Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Epson V700-skanneri ja betterscanning.com:n MF-pidikkeet

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana toninikkanen, 30 Lokakuu 2006.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Vs: Epson V700-skanneri ja betterscanning.com:n MF-pidikkeet

No tottahan tuo että laakaformaatissa usein muutenkin piirto on aika pehmeää, joten ei siitä kannata lähteä liikaa hifistelemällä irrottelemaan kaikkea.

Keskaritason mediassa vielä tarvitaan maksimitarkkuutta, eikä taida v700/v750 mitenkään edes pystyä hyvien keskarilinssien toistoon. Paitsi mun kuvien, mitkä on kuitenkin otettu himmentämällä jonnekin f22 :D

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Epson V700 - V750

Linkissä on kuvia välineestä.  Skannaustuloksia vertaillen en minäkään märkään ryhtyisi. Vaan olisiko sitten juuri newtonrenkaisiin apua?  Epäilyttää hieman kastella negoja, joita kuitenkin sitten taas laittaa suurennoskoneeseen..  mutta ei kai pölyt siitä nesteestä kiinni tartu, vaan se lienee jotakin nopeasti kokonaan haihtuvaa.

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Epson%20V750/page_7.htm

Siellä taidettiin mainita, että märkäkehys on hankittava erikseen.  Mitenhän on todella nyt?  Ja että se toimii myös V700 mallissa.

3. Mirrored

23 779
    749
    113

Valinta skanneriksi on äkkiä vaikea.  Plääh.  Kun vielä paljon halvemmalla laitteella saisi jo laakat skannattua.  Ja kaiken kaikkiaan ensisijainen tarve on vain saada edes nettikuvat jotensakin näkyville, niin tuollainen 500-700 euron investointi tuntuu melkein järjettömältä.    Toisaalta taas olisi erinomaista, jos rullafilkasta saisi kohtuullisen hyvää jälkeä ja eiköhän siinä tämä laite jo alkaisi olla järkevä.  Myös skannit kinosta, mitä olen tällä nähnyt, riittävät hyvin käyttööni.  Ne ovat olleet mielestäni oikein hyviä.

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Käytettyjä vanhempia Epsoneitakin kannattaa katsella jos halvemmalla haluaa laakaa skannata. 4990 tms. on yksi vaihtoehto. V700:kin voi saada käytettynä halvemmalla. Kyllä sillä keskaristakin selvästi parempaa jälkeä tulee selvästi kuin Canonin 8400F:llä (siten oletettavasti myös parannus on selkeä 8600F, 8800F ja Epsonin V500 -malleista).

Märkäskannausvälineet tietääkseni kuuluvat V750-mallissa mukaan, mutta EU:ssako oli niin, että niitä ei automaattisesti mukana toimiteta, vaan pitää maahantuojalta pyytää ja toimittavat maksutta. Henkilökohtainen mielipiteeni on että turha vaiva ;). Ei niillä aineilla jaksaisi puljata ja maksavatkin.
    Newtonin renkaista pitää nimenomaan huolehtia märkäskannauksessa ja hoitaa kuplat tarkasti pois jotta niitä ei tulisi. Jos filmi on selvästi irti skannerin lasista, ei pitäisi sitä vaaraa olla. Newtonin renkaat ilmenevät silloin kun nega on juuri kriittisen pienen etäisyyden päässä lasista, eli jos nega on vaikkapa suoraa lasilla ja kuprulla niin että se nousee jostakin kohtaa irti.

Kinosta tuolla saa ehkä hyväksyttävää jälkeä, eiköhän se ainakin nettikuviin riitä. Jos tarkoitus olisi vedoksia skanneista tehdä, harkitsisin kyllä vaikka siihen viereen vielä ihan filmiskanneria.

5. äyni

äyni Member

414
    0
    16

Jatkanpa vielä vähän tätä OT:ta.

Koko valokuvaustouhu on lähtöisin euroopasta, ja kutakuinkin kaikki koot on ensiksi olleet senttikokoisia, joihin ameriikassa ja britanniassa on tehty liki olevia tuumakokoja.
    Näin ollen pitäisi ennemmin kysyä, miksi tuumakoot ovat vallanneet markkinat? No tietysti siksi, kun ameriikassa eivät millään suostu antamaan niistä tuumista periksi.

Eurooppalaiset filminvalmistajat, ainakin Ilford, Efke ja Foma tekevät 9x12 filmiä.

