Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Miten operaattorit pysyvät pystyssä?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana mjalka, 26 Marraskuu 2005.

    Olen ihmetellyt pitkään miten puhelinoperaattorit tienaavat rahansa. Itse vaihdoin viime vuoden vaihteessa 10 vuotta pitämäni saman liittymän toisen operaattorin liittymään. Syy oli se, että uusien asiakkaiden edut olivat hurjat ja tuntui, että vanhoilla, uskollisilla asiakkailla maksatettiin kaikki kulut kalliiden minuuttien ja perusmaksujen muodossa.

    No, vaihdoin siis liittymää ja sain 270 euroa puheaikaa, jota pystyi käyttämään 7e kuukausi. Yhteensä yli kolmen vuoden ajan. Lisäksi sain 50 euron lahjakortin. Vuoden aikana olen saanut yhden tai kaksi laskua, joissa ovat olleet kertyneet kuukausimaksut. Siis muutaman kympin. Operaattorin täytyy tehdä minusta persnettoa paljon näiden kolmen vuoden aikana, jos pidän saman liittymän. Mitä järkeä tässä on? Mitä, jos kaikki vaihtelisivat jatkuvasti liittymää, numero säilyisi, ei olisi katkoksia, voisi kerätä kaikki edut ja vaihtaa taas?

    Eikö jollain operaattorilla ollut ilmaiset puhelut omasta liittymästä toiseen samanlaiseen? Mitä, jos kaikki vaihtaisivat siihen operaattoriin?

    Jotain kieroa tässä on tai sitten minuuttihinnoissa on pirusti ilmaa ja vallalla on jonkin sortin kartelli.
     
  1. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Tosiaan suurimman hyödyn saa ne jotka puhuvat vähäsen ja joilla on noita ilmaisia kuukausi minuutteja tietylle summalle. Itsekkin keväästä asti ollut ilman laskun laskua. Kaikki puhelut menevät ilmaiseksi mitä tulee ja kuukausi maksu on vain nimellinen 0.69e. Myös mitä on ollut lahjoja niin niistä on tullut itselle kahvinkeitintä, hackmanin ruokailuvälineet, mikroaaltouuni, mp3 soitin, makuupussi, sekä jotain muuta turhaa krääsää.

    Niin kuka tämän maksaa? No ne jotka puhuvat hyvin paljon, eli aika helposti se lasku voi räjähtää todella isoiksi jos puhuu hiukankaan enemmän. Eli kyllä sellaisia ihmisiä on ja he oppivat mukamas halvoilla hinnoilla puhumaan paljon. Tietysti, varmaan operaattoreita voi tippua mutta niinhän kaikessa tässä markkinayhteiskunnassa tapahtuu vääjäämättä.
     
  2. 4x5

    4x5

    1 986
    0
    0
    Tuo teleoperaattoribisnes on täysin käsittämätön toimiala. Sille on näköjään sallittu kaikki, mikä ei muussa kaupankäynnissä tulisi kuuloonkaan.

    Meillä on ollut kymmenkunta vuotta sama operaattori. parhaimmillaan samasta paikasta on ollut kuusi kännyliittymää, laajakaista- ja lankapuhelinliittymä. Laskuja on kuukaudessa kertynyt pahimmillaan sen verran kuin neljän-viiden uuden asiakkaan houkutuslahjat maksavat kaupassa. Nyttemmin liittymämäärä on vähentynyt, kun isommat junnut hoitavat jo omat laskunsa ja ovat valinneet omat operaattorinsa.

    Viimeksi liittymänsä vaihtoi meidän toiseksi nuorimmaisemme. Operaattori on muutaman viikon soitellut ja lähetellyt houkutuskirjeitä, johon kaikkeen tuhrautuu ihmisten aikaa ja sille tulee sitä kautta hintaa. Lopulta ymmärsivät että junnun päätä ei pysty enää kääntämään, ja lähettivät "Jos sittenkin päätät palata asiakkaaksemme"-tuliaistarjouskirjeen. Vaimo näki sen, hurjistui ja soitti operaattorille. Päästyään pari pykälää ylöspäin komentoketjussa antoi palaa niin, että minunkin korvani punoittivat. Vaan seurauksena alkoi ilmaisaikoja, lisälisäalennuksia, lisäpalveluita, sisäänpääsylippuja ym ym virrata. Asiakkaalle, jonka merkitys oli tässä vaiheessa pienentynyt kolmannekseen entisestä! Minulta meni viimeinenkin uskonpisara teleoperaattoritoiminnan järkevyyteen.