Vs: Erikoinen valovuotoko? Toden totta, asiasta mainitaan jossain. Lähdetäänpä reissuun vaikka Finnairilla: Matkustusohjeet-> Matkatavarat: Ei näyttäisi olevan mitään mainintaa filmeistä. Lennollehan lähdetään lentoasemalta, joten tarkistetaanpa vielä Finavian tiedot. Heti etusivulla on linkki Pakkaa oikein: Tässä on infoa vaarallisista tavaroista, mutta ei mitään filmeistä. Sen vierestä löytyy tietoa Näin toimit turvatarkastuksessa: No nyt alkaa polttaa... "Läpivalaisulaite ei vahingoita filmejä, videokasetteja eikä lääkkeitä. Filmit on hyvä kuljettaa käsimatkatavaroissa, koska maailman lentoasemilla saatetaan käyttää matkalaukkujen turvatarkastukseen laitteita, jotka eivät välttämättä ole filmien kannalta turvallisia." Katsotaanpa vielä mitä Naritan kentän sivuilla kerrotaan. Heti parilla klikkauksella Travel Support->FAQ->Security Checks->Security Information->7. Film exposure by x-ray scanning equipment selviää, että: "A new supersensitive x-ray scanning device to inspect suitcases and other check-in baggage is set up at Narita Airport. Since this equipment may expose undeveloped film, it is recommended to pack undeveloped film in your carry-on luggage." Kannattaisiko nostaa meteliä siitä, että "jossain" ei välttämättä ole siellä, mistä matkustaja tietoa etsii?
Vs: Erikoinen valovuotoko? Joo itsekin kävin finnairin ja helsinki-vantaan läpi löytämättä mitään. Naritan saitiltakaan en löytänyt ennenkuin kokeilin saitin hakutoimintoa sopivalla hakusanalla (jälkikäteen tietenkin)... Mitä tästä opimme? Kannattaa postitella filmit tai tarkastaa aina ennen lentoja ajanmukaiset tiedot kaikilta väliasemilta - vaikka puhelimitse jollei niitä muuten löydä. Naritankin uusi vekotin on tosiaan uusi, aikaisemmin sieltä on menty läpi X kertaa ongelmitta. Samalla opin muutakin uutta; mm. akkuja ei saa laittaa ruuma-tavaraan palovaaran takia. Kuinkahan moni tuotakaan osaa varoa - tuttavapiiristä ei tuntunut kukaan tienneen. Samoin japanilaisethan kuljettavat "hokkairoja", eli lämpöpusseja matkalaukuissa. Sellaisen kemiallinen reaktio jos käynnistyy lennon aikana... (en itsekkään ajatellut tuota vaaraa ennen kuin suomen sisäisellä lennolla ruumatavaran tarkastuksen yhteydessä napsastiin lämmittimet pois) Filmien kannalta turvallisin keino on tietenkin George E. Todd:n Elements of black and white photography -kirjassaan kuvaama tapa. Hän kehittää filmit heti kuvaamisen jälkeen hotellihuoneen vessassa.On tuosta sekin oikea hyöty, että esimerkiksi kameran vikaantumisen näkee heti eikä vasta reissun filmejä kehittäessään (-92 multa meni reissukuvat kameraan tulleen valovuodon takia). Lyijypussien hyödyttömyyden kaiketi voi kuitata urbaanina myyttinä.Nyt kun olen lueskellut noista niin lyijypussin idea on laukaista hälytys ruumatavaraa skannatessa, jonka jälkeen laukun omistajaa pyydetään näyttämään mitä siellä on.Eivät operaattorit vääntele tehoja suuremmiksi niiden kohdalla kuten uskomus on. Ironista sekin, että kotona mulla olisi ollut lyijypussukka mutta ei tullut käytettyä noita legendoja kuunnellessa. No, ens kerralla tietää sitten kuvauspaikat jne. valmiiksi. Tää oli 2 kuukauden spottausreissu näköjään.
Vs: Erikoinen valovuotoko? Voisin kuvitella että jossain kiireellisemmissä jatkolentovaihtohässäköissä tulee vielä kironneeksi tuota ylimääräistä ruumatavaroiden hälytys-juttua...
Vs: Erikoinen valovuotoko? About vuosi sitten tuli sääntö että ainakin isommat akut pitäisi olla muovipussissa samalla tavalla kuin muut nesteitä sisältävät kamat. Eli ainakin tv-kameran akut pitää olla noin pakattuna käsimatkatavaroissa. En muista kuinka paljon niissä on nestettä tai missä raja ylipäätään menee, mutta tuskin sentään still-kameroitten akkuja on kenenkään vielä tarvinnut minigrip pussiin laittaa?
