Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

suuri kuva ja terävöitys

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana J.Kimonen, 14 Huhtikuu 2006.

Ajattelin suurennuttaa erään kuvan A 3 kokoon,ja onko mitään hyvää nyrkkisääntöä isolle kuvalle esim amount 180,radius 1,8 ,treshold 3,tietysti riippuu alkuperäisestä trerävyydestä.Kuvaamossa taidetaan terävöittää jo terävöitettyä kuvaa, kuinka muuten sais kuvan jolle kuvaamo ei hämmennä mitään,kiitos

1. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Mitä suurempi kuva, sitä suurempi radius. Tarkempaa nyrkkisääntöä on paha antaa, koska terävöityksen määrä riippuu aina lähtökohtana toimivasta kuvasta.

2. Kokeiles tuotaHigh-pass terävöintiä, sillä esim. skanneihin ja täyskokosiin se on mun mielestä parhaimmillaan.

3. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Millainen pikselikoko on "originaalissa"?
    Teetin juuri äskettäin (taas kun IFIllä oli 50%-tarjous 32x50 cm 3.95e, nyt ne taas maksaa normaalisti) enkä niitä terävöittänyt erityisesti vedostuskoon takia. Ajat kuvan IFIn profiiliin ja teetät pro-kuvia niin ne ei "hämmennä".

4. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Tuohon nyrkkisääntöön voi aika toimivasti lisätä sen, että halo-efektin pitäisi olla luokkaa tulostustarkkuus dpi:nä /100. Halon koko taas kuvakohtaisesti riippuu pitkälti amount- ja radius- arvoista (ja hieman treshold-arvosta).

Ts. jos tulostustarkkuus on 300dpi, niin haloa saa olla noin 3pix leveänä eikä se silti erotu normaalilta katseluetäisyydeltä. Vaatii tietenkin sen, että originaalissa riittää dataa 1:1 tulosteen kanssa, ts. tulostusvaiheessa tai sitä varten ei kuvaa joudu interpoloimaan suuremmaksi.

Sääntö perustuu karkeasti siihen silmän erotuskykyyn, joka on luokkaa 10 "pistettä" millillä normaalilta 25cm lukuetäisyydeltä. Samaa perustietoahan käytetään (ainakin minä käytän) kun lasken syvyysterävyysalueille riittävää hajontaympyrän kokoa.

Esimerkiksi IFI:n pro-kuvissa tulostustarkkuus on 254dpi, siinä olen käyttänyt max. 2 pikselin halokehää (koska IFI itse terävöi hieman). Tulokset ovat olleet hyviä. Tosin lähtömateriaali on ollut aina skannattu kino/keskari-dia, tiedä sitten onko pikselintarkka digi vähän armottomampi tuon suhteen.