Vs: Epäpyhä ralli-aihe Autot ova O.K. Tiukkoja kuvia, joista osassa on vauhtia. Mutta kaikki ovat samalla tavalla tiukkoja. Rajaus ei näytä rallin maailmaa, vaan autot voisivat olla melkein mistä lajista tahansa (missä on soraa). Vain parissa näkyy kuski lasin läpi. En tosin tiedä, miten se onnistuisi useammin - mahtaisiko joku polarisaattori auttaa? Kun ajatellaan kotimaista rallikuvauksen kulttuurihistoriaa, mieleen tulee löysiä rajauksia, joissa ilmenee uuden autokulttuurin voitto metsästä ja metsäläisyydestä; vauhdin voitto pysähtyneisyydestä. Urheat raskaan taipaleen sankarit. Taivaan kattoa tavoittelevat hyppääjät. Miehet, joille surkea soratie käy moottoritiestä. Eli: Mitä ideaaleja esitetään näissä? Mainosten voittoa urheudesta...
Vs: Epäpyhä ralli-aihe Pyritään esittämään rallia niinkun se nykypäivänä on. Olishan näistä löysiä rajauksiakin vaan mun mielestä ne on tehottomia. (?) Ralli on muuttunu pois kestävyyslajista lähes sprinttiin. Näissä kuvissa kuvaajalla on alle viis sekuntii saada aikaseks SE kuva. Aika ei riitä polan säätelyyn tai oikeestaan muuhunkaan. Maailma muuttuu, Mattiseni.
Vs: Epäpyhä ralli-aihe Polaa voi säädellä ennakolta, sillä jossain mutkassa ovat olosuhteet joka auton suhteen täsmälleen samat (ainakin vähän aikaa). Mutta maailma saattaa tosiaan muuttua ja rallikin saattaa muuttua - mutta iso osa muutoksia on mediamaailman muutoksia, sitä, miten rallia esitetään Iltalehdessä. Sen alla on vakaampi rallifilosofia, jota voidaan ylläpitää valistuneella valokuvauksella, joka ei toista ääritiiviiden uutislehtikuvien estetiikkaa, vaan etsii urheilun ydintä...
Vs: Epäpyhä ralli-aihe IMO toimivan löysän rajauksen aikaan saamiseksi pitää miettiä vähän kalustotekniikkaa pidemmälle. Laajiksella kun kuvataan, niin saadaan varsin näyttävää kuvaa aikaiseksi. Tuon toteuttaminen vaan vaatii hivenen ennakkotustustumista ko. rallipolkuihin, sekä tukun tuuria kelien ja valitsemasi kohdan soveltuvuuden kanssa, että saa edes jotain aikaiseksi. Tietenkin aina on mahdollisuus raapaista tele esiin ja paukutella kurvista B, jos niin joutuu tekemään... eli backuppaa paikat. Tuolla digitysnetissä taidettiin puhua jo, että vaihdat sitä mestaa paljon saadaksesi erityylistä kuvaa. Se taas IMO rajoittaa juuri tuota onnistumisen mahdolllisuutta, jollei tuurissaan ole niin, että peräkkäiset kurvit soveltuvat vaihtelevantyylisien kuvien ottamiseen. No mitä mä tässä höpötän itsestäänselvyyksiä alan harrastajalle, kun en oikeastaan enää edes kuvaa koko lajia...tai sitten hyvin satunnaisesti jos kuvaan ;D
Vs: Epäpyhä ralli-aihe Ehkä oon sit turhan altis kulkemaan mediamaailman mukana. Jotenkin mun mielestä kuva, jossa auto viilettää yksin pienenä keskellä metsää jossain kuvan kulmassa ei vaan edusta oikein mitään. Onhan näissä kuvissa pari tarpeettoman tiukkaa rajaustakin, mut halusin kokeilla sellastakin vaihtelun vuoksi. Mut näähän on vaan näkemyseroja ja hyvä, että eroja löytyy niin syntyy keskusteluakin.