Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Silverfast ongelma

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana keegan, 1 Kesäkuu 2014.

1. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113
    Päivää
    Onko kenelläkään kokemusta ao. ohjelmasta? Latasin koeversion (SE Pöus 8, Reflecta RPS 7200, Windows 8). Skannausvaihtoehtoina (mustavalkoisessa) ovat 16 bittisestä 8-bittiseen, 16-bittisestä yksibittiseen ja lisäksi nuo firman omien ohjelmien jatkokäsittelyyn tarkoitetut muodot joiden kohdalla käyttäjä ei voi tulokseen millään tapaa vaikuttaa.
    Ohjetiedostojen mukaan käytettävissä pitäisi olla myös aivan tavallinen 16-bittinen skannaus, mutta minun tapauksessani tämä mahdollisuus jostakin syystä puuttuu valikoista täysin. Sitä ei siis ole lainkaan tarjolla siinä valikoissa missä ohjeiden mukaan sen pitäisi olla. Vastaavaa mahdollisuutta värikuvien kohdalla ei myöskään ole tarjolla.
    Näinmuodoin ohjelma on hyödytön, eihän kukaan hullu skannaa 8-bittisiä tiedostoja.
    Mikähän tässä oikein mättää?
    Hyvä puoli on tietysti se, että ymmärsin ladata kokeluversion enkä niinmuodoin joutunut tästä kokeilusta mitään maksamaan:)

2. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38
    Vs: Silverfast ongelma

Mulle tuli skannerin mukana tuo. Huh. Vuescannilla mennään... hetken aattelin katsoa mites se menee, mutta alkoi ahdistaa. Sori turha viesti.

3. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

No ei turha, enpä ole ainoa pettynyt:)
    Vuescania minäkin käytän ja aivan tyytyväinen olen, uteliaisuutta tuon Silverfastin hain kun sitä niin hehkutaan. Mutta siis nämä ainoat käyttökelpoiset formaatit loistavat poissaolollaan ja käyttöliittymä kyllä muutenkin on kauniisti sanottuna raakile.

4. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Tuleeko sillä sitten huonoa skannausjälkeä vai onko kysymys enemmänkin "akateeminen"?

5. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Nyt minulla on kaksi vaihtoehtoa SF:n kanssa. A) skannaan 8-bittisenä. Ei tietenkään mitään järkeä ja jälki on tietysti huonompaa kuin Vuescanin 16-bittinen. B) skannaan suuremman bittisyvyyden hdr(i)-muodossa, nämä ovat muotoja joita voi käyttää vain Lasersoftin muiden omien ohjelmien kautta, muutoin ne ovat käyttökelvottomia.

Jälki siis on käyttökelvotonta koska valikoimasta puuttuu aivan normaali 16-bittinen formaatti.

Jos Vuscania tarkoitit niin sillä jälki on aivan hyvää, mutta uteliaisuuttani ihmettelen tuota SF:a.

6. Vs: Silverfast ongelma

Olisiko 16bit ominaisuus ripsitty pois koeversiosta ja aktivoituu kun annat serialin? Silverfast 8 on asennettuna ja olen sitä käyttänytkin jonkin verran Plustek 7400:n kanssa. Skannaustulos ei mielestäni eroa Vuescanista mutta Vuescan on ollut muuten kätevämpi softa käyttää sitten kun asetukset vihdoin saa kohdalleen.

7. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Ainakaan SF:n sivuilla ei mainita että mitään ominaisuuksia olisi tuohon demoon rampautettu. Ja olisihan se hieman outoa jos noin keskeistä ominaisuutta ei voisi kokeilla:)

EDIT: SF:n tuesta käskettiin resetoida ohjelman oletusasetukset, minkä olin tietysti jo aikoja sitten tehnytkin ja siis tuloksetta:)

