Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Entä jos digiteollisuus kääntyykin tappiolliseksi...

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana 4x5, 17 Marraskuu 2005.

1. Boost

Boost

591
    0
    0
    Niin, keskustelu jota ei saa käydä, koska TE olette oikeassa ja minä väärässä. Siltä edelleen tuntuu.

En uskaltaisi väittää, että viisi vuotta sitten, mutta huomattavasti toteutunutta aikaisemmin. Vuoden, kaksi, en tiedä.

Aiheellinen ajatusrakennelma, tästähän voisi aloittaa oman ketjunsa. Olisivatko kilpailijat kyykyssä ja mitä se merkitsisi Canonille.

Kuusta ja keskitysleireistä voit varmasti halutessasi keskustella jossain muualla. Niistäkin minulla on näkemykseni, jota en ala täällä sen enempää valottamaan. Mutta lohdutuksesi voin mainita sen kuuluvan 'valtavirtaan'.
    En voi tietää, mutta uskoisin, ettei Nikonilla ole tässä asemassa varaa pihtailla mitään. Mielestäni Canonilla taas on siihen hyvinkin varaa.

Varmasti ovat hyviä ja kestäviä kameroita. Sovitaan vain tapaaminen 30 vuoden päähän ja ihastellaan antiikkista 10d:tä.

Tätä liiraamista tuntuu olevan liikkeellä nykyään melkoisesti. En minä sille mitään voi.

Marxin mietteitä en sen tarkemmin tunne, alkaa muutenkin mennä jo ehkä liiaksikin politiikan puolelle. Tätä nykyelämää kun seuraa, niin siltähän se kovasti näyttää, että rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät. En tiedä onko näin, ja jos on niin miksi.

En usko minäkään, se nyt vain on teoreettisesti mahdollista. Kiukuttele vain vastaan jos siltä tuntuu.

Olen pahoillani jos olen mielipiteilläni romuttanut jonkun pilvilinnat. Jokainen saa puolestani halutessaan uskoa, että esim. Canon ajattelee vain ja ainoastaan asiakkaan/kuvaajan parasta kameroita kehittäessään, valmistaessaan ja markkinoidessaan. Itse en tähän usko, mutta jos joku uskoo, niin siitä vaan.

Ja puolestani kaikki digimiehet voivat mennä vaikka kennojaan putsaamaan jos eivät kykene ajattelemaan entä jos...

Ja löysätään nyt ihmeessä vähän sitä pipoa, viikonloppukin tulossa.

2. Tietenkään Canon ei ole mikään hyväntekijä vaan pyrkii maksimaaliseen voittoon.

Kuinka monta prosenttia suomalaisista omistaa tällä hetkellä Canonin kameran? 1, 2? Viisi prosenttia on jo varmaan liikaa. Onko?

Jos Canonilla olisi eväitä tehdä kamera, jonka vaikka 50 prosenttia väestöstä ostaisi, niin tietenkin he sen tekisivät. Eivät hyvää hyvyyttää, vaan siksi että saisivat voittoa ja siksi että väki tulevaisuudessakin ostaisi Canonin lisälaitteita.

Vähän krtisoin tätä ketjua aiemmin, mutta hyvää terapiaahan tämä on. Kaikki, jotka vihaavat maailmaa, Canonia, itseään, omaa kameraansa, kuvaustaitoaan jne. voivat purkaa mieltää ja esittää pessimistisiä näkemyksiä.

3. Boost

Boost

591
    0
    0
    Viisi prosentti lienee jo liikaa. Entä sitten, mitä tällä haluat kertoa?
    Tarkoituksenani ei mitenkään ole kieltää mitään. Ostakaa vain Canonia, tai ihan mitä tahansa muuta. Ei se minulta pois ole.

Totta. Hauskaa on tämän ketjun parissa ollut.

Muista en tiedä, mutta mulla on kaikki hyvin. Itse en ainakaan vihaa itseäni, kameraani tai kuvaustaitojani. Ja vaikka maailma ehkä onkin julma ja epäoikeudenmukainen, niin lopulta en vihaa sitäkään. Vaikkakin parannettavaa olisi paljonkin.

Teemu voineekin lisätä ohjeisiin/sääntöihin kiellon pessimististen ajatusten esittämisestä, etteivät vain herkimmät meistä loukkaannu.
    En todellakaan uskonut millaiseen muurahaispesään sohaisin. Anteeksi, että tartuin asiaan johon ei olisi saanut. Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että jos pessimismi, ajattelu, tämä ketju tai ihan mikä vaan ei kiinnosta, niin muutakin tekemistä SAA keksiä.

