Tarvetta olisi suht pienelle ja halvalle kameralle, jota voisi pitää "aina mukana". Filmikameroiden kohdalla voisi jopa rohjeta vaatimaan hyvää ja halpaa, eikä silti joutuisi ostamaan kahta. Nykyisin tätä "taskukameran" virkaa siis toimittaa Chinon 35EE, mutta jotain muuta voisi kokeilla. Mikähän olisi tutustumisen arvoinen laite? Kuvaaminen tuntuu tapahtuvan useinmiten (liian) huonossa valossa, joten valovoimaa saisi olla. Se kun järjestään tuo mukanaan kokoa, niin heti toisena toiveena olisi, että mittari ymmärtäisi hiukan isompia filmiherkkyyksiä. 1600:n asti ei taida monessa säätö yltää? Voisi se tietysti olla pienempikin, kuin 35EE, että jos jopa menisi housuntaskuun. XA:t, Rollei 35 ja Minox on tarkkaan netistä tutkittu, mutta muitakin vaihtoehtoja varmaan olisi.
Vs: Mikä reissukameraksi? Itse olen kuljettanut reissuilla niin ulkomaanmatkoilla kuin lapin vaelluksillakin filmirunkoa ja joko yhtä tai kahta objektiivia. 28-75 f2.8 putki on osoittanut oikein hyväksi.
Vs: Mikä reissukameraksi? Ricoh GR1 eri versioineen. Ei ehkä nyt ihan sikahalpa mutta ainakin kohtuuhintainen, erityisesti kuvanlaatuun suhteutettuna.
Vs: Mikä reissukameraksi? Konicahexar af: 2 valovoimainen linssi, piirtää kuin partaveitsi, paljon säätömahdollisuuksia, patarautaa, automaattitarkennus toimii pimeässäkin, riitttää 6400 asaan (tai ainakin 3200) Maksaa jonkinverran, mutta jokaisen euron arvoinen. Mahtuu isoon taskuun, muttei huku sinne. T Jukka
Vs: Mikä reissukameraksi? Olympus XA? Canonet Ql 17? Fuji Naturan kun jostain saisi 24/1.9 objektiivilla...
Vs: Mikä reissukameraksi? Ricoh GR1 olisi hyvä, samoin Contax T3 tai Hexar AF. Hienoja kameroita. Persaukisena joutuu katselemaan myös muita vaihtoehtoja. Olympuksella on useita hyviä malleja, joita kannattaa tutkia. XA:n lisäksi pienikokoisia mutta hyvällä optiikalla ja ominaisuuksilla varustettuja ovat 35 RC ja RD. RC:tä on jopa tarjolla kohtuusopiviin hintoihin. Näihin saa osaavaa ja kokenutta huoltoakin Töölöstä. Itse taidan ottaa seuraavalle reissulle mukaan Olyn Tripin ja XA:n tai RC:n. Alla oleva kuva on XA:lla, Superia 200. --# mablo
Vs: Mikä reissukameraksi? Jos pimeässä pitää kuvata niin Yashica Lynx 14e taitaa olla valovoimaisin ja täydelläkin aukolla maukkaasti piirtävä. Lisäksi tarkka mittari, automaattinen parallaksinkorjaus, ajat 1/500 s ... 1 s ja halpa. Huonona puolena kompaktiksi iso koko. Katso Kamera-lehdestä Canonet 17:n ja Lynxin esittely. T. K.
Vs: Mikä reissukameraksi? Sieltähän niitä ehdotuksia tulikin. Oly 35 RD ja RC vaikuttivat kiinnostavilta. Täytyykin jossain vaiheessa tutkia ebayta, että miten noita liikkuu. RD arvatenkin huonommin. Lynx on kyllä järkyttävä halko. Lisäksi taitaa olla aika haluttu kapine. Mulla on Yashica Electro, joka on vissiin suunnilleen saman kokonen ja mielummin kannan mukana vaikka Pentax ME Superia, joka tuntuu siihen nähden sirolta.
Vs: Mikä reissukameraksi? Nyt on kamera sulle löytynyt: http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=3 ost äkkii ettei mun tarvii ;-]
Vs: Mikä reissukameraksi? Leica on kyllä pirun hieno. Vähän vaan turhan kallis tähän mun käyttöön. Sama vika vaivaa Olympus Pen F/FT:tä, jota netistä ihastelin. Pen mallistossa voisi kyllä olla muita (hinnaltaan) sopivampia vaihtoehtoja. Ainakin Pen D:tä on näköjään saanut f1.9 linssillä. Täytyy tutkia lisää. Onko mikään K-bajonettia käyttävä runko selkeästi pienempi ja kevyempi, kuin muut? Pentaxin tekeleet taitaa kaikki olla vähintään tuon Super ME:n painoisia ja kokoisia, mikä mulla jo on. Mites muitten valmistajien rungot? Ei muuta, kun tuli mieleen ,että pannukakkulinssin kanssa SLR:kin menisi aika pieneksi ja tuota k-bajonetti rompetta on jo muutenkin kerääntynyt.
Vs: Mikä reissukameraksi? Ai vielä pienempi järkkäri kuin ME tai MX? Eipä taida löytyä... Olympuksen OM:t ovat myös pieniä, mutta eivät pienempiä. Itselläni on parikin MX:ää ja 40mm pannukakulla se on kyllä pienempi kuin moni kiinteällä linssillä oleva mittaetsinvehjekset, Minoltat sun muut.
Vs: Mikä reissukameraksi? Pen äffät ei myöskään mitään miniatyyrikameroita ole. Kokoluokaltaan varmaan aika samaa sarjaa kuin vaikkapa se Pentax MX.
Vs: Mikä reissukameraksi? Eipä naureskella MX painaa sen puol kiloa. Super aavistuksen vähemmän. Pentax MZ-M vain 320g. On vaan vähän vääränlainen vehje. Mut joo, oikeessa oot. Kaikki ne manuaalitarkennus aikakauden rungot taitaa suht saman painoisia olla. Uudemmat sitten kevyempiä, kun kaikki on tehty muovista. Tässä nyt jo vähän ajauduin sivuun alkuperäisestä ajatuksesta ja tarpeesta, mutta väliäkö tuolla.