Vs: Erikoinen valovuotoko? Postitella filmit :-\ mitäs luulet että miten ja missä ne filmit taittaa matkansa tänne toiselle puolelle palloa (ja mitäpä arvelet että niille tehtävän ennenkö ne lastataan tähän kuljetusvälineeseen) Tuosta nuppien vääntämisestä saa toki olla jokainen sitä mieltä kuin haluaa.
Vs: Erikoinen valovuotoko? Mitenkäs filmit yleensä rahdataan kauppoihin ilman läpivalaisuja? Onko postirahti jotenkin turvallisempi (siis laivaperustainen)?
Vs: Erikoinen valovuotoko? Kun Macolta on tilannut roipetta, on pahvilaatikon kyljessä ollut "Do not X-ray, contains film" (tjsp) -tarra. Liekkö auttaa, mutta ehkä se vähän hidastaa skannailuintoa?
Vs: Erikoinen valovuotoko? Ei mitenkään, kun lentää läpivalaistaan, aina! Voitahan tietty tilata/lähettää pintakuljetuksena ja odottaa sen kuukauden pari JOS eivät huku jossain välisatamassa. Postirahti on tosin täysin tuntematon käsite, laivaperustainenkin. Eiköhän nuo kontit laivaan mennessä valaista RIITTÄVÄN tehokkailla skannereilla myös vai meinaatko että laivalla saa huumeetkin maahan kätevästi kun kukaan ei tarkista mitä kontit sisältää. Kannattaisiko ennen seuraavaa pohdintoa vaikka kuvata muutama tarketti ja herätä todellisuuteen sekä ottaa pari sataa ASAa maalaisjärkeä käteen ja laittaa tietokone kiinni.
Vs: Erikoinen valovuotoko? Eli kysymys kuuluu, kuinka maahan rahdattavat filmit tulevat kauppiaille ilman röntgen-annoksia? Joo, en tiedä rahdista enkä sen terminologiasta mitään. Kontit kuitenkin sinetöidään jossain, joten joku ne on jotenkin tarkastanut ja hyväksynyt. ps. ei ole laivarahti koskaan hukkunut välisatamaan eikä mereen toistaiseksi..
Vs: Erikoinen valovuotoko? Joo, jos haluaa varman päälle, niin valmistaa sen filminkin siellä hotellin vessassa, kehittämisen lisäksi. Tai kuvaa digidigi. Mun mielestä ei ole lainkaan selvää, että kaikki maailman rahti läpivalaistaan tehokkailla skannereilla. Olisin suunnattoman yllättynyt, jos niin olisi. Sen verran aikaa ja rahaa moiseen menisi, uskoisin. Ihmisten kuljetus lentokoneessa lienee se ensimmäinen paikka, missä aletaan turvallisuuden vuoksi läpivalaisemaan. Näin mualaisjärjellä. Varsinaisesti itse asiasta en tosin tiedä yhtään mitään.
Vs: Erikoinen valovuotoko? Oliskohan jotain vajaa 10 vuotta kun englannin kanaalissa kaatui konttialus myrskyssä, ei tainnut kuitenkaan upota, ainakaan syvälle koska muutamaa kuukautta myöhemmin siinä laivassa ollut silloiseen duunipaikkaani tulossa ollut kontti tuotiin suomeen, mutta aika paljon oli kastunutta ja sitä myötä käyttökelvotonta tavaraa, jonkin verran oli ihme kyllä ihan ok-kunnossakin. En ole varma, mutta luulisin, että filmit ym. marginaaliroinat tulevat irtoperillä eikä konteilla?
Vs: Erikoinen valovuotoko? Olen juuri muuttamassa Saksaan ja kysyin muuttofirmalta, miten *EU:n sisällä* (huom!) liikkuva maantie- ja laivarahti läpivalaistaan jos mitenkään. Vastasivat, että normaalisti tässä tapauksessa ei ole mitään läpivalaisuja. Jotain pistokokeita voidaan tehdä. Sitä en sitten tiedä miten homma toimii kuin kontillinen Ison Keltaisen tuotteita saapuu amerikasta. Todistettavasti eivät ainakaan mene pilalle, mutta miksi?
Vs: Erikoinen valovuotoko? Ihan ekana voisin arvata että siinä kontissa ei ole muuta kun valokuvaustavaraa joka voidaan tarkastaa ennen konttiin pakkaamista ja sinetöidä jonka jälkeen ei tarvitse hirveästi tarkastella. Ja en muutenkaan usko että jokaista atlantin ylittävää konttia skannaillaan, meinaan niitä kontteja on oikeasti aika jumalaton määrä ihan päivittäinkin. Toiseksi voisin arvailla että olisi jonkinlainen rahtisopimus euroopan maiden maahantuojilla jossa saataisiin jonkinlainen takuu siitä että säteilyannos pidetään minimissä. Jos sattuisi kuitenkin käymään niin että skannataan, mistä skanneri tietää että pahvilaatikollinen D-76 jauhetta ei olekaan kokaiinia?