4. No mun puolesta saat vollottaa ainakin ihan vapaasti. En loukkaannu.

Ajattelin vaan, että järkeäkin saisi käyttää, mutta ei kai siihenkään voi pakottaa.

5. Boost

Boost

591
    0
    0
    Voi kiitos. Kylläpäs nyt helpotti.

Tiedä sitten vain kuka ja koska sen järjenkäytön lopetti.

6. juice

juice

912
    0
    0
    En ole varma menikö se Marxin sanoma juuri noin, kun on kulunut parikymmentä vuotta siitä kun ko. herran teoksia nöösinä selailin.

Senverran tuossa mennään kuitenkin metsään, että köyhät eivät köyhdy, mutta rikkaat rikastuvat suhteessa köyhiin koko ajan enemmän ja enemmän.

Nykyajan köyhillä on ylellisyyksiä joista aurinkokuningaskaan ei loistonsa päivinä kyennyt edes uneksimaan, ajatele nyt, sähkövalot syttyvät napin painalluksella ja hanasta tulee kuumaa vettä! Hammaslääkäri joka oikeasti voi parantaa ja korjata eikä vain aiheuta tuhoa ja tuskaa...

Mutta köyhyys ei ole absoluuttinen juttu vaan suhteellinen, vaikka nykyajan köyhät elävät jossain määrin parempaa elämää kuin entisaikojen ruhtinaat ja rikkaat valtiaat, näkevät he kaukana horisontissa nykyaikojen rikkauden ja vertaavat omaa osaansa siihen.

7. Anonymous

Anonymous Guest

Pitäisköhän vaihtaa 20D, kun se alkaa olla jo vuoden vanha? 5D kovasti houkuttelisi...

8. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    No eiköhän köyhät ole tai kurjuudessa elävät ne jotka asuvat tuolla toisissa maissa. No kuitenkin kurjuus ja köyhyys on tietysti erilaista ja Suomessakin sitä on vaikka se on hyvin toisenlaista. Meillähän mitataan köyhyys raja muistikuvan mukaan alta tuhannen euron tuloilla kuukaudessa. Se että miten moni elää tuosta murto-osassa tai saatikka ei mitään saa onkin varmaan astetta pahempi juttu. Mutta asioilta on helppo ummistaa silmät, olipa uhrit ulkomailla tai naapurilla kuhan eivät häiritse yöunia.

9. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36
    Teoreettisesti on myös mahdollista, ettei Kuussa koskaan käytykään. Pieni vähemmistö on edelleenkin sitä mieltä.
    Digiteollisuuskin voi teoriassa kääntyä tappiolliseksi, tähänkin uskoo pieni vähemmistö.
    Olisikohan näillä vähemmistöillä jokin yhteinen piirre :D

Voihan sitä jossitella vaikka millä asioilla, mutta jos perusfaktat ei ole hallussa tai niistä ei välitetä, niin 'keskustelu' on lähinnä sitten inttämistä ja kiukuttelua.

Mitkä pilvilinnat? Canon tekee edelleenkin hyviä digi(järkkäri)kameroita järkevään hintaan.

10. Jep, samat mietteet, vaikka 20D onkin vain ½v vanha =)

11. Sittenhän mun 10D:n vaihto 5D:hen on kaikkein eniten oikeutettua, kun 10D on jo melkein 2 vuotta vanha! Pystykahvan kanssa 5D vaikuttaa vastustamattomalta...

12. ;-D Heh heh.

13. Quikkis siellä vaan hekottelee, kun se FF houkuttelee vaihtamaan merkkiä =)

14. Kuluttajatutteita suunniteltaessa on kaksi eri asiaa, mitä pystytään jo tekemään, ja mitä pystytään jo tekemään kilpailukykyiseen hintaan, tarpeeksi suurella volyymilla ja tarpeeksi pienellä susiprosentilla. Joskus kyllä joku pääsee tilanteeseen, jossa voi kaupata uuden innovaation useampaan kertaan tuomalla ensin markkinoille tahallaan huononnettuja versioita, niin että yhden paljon parantuneen version sijasta myydään pari kolme peräkkäistä, hieman parantunutta versiota. Tämä onnistuu kuitenkin vain, jos kukaan kilpailija ei pysty parempaan.

