Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

EOS 10D vai 20D?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Miguel, 5 Joulukuu 2006.

  1. Miguel

    Miguel

    28
    0
    0
    Minkälaisia kokemuksia teillä on EOS 10D ja 20D malleista? Onko 10D:n kuvanlaatu verrattavissa missään suhteessa 20D:n kanssa? Pohdin nimittäin ostopäätöstä kahden eri käytetyn kameramallin välillä ja tämä on mielestäni on yksi olennaisimpia kysymyksiä.

    Onko kameroiden välillä joitakin muita olennaisia eroja, joihin kannattaa kiinnittää huomiota? Samoin kaipaan käyttökokemuksia noista kahdesta mallista. Ovatko ne käteen erilaiset? Käyvätkö noihin samat akut, jotka minulla ovat vanhassa D30-mallissa.

    Tämänkaltaisia kysymyksiä minulla on näin aluksi. En osaa kysyä tarkemmin, joten toivottavasti tämä riittää.
     
  2. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
    Vs: EOS 10D vai 20D?

    Vanhan D30:n akut käyvät 10D:hen mutta eivät enään sitten 20D tai 30D:hen. Itselläni on vielä tuo 10D, eikä tuo huono ole, mutta kyllä ilmeisesti 20D:ssä on parempi kenno, eli pienempi kohina suurilla ISO arvoilla.
     
  3. juice

    juice

    912
    0
    0
    Vs: EOS 10D vai 20D?

    Miksi nuo akut ei kävis 20D kameraan...?
    Nääs kun mulla on 10D ja vaimolla 20D ja kyllä meillä ainakin käypi akut ristiin.

    Kolmikymppisestä mulla ei ole omakohtaisia kokemuksia mutta dpreview sanoo 30D:stä näin:
    • Lithium-Ion BP-511A rechargeable battery (supplied & charger)
    • Supports BP-511 / BP-511A / BP-512 / BP-514

    Eli epäilen vahvasti että ne käy myös tuohon uusimpaan malliin...
     
  4. juice

    juice

    912
    0
    0
    Vs: EOS 10D vai 20D?

    Käytän noita molempia kameroita. Tuntumaltaan en ovat aikalailla samanlaisia, ja molemmilla kuvaamisen onnistuminen on enimmäkseen kiinni siitä mitä on kameran takana.
    Uudemmassa mallissa on plussaa parempi akkukesto, nopeampi käynnistyminen ja nopeampi sarjakuvaus.
    Mikään noista ei ole mulle kauhian tärkeä juttu, mutta jollekin se saattaa ollakin.

    Kohinasta sen verran että 20D:n ISO1600 vastaa aikalailla 10D:n ISO400 arvoa, eli se on kohtuullisen käytettävissä oleva herkkyys kunhan muistaa että ei alivalota kuviaan kovin voimakkaasti. Alivalottaessa kohina lisääntyy kyllä kummassakin kamerassa aika paljon. Jos kuvailet paljon hämärissä niin ehkä tuo on tärkeää.

    20D:ssä on mahdollisuus käyttää EF-S laseja, mutta mulla ei sellaisia ole ja koen hyödyn aika teoreettiseksi.
    (Ja onnistuu se 10D:ssäkin kunhan joko kameraa tai lasia modaa hieman...)

    En tiedä käytettyjen tämänhetkisiä hintoja, mutta mikäli 20D on hyvin lähellä 10D:n hintaa valinta kallistunee siihen? Riippuu tietysti aina tapauskohtaisesti myös kameroiden kunnosta, käytettyjä valitessa se saattaa olla ratkaisevaakin.
     
  5. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
    Vs: EOS 10D vai 20D?

    No katos perkelettä, mistähän mä olen saanut päähäni ettei käy, no tuohan on ihan hyvä "uutinen".
     
  6. juice

    juice

    912
    0
    0
    Vs: EOS 10D vai 20D?

    Muistelit varmaan noita 400D, 450D kameroita, niihin kun ei käy sama akku vaan sen kokoa on pienennetty jonkin verran.
     
  7. Vs: EOS 10D vai 20D?

    Tai sitten 350D ja 400D, kun 450D ei vissiin vielä ole ilmaantumassakaan.

    Mutta akuista samaa mieltä. 20D syö samoja akkuja, kun D30, D60, 300D, 10D ja käsittääkseni 30D sekä muutamat isommat pokkarit. 350D tarvii pienempiä.

    Kameroista olen muuten suunnilleen samaa mieltä kun Juice. Jos hintaero ei ole merkittävä, niin ota 20D. Mitä kuvaat? Taidekuviin, studioon ja rauhallisiin lomaräpsyihin toimii hyvin 10D. 20D on pikkuisen räväkämpi, vaikka ei tietty ykkössarjalaiselle pärjää mitenkään. Jos nopeaa tarvii niin 1D on kai suunnilleen samaa hintaluokkaa.
     
  8. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: EOS 10D vai 20D?

    Sulkimen laukausten määrä myös kannattaa huomioida, eli jos tuo 10D otettujen kuvien määrä on jo varsin iso niin silloin sen hankinta on aika kyseenalaista, pätee myös muihin malleihinkin. Suljin remppa taitaa maksaa noin 300e.
     
  9. sf

    sf

    785
    0
    0
    Vs: EOS 10D vai 20D?

    Sitä luokkaa oli kun viime talvena jouduin omaani vaihdattaa...
     
  10. Miguel

    Miguel

    28
    0
    0
    Vs: EOS 10D vai 20D?

    Jahas. Täällähän on päivän mittaan ollut vilskettä. Kiitos kaikille vastauksista! Tuo oli olennainen tieto, että ISO-arvot vaikuttavat noin radikaalisti. Näyttäisi siltä, että kiristän opiskelijaelämän laatua ja syön useammin kaurapuuroa... 20D kyllä kiinnostaa selvästi enemmän. Nyt pitää löytää jostakin sopiva mieluiten tietysti halvalla... Jaa-a. Hyvä ja halpa... Tein pikavertailuja nettisivuilla, joiden perusteella hintaero on varsin suuri noiden kameroiden välillä. Rajalassa 10D oli n. 400€ ja 20D noin 750€.
     
  11. Vs: EOS 10D vai 20D?

    dc.netin puolelle näkyi tulleen just äsken käytetty 20D myyntiin (oheissälineen, mutta ehkä sieltä voi irrota pelkkä runkokin)..
     
  12. Vs: EOS 10D vai 20D?

    No silti investoisin tuon lisäsumman 20D:hen.

    IMHO ero on 10D ISO800 = 20D ISO1600.
    Molemmilla kuvannut about 15t laakia ja ihan hyviä kameroita. 20D on merkittävästi nopeampi käytölleen ja hitusen ohuempi. 10D on aikalailla 5D:n kokoinen kädessä.