Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Eri mv-filmeille eri verran huuhtelua?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 20 Tammikuu 2010.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Hep!
    Tarvitsevatko eri filmit kokemuksenne mukaan enemmän huuhtelua kuin toiset?
    Mulla ainakin Kodakin filmeihin jää helpommin kaikkia mömmöjä kuin Ilfordin filmeihin, vaikka huuhtelun teen samalla tavalla.
    Teenkö jotain väärin vai onko tämä yleistä.
    TJukka

2. Vs: Eri mv-filmeille eri verran huuhtelua?

Minusta se johtuu siitä, että eri filmityypit turpoavat kehityksessä eri tavoin. Sen vuoksi atuloilla pyyhkiminenkin on herkkää hommaa. Minulla on ollut tapana huuhdella filkkoja ihan turhankin pitkään mutta naarmujakin on sitten ollut vähän.

3. kb

kb

2 235
    0
    0
    Vs: Eri mv-filmeille eri verran huuhtelua?

Miten tämä "mömmöjen jääminen" ilmenee?

Jos ne näkyvät siinä filmillä jonkunlaisina läiskinä, niin ensimmäisenä tulisi mieleen väittää että eri filmit saattavat sitoa eri tavalla vettä itseensä ja kraanavedessä oleva kalkki tms saattaisi siten eri tavalla jäädä filmin pinnalle olemaan. Eli kun nostat filmin kuivumaan niin ehkä osa filmeistä ottaa mukaansa suuremman määrän vettä, ja ehkä se vesi ei valu pois vaan jää paikolleen vaikka olisikin "liukasteet" mukana.

Se ainakin tuli testattua, että vaikka vesilaitoksen antamien tietojen perusteella täällä on erittäin pehmeä vesi, niin ilman fairya tai huuhteluainetta tulee filmeihin melkoiset määrät kalkkia, tai jotain mitä nyt vedessä sitten onkaan täälläpäin.

4. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 067
    113

Tämä on aika taidetta kai.Joskus olen huuhdellut jotain pinhole laakoja vessan käsisuihkulla kovahkolla paineella,ei mitään vaikutusta mihinkään.Kyseessä oli laaka.Kumilastalla olen myös vedellyt joskus huuhteluaineen jäljiltä laakasta vedet pois,ei naarmuja.Kokeilla voi jokainen,ikkunalasta siroon kätöseen ja tasainen veto,pintajää lähes kuivaksi.Paska negoja kai on jokaisella laakakuvaajalla jolla voi kokeilla.

5. c

c Well-Known Member

5 425
    111
    63
    .

.

6. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

lähinnä eroja on siinä kuinka tehokkaasti filmin pohjaväri lähtee/haalistuu. Muuten ise filmillä ei pitäisi olla merkitystä pesuaikaan - ellei PET-pohjaistern kanssa ole niin että lyhyempi huuhtelu riittäisi?