15. Boost

Boost

591
    0
    0
    Totta, olet oikeassa. Teoreettisesti, jopa käytännössä, on mahdollista, ettei kuussa käyty. Itse kuitenkin uskon siellä käydyn.
    Aikanaan hyvin pieni vähemmistö uskoi ja väitti, että maa on pyöreä ja kiertää aurinkoa. Onneksi suuri ja viisas enemmistö kuitenkin tiesi maan litteäksi ja auringon kiertävän sitä. Onko tässä mielestäsi jotain yhteistä piirrettä aiheen kanssa?
    1980 -luvun alussa pieni vähemmistö ennusti Neuvostoliiton sortuvan ja Saksojen yhdistyvän. Eihän niin tietenkään tullut käymään. Jatkanko vai ymmärsitkö?

Oikeasti. Kovasti olen niitä perusfaktoja udellut, mutta mitään et suostu paljastamaan. Kerro nyt jo mikä teoriassani mättää. Ei saa pitää hullua jännityksessä. Keskustelua todellakin on vaikea jatkaa, koska et perustele kantaasi millään tavalla.
    Ilmeisesti perustat teoriani mahdottomuuden lähinnä siihen, että kysyntää kameroille riittää. Niinhän sitä riittää, ainakin vielä. Miten luulet tilanteen olevan 10 vuoden päästä? Missä hintataso on silloin? Entä kate?
    Tarkastele asiaa vaikkapa filmiteollisuuden näkökulmasta. Kysyntää filmeille kyllä riittää edelleen, mutta kannattavuus on silti vähän niin ja näin. Miksi? Uskoiko kukaan jos joku ennusti näin 25 vuotta sitten?

Jos et pysty jossittelemaan kuin asioilla, jotka oikeasti ovat mahdollisia, jopa todennäköisiä, niin se ei ole minun ongelmani. Ketjun alkuperäinen ideahan oli pohtia entä jos digiteollisuus muuttuisi kokonaan tappiolliseksi.

En siis pilannutkaan päiväuniasi. Hyvä niin. Jatkakaa.
    ;)

16. Hieno ois lukea niitä pienien ryhmien teorioita, jotka eivät toteutuneet...
    Esim. 1000 vuotinen valtakunta, kommunismi pohjimmaiselta aatteeltaan jne jne.

Hienoa on nostaa marginaaliryhmän ajatuksia esille, kun jälkiviisaita ollaan ja haetaan ennustajan lahjoja.

Digitaalitekniikka lienee tekniikkaa, jonka suunnittelukustannukset suhteessa kehitykseen vain halpenevat.
    Kiitos tietoteknisen nopeuden kasvun.

17. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36
    :D

end of story
    ----
    epilogi : 10 vuoden päästä on käyty Kuussa ja kuvat siellä otettu Canonilla.

18. Boost

Boost

591
    0
    0
    Niitä on varmasti netti pullollaan. Tässä oli vain tarkoituksena selventää nokulle, ettei kuuteorian ja tämän aiheen välillä ole mitään yhteyttä. Ilmeisesti meni muiltakin vähän ohi.

Ei tässä mitään ennustajan lahjoja haeta. En minä ainakaan. Enkä edes pyri mitään ennustamaan. Tarkoitushan oli vain jossitella. Ja olen pitkään yrittänyt saada teitä ymmärtämään, että asioita saattaa kannattaa tarkastella muistakin näkökulmista kuin vain siitä yhdestä. Tutussa ja turvallisessa on ehkä liiankin helppo pitäytyä.

Tämä on mielenkiintoinen huomio. Ei ollut tullut mieleeni. Näin mahdollisesti on. Ainakin vielä tällä hetkellä. Tiedä sitten jos tuokin asia joskus muuttuu.

nokku ilmeisesti lopetti keskustelun osaltaan, perustelematta mitään. Oikeastaan lopulta aivan sama minulle.

19. Joo taitaa olla ainoita tieteen haaroja, missä kehitys ruokkii kehitystä (ts.nopeuttaa).

Jopa optista kehitystä on tapahtunut pitkälti laskentanopeuden kasvun takia.
    Esimerkiksi se, että EF 300 2.8:n optisiin laskelmiin käytettiin 200 insinöörityövuotta, tarkoittaa varmaan nykyiseltään vajaata 2 min supertietokoneella. Vuokrahinta ko. laitteelle lienee hivenen halvempi, kuin 200 insinöörin laskemaan palkkaaminen. Menisikö nykyisillä tehokkaimmilla PC:lläkään tuohon enää kokonaista työpäivää ?

20. Boost

Boost

591
    0
    0
    No se ei kyllä ole paljon se mitä insinööri saa vuodessa aikaan. Ihan omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa ;)