Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

EOS 5D, 40D vai 30D?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana TTapani, 22 Toukokuu 2008.

  1. TTapani

    TTapani

    1
    0
    0
    Moi

    Aikeissani olisi ostaa digijärkkäri. Hintahaarukka siinä 1000 - 1500 euron paikkeilla, sisältäen rungon, objektiivin ja muistikortin.

    Nyt minulla on filmillä toimiva Canon EOS 300, jossa on objektiivit 28-90 (mukana tullut) ja 75-300 mm 1:4-5.6, sekä Speedlite 430EZ-salama. Ovatko nämä laitteet yhteensopivia digijärkkäreiden kanssa, vai ovatko ehkä liian huonoja?

    Jos saisin halvalla 5D:n rungon, niin onko mitään järkeä käyttää näitä objektiiveja? Vai kannattaako suosiolla lähteä etsimään 40D:tä, jossa on ehkä digijärkkäriin suunniteltu objektiivi? (Onko eroa?)

    Samalla kysyisin 40D:n ja 30D:n eroista. Onko niissä paljoa käytännön eroa? Ja kannattaako digijärkkäreitä ostaa käytettynä? Vai voiko huomata 5000 kuvan jälkeen, että myyjä ei myynytkään sitä sen takia, että "osti paremman mallin"?

    Kuvasin aiemmin filmijärkkärillä melko paljon ja kuvaisin vieläkin, mutta filmien teettäminen tulee liian kalliiksi. En ole mitään "paina napista ja nauti kesästä" -kameraa ostelemassa, vaan hyvää konetta, jota varten olen säästänytkin. Eli kamera tulisi harrastuskäyttöön, kuvaisin melko paljon ja vähitellen ostaisin lisää tavaraa sen rungon ympärille, eli enintään 1500 nyt, mutta 500-1000 ehkä lisää myöhemmin, riippuen tietysti kameran mallista ja muusta.
     
  2. zenig

    zenig Member

    997
    0
    16
    Vs: EOS 5D, 40D vai 30D?

    EOS 300:n käyttämät EF-objektiivit ovat kyllä yhteensopivia digirunkojen kanssa, mutta noilla muilla paitsi 5D:llä toi 28 millin laaja pää voi tuntua kovin kaposelta. Se vastaa 1,6 croppikertoimen (joka johtuu siis kinofilmiä pienemmästä kennosta) kanssa 44,8 millistä. 5D:llä polttovälialue kyllä piisaa.

    Noita EOS 300:n kittilinssejä on kyllä haukuttu, ehkä ihan syystäkin. Isälläni taisi olla 28-80mm-versio, ja se oli aikas susi. Tiedä sitten tosta sun mallista.

    Käytetyn ostaminen kannattaa, sillä ensiostaja ottaa aina pahiten takkiin. Välillä noita kameroita myydään takuuvoimaisina, ja silloin mahdolliset viatkaan eivät juuri haittaa.
     
  3. pupu

    pupu

    107
    0
    0
    Vs: EOS 5D, 40D vai 30D?

    Eikös tuo 5D ole ollut jo suhteellisen pitkään markkinoilla? Onko huhumylly kertonut mitään sen seuraajasta?

    Päivitysten myötä meinaan edellistä mallia saa helposti ja halvalla käytettynä ja tuo viisdee on hyvä kone.
     
  4. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
    Vs: EOS 5D, 40D vai 30D?

    Tuo 5D osuu juuri tuohon haarukan yläpäähän (kun ottaa huomioon sen cashbackin) joten se.
     
  5. ts

    ts Member

    771
    0
    16
    Vs: EOS 5D, 40D vai 30D?

    Menee vähän aiheen vierestä mutta kertokaa minulle, mitä hyviä syitä olisi valita mieluummin 40D kuin 5D? Ja ovatko nämä syyt painavampia kuin esim. ff-kenno tai muut 5D:n hyvät ominaisuudet?
     
  6. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
    Vs: EOS 5D, 40D vai 30D?

    Kuka tykkää mistäkin, itse arvostan FF-kennoa, koska kuvaan myös filmille, niin ei tarvitse olla miettimässä mikä se polttoväli nyt taas olikaan kun siirtyy digiin (40D). Eikä se 5D huonoa jälkeä tuota, vaikka muistaakseni on yhtä kehitysversiota vanhempi kenno. Jos taas ei kuvaa laajakulmalla pahemmin, niin silloin tietysti on ihan hyvä vaihtoehto tuo 40D. Tämä siis on vain ja ainoastaan minun mielipide...
     
  7. Vs: EOS 5D, 40D vai 30D?

    Olen itse painiskellut saman valinnan kanssa.

    30D:n ongelma on mielestäni 40D:tä ja 5D:tä pienempi etsin.

    40D:ssä on paras AF ja 5D:ssä (marginaalisesti) paras kuvanlaatu. 30D on joka suhteessa hieman jäljessä.

    5D on mielestäni paras kompromissi eli sitä suosittelen.