Kinofilkka on myös millimitoissa.
    Rullafilkka Ameriikankeksintönä taitaa olla tuumaleveyttä (2,5" 63,5mm) Tahi sitten se on vain sinnepäin.

6. Mirrored

23 779
    749
    113

En oikein meinaa ymmärtää näistä pidikkeistä. Sekavat sivut, kun en löydä mitä tarvikkeita hintaan kuuluu ja mitä pitäisi olla.  :p

Flatbed Film Mounting Station for Fluid Mounting Wet Mounting
    The Single Channel Variable Height MF Holder For Epson
    Dry Mounting With The BetterScanning.com Mounting Station

Jotenkin mieletöntä, jos Epsonin pidikkeet ovat niin huonoja kun on mainittu.  Taidan ruveta katselemaan jotain halpaa tasoskanneria.  Saanhan sellaisella ainakin printtejä skannattua nettiin.  Vaikuttaa niin poskettomalta. Vaan kauppa käy ja kannattaa.  :eek:  Pitäkää laatuskanninne!   ;) ;D :mad:  En minä voi muutenkaan koneella istua yhtään enempää.  Pimiöön mars.  ;)

7. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Itse sain ton mukana betterscanin pidikkeen AN-lasilla. Se on vanhempaa mallia, jossa ei ole säädettävää korkeutta. Tulokset olivat lasinkin kanssa huonompia kuin Epsonin pidikkeellä, jossa korkeus on säädettä oikeaksi.

Muutenkin mielestäni ihan riittävän hyvä tuo Epsonin pidike. Ongelmia tietysti saattaa tulla, jos filmi on kovasti käyrä. En kuitenkaan siitä kovasti stressaisi. Tietysti riippuu siitä kuinka kriittiseen käyttöön ne kuvat menee. En oo itse huomannu kuitenkaan aiemmillakaan skannereilla että se olis kovasti huomannu käyryydestä johtuvia ilmiöitä.

Tietysti toi Betterscanin säädettävä pidike noiden T-lockien kanssa näyttää ihan kivalta... Mutta en mä sitä pidä kovin tärkeänä. Melko samanlaiset oli Canonin pidikkeet ja kai ne V500:ssa on samaa luokkaa (joku kaveri jopa sano että huonommat).

Tulos kyllä parani Epsonin pidikkeillä selkeästi alimmasta asennosta korkeimpaan nostettaessa (paras asento riippunee yksilöstä, tosin kaverillakin korkein asento oli paras). En silti usko että tuokaan ero on keskikoosta lähtien kovin kriittinen käytännössä, siis jos nyt puhun nettikuvista lähinnä.

Voin kyllä suositella V700 sikäli, että jälki parani Canonista lähtiessä. Dynamiikka tuntuisi olevan tosi hyvällä tasolla, jopa Minolta Scan Dual IV:lle näyttäisi pärjäävän. Toisaalta pinnoittamaton linssi V700:ssa aiheuttaa heijastumia kuviin aika rankastikin joskus. V750:ssa tämä on kai korjattu. Samaa ongelmaa on Coolscan V:ssä, Minoltassa taas ei juurikaan.
    Keskikoon filmiskannerille eivät silti varmasti vedä vertoja, mutta tosiaan se pitää sitten arvioida käyttötarkoituksen perusteella, onko sillä edes käytännössä mitään väliä.

8. Mirrored

23 779
    749
    113

Tänään meni lähes hermo aiheessa, mutta täytyypä taas ottaa aikalisä ja miettiä.  :D  Skannereissa on käynyt minulla varsinainen tuuri:  Vanha tasoskannerini ei suostu toimimaan XP:ssä ja uutena hankkimani Minolta Scan Dual IV hajosi ennen kuin ehdin sitä kunnolla käyttöön edes ottamaan, eikä korjaajaa löydy.

Arviot tuotteesta Epson Perfection V700 Photo, skanneri  Katso parhaat arviot
    20.5.2008  |  21:09  |  jokmi
    Hyvä skanneri, jos kohta kallis. Olen skannannut n. 3000 dokumenttia (a4 tms.), n. 1000 10-koon valokuvaa, n. 200 negaa.
    Skannerin negatiivikehykset ovat surkeat. Negatiiviaukko on liian pieni, joten osa kuvasta jää skannaamatta. Samasta ongelmasta on ollut valituksia netti väärällään jo ennen V700:n julkaisua, joten kyseessä lienee merkkiominaisuus.
    Pölynpoisto pilaa kuvat. Tästäkin on enemmän tietoa netissä.
    Eniten miellyttää nopeus, skannauksen laatu ja tarkkuus. Mukana tullut ohjelmisto kelpaa vain satunnaiseen skannailuun.
    Itselleni riittäisi halvempikin. Nyt sen tiedän.

http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/34557

Näistäkään en ymmärrä hölkäsen pöläystä.  Mitä ohjelmaa vaikkapa Jukkis ja Frank käyttää ja toimiiko homma siltä osin?  Minulle sopisi ihan plug and play -tyylinen ratkaisu.   :-X  Jotain perussäätöjä tietenkin pitää olla, jotta kuvan saa hyväksi.

