Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

EPSON PERFECTION 550 V- skanneri

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Vasamatti, 18 Huhtikuu 2017.

1. Vasamatti

Vasamatti Well-Known Member

924
    336
    63
    Tervehdys tietäjät! - Onko kellään kokemuksia otsikon mukaisesta skannerista (EPSON PERFECTION 550V)? Vaatiiko laite jonkun erityisen ohjelman, vai toimiiko ihan sellaisenaan...kokemusta skannereista ei ole yhtään... ja hintakin pitäisi pysyä muutamissa satasissa. Harrastelijakäyttöön tarkoitus hommata jokin sopiva laite. Mahtaako ko vehkeellä saada skannattua sen kokoisia ja laatuisia digitiedostoja aikaiseksi, että vedostuskoko olisi max 30x40cm? Vai kärsiikö kuvanlaatu jo tuossa koossa pahastikin... Kuvailen keskiformaattia ja kinokokoa. Kysymyksiä piisaa, mutta alkuun olisi päästävä. HELP?

2. MartinN

MartinN Active Member

553
    52
    28
    Hei
    Minulla on Epson V700 joka tekee hyvää laatua isosta formaatista, siedettävää laatua keskiformaatista ja hiukan kehnompaa laatua kinokoosta.
    Epsonin ilmoittama maksimiresoluutio 6400ppi on lukeva resoluutio ja sillä saisi maksimissaan 3200ppi resoluutiota irti filmistä. Tasoskannerin
    skannauslaatu on aina hiukan pehmeä ja olen itse mitannut saavutetun resoluution 2600-2800ppi kun käytän Silverfast:in USAF 1951 targettiä.
    Se tarkoittaa että kinoruutua skannatessa resoluutio on maksimissaan n. 3600x2400 pikseliä ja suurennettaessa 30x40cm kokoon se tekee
    kinoruudusta n. 200ppi joka on siedettävä laatu. Parempi olisi tietenkin 300-360ppi mustesuihkarille, mutta kuvanlaatu on silti ihan hyvä tässä
    koossa. Eli sanoisin että V550 saakin kinoruudusta OK tulokia 30x40cm ja keskarista jopa erinomaisia.
    Jos kuitenkin kuvaa tosi paljon kinoa niin saaattaa olla parempi laite joku kinofilmiskanneri, mutta sillä ei sitten skannaa yhtään keskiformaattia.

3. MartinN

MartinN Active Member

553
    52
    28
    Huokeammilla Epsoneilla saa mukaan skannaussoftan EpsonScan joka on OK mutta jos on pikkaisen varaa laittaa
    lisää rahaa niin hankkisin VueScan erillissoftan.
    https://www.hamrick.com/

Itse jälkikäsittelen skanneja Photoshop Lightroom:lla ja jonkin verran Photoshop Elements:llä. Jälkikäsittely
    Lightroomilla on mielestäni aina vaadittu toimenpide kun värit ja roskat/naarmut yleensä on hukan parannettavissa,
    kuten myös käyrät ja valo.

4. MartinN

MartinN Active Member

553
    52
    28
    Näenkin että nykyään on ostettava Professional versio VueScan:sta jos skanaa filmiä,
    joten se jäänee harkintaan. Itse käytän VueScan Professional ja Silverfast:ia.

5. MartinN

MartinN Active Member

553
    52
    28
    Tällä tarkoitan että vaikka ohjelmassa olisi valittavissa 6400ppi, 9600ppi tai 12800ppi niin ne vaihtoehdot eivät tuo lisäinformaatiota
    skannaukseen vaan lähinnä kasvattavat tiedostokokoa turhaan. Jos tasoskanneri erottelee 2800ppi niin aito filmiskaneri voi erottaa
    4000-4500ppi aidosti informaatiota.

6. En minä noitten tasoskannereitten ( siis alle 2000-3000 €) maksavien resoluutioihin usko. Eikä sillä itse asiassa ole niin merkitystäkään paitsi kinofilmin kohdalla.
    Muut seikat ovat vähintäänkin yhtä tärkeitä ellei tärkeämpiäkin.