Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Epson R-D1s

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana TStoor, 12 Heinäkuu 2006.

  1. TStoor

    TStoor Well-Known Member

    3 160
    76
    48
    Kesälomaa tekosyynä käyttäen tilasin Robert Whiteilta tämän rangefinderin. No, hinta oli tippunut aika paljon ja nyt oli tarjolla tämä s-versio. Luin tosin aika paljon tästä vähän erikoisesta kapineesta ennen kuin painoin tilaa-nappia. Käyttökokemukset olivat positiivisia ja netissä julkaistut kuvat vaikuttivat mielyttäviltä.
    Viikon vähäisen käytön jälkeen on ehkä aika rohkeata sitä suositella. Mutta teen sen kuitenkin. Tämä on aivan erilainen digikokemus. dslr:n käyttöaste taitaa jäädä aika pieneksi (E-1:n suljinääni on tosin vielä vertaansa vailla!). Voisin kuvitella että vanhoille ja miksi ei uusillekin Leica-laseille tulisi R-D:n kanssa vähän uutta potkua.

    Miinuspuolella on mielestäni se, että 28,35 ja 50 helokehät käyttäytyvät merkillisesti. Ne liikkuvat tarkennettaessa. Tarkennus”boksi” pysyy paikoillaan, keskellä, koko ajan. 35 mm helokehä on melko mahdotonta käyttää sommittelussa. Olenkin ryhtynyt käyttämään 28 mm kehää 35 kanssa koska se ei ainakaan ole näkökentässä häiritsemässä. No, nämä kehät ovat kai muutenkin vähän sinnepäin.

    Sitten:
    FilmForever miehen säköinssikysymys ...
    - RW:n paketin mukana tuli tietenkin engelsmannien johto&pistoke. Olen rohkeasti ottanut käyttöön E-1:n johdon. Lataus toimii. Mutta kun akku on ladattu tai jos akkua ei ole laturissa, kuuluu laturista hienoinen rätisevä ääni... pitäisikö huolestua?

    Tässä vielä muutamia kuvia (ei rajattuja, kaikissa levels ja curves ja jotain vähäistä muuta):
    Aurelius Gallery - RangeFinderForum Gallery


    /TBS
     
  2. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Toi mittaetsinkuva taitaa liikkua parallaksin mukaisesti vain leican kameroissa käsittääkseni.
     
  3. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Kylläkyllä, kyseessä on se parallaksikorjaus. Muissa mittaetsinkameroissa parallaksikorjauksen joutuu arpomaan itse tarkennusetäisyyden perusteella, Leica (ja Epson + ehkä Zeiss Ikon ym "laadukkaammat" rungot) näyttää automaattisesti parallaksivirheen vaikutuksen rajaukseen "noin suurinpiirtein" tarkkuudella.

    TStoor, otetaan joskus taas lounas niin voit esitellä tuota runkoa hieman?
     
  4. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Minolta AL:ssä ja Yashica Lynxissä etsimen halokehä liikkuu parallaksin mukaisesti.
     
  5. Samoin Canonin GIII QL-17 -mallissa.
     
  6. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Mutta ne ei taidakkaan olla järkkäreitä.
     
  7. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Eivät taida
     
  8. TStoor

    TStoor Well-Known Member

    3 160
    76
    48
    "Kylläkyllä, kyseessä on se parallaksikorjaus. Muissa mittaetsinkameroissa parallaksikorjauksen joutuu arpomaan itse tarkennusetäisyyden perusteella, Leica (ja Epson + ehkä Zeiss Ikon ym "laadukkaammat" rungot) näyttää automaattisesti parallaksivirheen vaikutuksen rajaukseen "noin suurinpiirtein" tarkkuudella.

    TStoor, otetaan joskus taas lounas niin voit esitellä tuota runkoa hieman?"

    ******
    Olin katsomassa sitä Zeissia EP-kamerassa pariin otteeseen. Se on todella tyylikäs kamera. Mutta en nyt muista miten se käyttäytyi tämän suhteen.

    Lounas sopii hyvin! Olen yhteydessä.

    /TBS