Edelleen V700 - V750 valintaan:  Saisikohan siitä märkäskannauslasista jotain viritelmää kuivaskanniin?  vrt. Dry Mounting With The BetterScanning.com Mounting Station

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mulla on kanssa epsonin v700.
    Sama kokemus kuin frankilla, eli paras tulos omilla pidikkeillä korkeimmassa asennossa.
    Tulos kyllä parani olennaisesti betterscannilla, eritoten reuna-alueilla.
    Mulla on se uudempi malli, jossa itse voi säätää korkeuden.
    Ei ole koskaan ollut noita heijastumia, johtuisikohan siitä, että skannaan aina emulsiopuoli alaspäin eli epsonin ohjeen vastaisesti.
    T Jukka

10. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

mirror: Miten Scan Dualisi hajosi?

ICE-pölynpoisto tosiaan tuottaa välillä todella ikäviä jälkiä, mitä nyt netistä olen lukenut. En ole sitä edes yrittänyt käyttää koskaan, sillä on myös ilmennyt että se saattaa tuhota kuvasta yksityiskohtia ja muuttaa sitä rakeisuutta, koska ko. softaa ei ole kunnolla viimeistelty ja testattu ilmeisesti (siinä pitäis olla joku voimakkuussäätö tms).
    Kyllä ne roskat saa pois kun putsaa negan jotenkin ennen skannausta ja loput kloonaa sitten kuvankäsittelyvaiheessa. Sen verran pystyn kyllä näkemään vaivaa kuvaa kohden, kun en sarjatuotantoa harrasta. Eikä pari roskaa kuvaa pilaa, vaikka sinne jäiskin.

Eivät ne pidikkeet ole niin surkeita, enkä ole huomannut että kuvasta jäisi mitään olennaista pois. Jos ne kuvaa rajaavat niin kyllä se on minimaalista ja saman verran häviää luultavasti melkeinpä millä vain skannerilla.

Saadessani skannerin, oli sen pidikkeet jo korkeimmassa asennossaan (korotuspalojen nuoli kohti plussaa). Halusin testata miten paljon eroa tuo tekee ja onko tuo asento paras. Korkein asento oli paras ja tulos ehkä vielä parani aivan minimaalisesti kun lisäsi maalarinteippiä yhden tai kaksi kerrosta väliin. Se ero kuitenkin oli jo todella pieni ja siinä saattaa jo nega sen verran liikkuakin, että ei varmasti ole merkittävä. Kuvan keskialueelta skannasin samaa kohtaa joka korkeudella. En usko että tuosta paremmaksi päästään millään pidikkeellä, jos keskialuetta katsotaan. Reunoilla voi olla vähän eri tulos, mutta onko se sitten tärkeää? Ehkä joskus.

Tässä mallikuvat siitä miten tuo korkeus vaikutti:
    http://www.students.tut.fi/~hannine7/alin.jpg
    http://www.students.tut.fi/~hannine7/teipil.jpg

11. Mirrored

23 779
    749
    113

Minolta putosi muutossa lattialle.  :'(   Siitä ei löydy mitään vikaa silmin, ei päältä eikä sisältä.   Se näyttäisi näennäisesti toimivan, mutta virheilmoitus tulee kuitenkin skannausyrityksissä eri ohjelmilla.  XP:kin sen tunnistaa ihan oikein.

Lisäsin edelle vielä pari kysymystä.  Kiitos näistä vastauksista tähän asti kaikille.

12. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Tarkka alue riippuu myös negatiivin tasaisuudesta.
    Jostain syytä apx 100 filmi on mulla ihan tasainen, ei kaarra mihinkään suuntaan. Ilford taas on aika rullalla.
    Betterscanningilla saa filmin aika tasaiseksi, jolloin terävyys on reunasta reunaan hyvää.
    Mulle se on ainakin tärkeä asia.
    Skannerilla olen tulostanut kinosta hieman rajaamisenkin jälkeen
    30*45 kuvan ja laatu on riittävää.
    T Jukka

13. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Enpä osaa tuosta märkäskannausvälineistöstä sanoa. V750 olisi lähinnä tuon pinnoitetun linssin kannalta kiinnostava ja ehkä parempi.

Kannattaa avata Minolta ja kurkata josko jotain keksisi :). Ei ole kovin paha purkaa ja koota.

Itse en ole koskaan keskikoon skanneissa niin tarkasti reunoja katsellut että olisin huomannut siellä huonompaa laatua. Totta kuitenkin varmasti ja joissakin kuvissa varmaan tärkeäkin asia.

Laatua tarkastellessa on otettava huomioon erilaiset kriteerit. Itselleni on tärkeää se tekstuuri ja pinta ja olen melko varma ettei V700:sta saa "aidon filmin näköistä" kinofilmistä, kun ei se sitä ole edes alkuperäisessä skannissa. Vertauskohtana filmiskannerien jälki. Varmasti kuitenkin hyviä kuvia saa.
    Tosiaan vaan itse haluan että ne myös filmiltä näyttävät. Vaan enpä ole skanneja tulostellut kun pimiössäkin saa tehtyä. Ehkä pitäisi joskus kokeilla.

Itse skannaan kuvani Vuescanilla. En voi väittää että se olisi helpoin tai kätevin ratkaisu, mutta periaatteena mulla on se, että kaikki mahdolliset helpposäädöt pois päältä ja kuvat skannataan vain vaihtamalla filmit ja sitten painamalla "scan".
    Loppu hoidetaan kuvankäsittelyohjelmistossa, jossa käytettävissä on peruutustoiminnot ja hyvä esikatselut ja ehkä paremmat työkalut kuin monissa skannausohjelmistoissa. Ne kun tuppaavat olemaan usein sellaisia että helppous on enemmän pääasia kuin se lopullinen kontrolli.

14. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Koitin pirruuttaan omalla Canon 9950F -tasoskannerilla, huomaako 6x6 diassa terävyydessä mitään eroja normaalisesti emulsio ylöspäin skannattuun verrattuna a) kaksinkertaisen röökiaskin kartongin verran nostettuun, b) emulsio alas skannattuun ja fotarissa käännettyyn. Huomasi. Tuo normitapa oli terävin. Eipä tarvii sitäkään ihmetellä. Tulipa kokeiltua.

15. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kumpi on normitapasi? :)

16. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Tossa oli 3 vaihtoehtoa: 1: normi, 2: a) ja 3: b). Normisti skannaan normisti :)

17. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

v700 pölynpoisto (ICE) tuottaa toisinaan artifakteja käytettäessä Quick-moodia. Quality-tilassa noita ei tule, mutta skannaus tietysti hidastuu vielä enemmän.

Jos et tarvitse ICE:ä, niin melkein sanoisin että laakapuolella 4990 riittää samaan kuin v700 ja v750 - ellei joku näytä referenssiä jossa toisin todistetaan.

Laakafilkasta harvoin kuitenkaan irrotetaan juuri yli 1200dpi-skanneja.

4990 vain ovat kiven alla... Ilmeisesti niiden arvo on tiedostettu.

Noista filmin reunojen rajaamisesta. Enpä ole huomannut. Ilmeisesti koskee sitä kinofilmipidintä joka on karmea rimpula? Kyllä siinä käytännössä koko kuva-alan saa näkyviin, jopa vähän perforointiakin.. Liekö nuo kommentoijat käyttäneet automoodia jossa skannerin ohjelma tunnistaa kuvat ja rajaa niitä itse. Sehän rajaa varmuuden vuoksi jonkinlaisella marginaalilla.

Itse käytän v700:n kanssa epson scania, samaa ohjelmaa jota olen jo käyttänyt vuodesta 2003 edellisen epsonini kanssa.

18. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mäkin käytän epsonin omaa skannausohjelmaa, vaikka muitakin olen kokeillut.
    T jukka

19. Mirrored

23 779
    749
    113

Toisaalla "Tapiola2006" kirjoitti näin:

http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=0

Onko tämä parempi kuin V700 vakio?  PDF:  http://mauglee.kitox.com/files/Maug_Lee_DIY_120-film_holder.pdf

20. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Mikään "huippuskanneri"  ei skannaa lasin läpi - vai onko joku?