8. Mamiya

Mamiya Well-Known Member

588
    1 150
    93

Itselläni on versio 6.2 ja siinä on valinnat color 48->24 bit ja Cray 16->8 bit, värina scannatessa photari ilmoittaa kuvan olen 8 bit/channel. (tallennus TIFfinä) Yleensä kyllä käytän juuri tuota HDR 48 bit color moodia, se tekee suoran kuvan negatiivinä jonka sitten käännän insert toiminnolla photarissa kuvaksi, kuva on kuin digikameran RAW muoto jota on käsiteltävä enemmän photarissa, (tämän Photoshop ilmoittaa 16 bit/channel)mielestäni tekee hienoa jälkeä, varsinkin suurirakeisen MV filmin digitoinnissa tämä on hyvä vaihtoehto koska ainakin Plustekin skannerin jälki on aikalailla karkeaa normi skannauksella.

9. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Tuo 48 - 24 tuottaa (jos siis skannaan värillisenä ja sitten vaikka desaturoi) 8-bittisen kuvan, ja sellaista nyt ei ole mitään järkeä skannata. Ohjelmassa siis pitäisi olla mahdollisuus skannata mustavalkoista suoraan 16-bittiseksi, mutta kun ei vaan ole:)

10. Mamiya

Mamiya Well-Known Member

588
    1 150
    93

RGB:nä skannatessa on 8 bit per kanava= 24 bit , tallenna 16 bittisenä tiffinä ja muuta sen jälkeen photarissa MV:ksi säätämällä kolmella kanavalla eri harmaasävyjä, ainakin suurissa tulosteissa olen huomannut tämän parhaaksi tavaksi.

11. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Siinäpä se on, että siitä ei tule kuin 8-bittinen kuva, ei siitä 16-bittistä saa mitenkään:)

12. brororn

brororn Active Member

434
    103
    43

Minulla on SilverFast SE Plus Version 8. Sen valikossa on:

48 -> 16 bit väri
    16 -> 8 bit mv
    16 -> 1 bit mv
    48 HDR väri
    16 HDR mv
    64 HDRi väri
    32 HDRi mv

"Internally SilverFast always uses 48 bit data for processing.
    Only the final result will be stored in 24 bit." (48 -> 24 bit)

"SilverFast Ai and HDR have the unique capability to scan / save fully optimized, color-corrected, sharpened, ICC-matched or profile-embedded images into 48bit format."

SE Plussasta voi tallentaa 48/16-bittisen (tai 64/32-bittisen infrapunakanavalla) raw-tiedoston (TIFF), jonka voi avata PS:ään. Näemmä suora 48/16-bittinen tallennus on vain Ai-versiossa.

Täälläkin on jotain tietoa:

http://www.filmscanner.info/en/FragenSi ... dqualitaet"]http://www.filmscanner.info/en/FragenSilverFast.html#Bildqualitaet

13. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Silverfastilta tuli toinen vastaus. Normaalina 16-bittisenä tallennus on todellakin mahdollista vasta versiosta Ai Studio. Maksaa 300 euroa.
    Naurettavaa pelleilyä, tämänhän pitäisi olla jokaisen skannausohjelman perusominaisuus. Pitäkää tunkkinne.

14. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Näin on. Plustekin mukana tuli Studio.

15. brororn

brororn Active Member

434
    103
    43

Niinhän minä ylempänä kirjoitin, vain Ai tallentaa suoraan 16-bittisen. Perusversiot SE ja SE Plus ovat vain sisäänheittoa varten ellei tyydy hdr/raw-tiedostoon ja käsittele sitten PS:ssä tai LR:ssä (ei sinänsä tosimiehelle liene ongelma, olen tuota kokeillut ja tallentamlla tiffin sijaan dng:nä aukenee ihan kauniisti LR:ssä, tosin negatiivina ja liian vaaleana mutta siitä selviää helposti tekemällä presetin).

Väridioille SilverFast Ai on kohtuullisen kova työkalu tarjoten automaattista IT-8 kalibrointia ja skannerikohtaista ohjausta jos haluaa kaivaa viimeisetkin sävyt Kodachromesta. SilverFast Ai oheisojelmineen lienee suunnattu skannaamiseen tulostamista varten ja ammattikäyttöön. Ei sitä harrastelijan tunkiksi liene tarkoitettukaan.