadaan kunnolla ladattua näyttöön

3. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Joo...tuttu juttu. Varmaan luontokuvaajille sunmuille sensorttisille ihan hyvä ohjelma, mutta kun pitäis saara ihmisnahkasta hyvänvärinen, niin ainaskin mun photosopista loppuu säätimet;)

4. Vs: rawshooter

sama ongelma. Ja tympäsee jos säätimiä on liikaa nii ei mikään kelpaa kun joka nippeliä pitää liikutella.

Mutta jos jollakin on ratkaisu tähän, niin kertokoon. Yritin tuossa jo näytön profiiliakin säätää, mutta ei ainakaan vielä ratkennut. Ihmetyttää, että alussa näkyy ihan oikein ja sit muuttuu värit

5. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Todennäköisesti ohjelma näyttää ensin kameran RAW-tiedostoon valmiiksi tallentaman esikatselukuvan ja alkaa sitten räknäämään omaa versiotaan. Yksi ratkaisu hyvien kuvien saamiseksi olisikin selvästi JPEG-kuvien ottaminen...

6. Vs: rawshooter

Raw Shooteriin on (oli) saatavissa sellainen kilke kuin Color Engine. Sen mahdollistamia väriprofiileja käyttäen värit menevät kunnolla kohdalleen. Sitä ei taida saada enää mistään...

7. Vs: rawshooter

Pitäydyn RAWissa :)

8. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Ei ainakaan mulla auttanut tippaakaan.

9. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Parempi ratkaisu on käyttää IHAN MITÄ TAHANSA MUUTA ohjelmaa kuin RSE/RSP:tä. kaikki ovat parempia.

10. Vs: rawshooter

No ajattelimpa käyttää Canonin omaa softaa. RAW Image Task ja DPP ovat on ihan ok, ja säätöjäkään ei ole liikaa. Tosin hitaanpuoleisiahan nuo meinaapi olla.

Eli onko nyt niin, ettei tuohon tasaiseen harmaaseen muuttuminen ole oikein mitenkään estettävissä?

11. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Itse käytin aikani DPP:tä, kunnes latasin Lightroomin koneelle ja huomasin kuinka parempaa jälkeä se tekee kuin DPP, jolla ainakin mulla tahtoo tulla helposti muovinaamoja.

keikkakuviin (kirkossa yms.) käytän edelleen DPP:tä koska se on munmielestä niin helppo ja looginen käyttää, täytyy vain tehdä aina jotakin muuta silläaikaa kun pistää koneen raksuttamaan eräajolla mutta sehän nyt ei ole ongelma.

12. Vs: rawshooter

Joo, itse tykkään enemmän tuosta RAW Image Taskista. Onko kellään kokemuksia, hyviä taikka huonoja?

13. Vs: rawshooter

Et sitten tainnut tietää, että Adobe osti Pixmantechin ja sulautti RSP:n teknologian Lightroomiin? :)

Niin, minulla se RSP ja Color Engine toimivat todella hyvin. Tuloksen lisäksi RSP:n työnkulku oli hyvin mietitty suuremmankin kuvamäärän käsittelyä varten. Se on ainoa tuntemani käännösohjelma jonka tekemisessä oli selvästi olleet prosessi- ja käyttöliittymäasiantuntijat mukana alusta asti.

Suurin osa ohjelmista on kädettömien insinörttien yksin tai omassa porukassaan luolan perukoilla vääntämiä, jos katsotaan niitä käytettävyyden kannalta. Olen ollut mukana siksi kauan siinä bisneksessä tietääkseni miten vähän niiden kokoon kyhättyjen ohjelmien käyttäjäparkoja oikeasti ajatellaan. Prosessi- ja käyttöliittymäasiantuntijat ovat  peikkoja, jotka typerä ja haihatteleva projektinjohto tunkee oikeiden koodareiden harmiksi mukaan selvään hommaan :)

14. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Tiedän hyvinkin, siksi mulla pyöriikin LR 1.0 koneella.

Ei paljon auta että ohjelma pyörii kivasti koneella, ja on näppärä käyttää jos se vääntää kuvien värit poskelleen.

Näköjään nörtit osavat tehdä sujuvan käyttöliittymän mutta eivät näköjään ymmärrä valokuvaamisesta mitään....miksi ihmeessä RSP:ssä pitää olla jonkinmoinen automatiikka joka vääntää kuvaushetkellä oikein  säädetyn kuvan poskelleen? Miksi RSP:ssä ei ole selviä asetuksia joista tuon paskamaisen automaatin saisi otettua päältä pois ja vasta sitten jos käyttäjä niin haluaa, kuvaan tehdään jotain muutoksia?

Ennemmin hieman hankalakäyttöinen ja käyttöliittymältään kökkö ohjelma jolla saa mieleisensä kuvalaadun kuin insinööritaidon riemivoitto jolla saa helposti ja nopeasti pilattua kuvansa lopullisesti....

15. Vs: rawshooter

Ongelmaa ei todellakaan ollut kaikilla. Ja oli siihen jokin muukin ratkaisu, kuin Color Engine ja kameramallikohtaiset profiilit. Muistaakseni se liittyi Prosessing Bias Parameters dialogilla oleviin säätöihin.

16. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Ei auttanut Color Engine...

17. Vs: rawshooter

Huoh..... sinulle. Minulle auttoi. The End.

18. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63

Rawshooter on erittäin kriittinen eri profiilien kanssa (tullut todettua aloituspostauksessa mainittu asia myös itsekin). Suosittelen lämpimästi lukemaan täältä noi artikkeliosion jutut jos vaikka löytyis jotain vinkkiä miten sais ton toimimaan paremmin:

elwiki.com

19. harri_r

harri_r Member

41
    0
    6

muutaman kuukauden myöhässä, mutta oletteko koittaneet ruksittaa "Bypass colormanagement (Expert option)" - asetusta? Sössiikö värejä senkin jälkeen?