Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Ensimmäistä digijärkkäriä hankkimassa

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana antikythera, 7 Toukokuu 2007.

    Juuh tässä nyt taas teille tällainen iänikuinen ’mikä kamera minulle’ viesti.

    Olen siis hankkimassa ensimmäistä digijärkkäriäni ja kaipaan apuanne. Lapsesta asti olen omalla uskollisella Minoltallani kuvaillut, mutta nyt tuntuu että kunnon digitaalisen järkkärin saa jo ihan opiskelijallekin sopivaan hintaan.

    Kameralehtiä selailemalla ja arvosteluja lukemalla ovat potentiaalisiksi ostoehdokkaiksi (hintahaarukalla 800-1200e) jääneet lopulta Canonin EOS 400D ja Nikonin 80D. Näiden kahden välillä valinta onkin sitten vaikea.

    Uskaltaisin sanoa että olen jo melko edistynyt kuvaaja (ainakin näin taiteellisesti katsottuna) ja olen harrastanut suunnilleen kaikkea muuta kuvausta aktiivisesti paitsi ihmis- ja pimeäkuvasta. Pidän myös erittäin paljon kuvien sävyjen ja värien muokkaamisesta photoshopilla. Osaan siis vaatia kuviltani jo melko paljon joten olisi mukavaa jos kameralle jäisi ’kasvuvaraa’, kun luultavasti joskus siirryn entistä vaativampaan kuvaukseen (=parempiin objektiiveihin).

    Joten nyt kysymys taitaakin kuulua että kumpaa kameraa suosittelisitte minulle, joka aloittelee digijärkkärikuvausta mutta alkaa aivan varmasti vaatia kameraltaan enemmän ajan kuluessa.
    Itse olen arvosteluja lukemalla huomannut sen, että Canonin kameralla sanotaan olevan parempi hinta/laatu-suhde, mutta 80D on taas piirun verran parempi ominaisuuksiltaan ja kuvanlaadultaan.

    Ja vielä toinen kysymys..

    Kittilinssin lisäksi (vinkkejä muuten siihenkin) olen ajatellut ostaa kameran kanssa Sigman 105mm F2.8 EX DG makro-objektiivin (http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3253&navigator=5). Sigman 150mm linssi kiinnostaisi enemmän, mutta hinnaltaan se on minulle vielä aivan liian kallis. Joten riittääkö 105mm kasvien, hyönteisten ym. lähikuvaukseen (ja siis todellakin tarkoitan KUNNON makrokuvausta)? Arvostelujen perusteella Sigman kyseinen objektiivi tuntuu olevan sen hintaluokan paras makro-objektiivi. Onko eroavia mielipiteitä tästä?
     
  1. Vs: Ensimmäistä digijärkkäriä hankkimassa

    Kamerat ovat habitukseltaan niin toisistaan poikkeavat, että sinun lienee helppo tehdä valintasi, kun olet kummankin pöydällä nähnyt ja niihin kiinni tarttunut.


    Tamronin vastaava on parempi, mutta Sigma on paremman näköinen ;-)
     
  2. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Ensimmäistä digijärkkäriä hankkimassa

    Kauppaan, kummatkin kouraan ja se mukaan kumpi tuntuu loogisemmalta sekä mukavammalta käyttää. 

    Itse en osaa juuri photaria hiplata, mutta luulisin että osaavissa käsissä noiden kahden kameran kuvanlaadulliset erot eivät ole osaavissa käsissä mitenkään merkittävät. Raw:ina vielä säätövaraa lisää. 

    Kitit taitaa olla nikonissa piirun verran parempia,kuin canonissa. En tiedä onko canoninissa, mutta ainakin nikonin lagaton salamanohjaus toimii kivasti ja kahvalla varustettu d80 on melkosen mukava (mun) kouraan.

    Linsseistä vielä,että se 50mm on aika kiva opiskelijalle, valovoimaa halvalla.
    Itsekkin opiskelijana, näitä on kiva funtia että miten saa mahdollisimman hyvää,mahdollisimman halvalla. Mutta vielä palatakseni ylempään, se kumpi ikinä on loogisempi ja mukavampi käyttää.

    Törmäsin taannoin baarissa "eka tikijärkkä" kuvajaan,joka ei ostanut nikonia koska oli liian painava.. Hetkonen.. linssillä vai ilman? :p Onneksi tiedät vähän mitä haluat.
     
  3. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Ensimmäistä digijärkkäriä hankkimassa

    No D80 on parempi etsin, eikö se riitä jo ihan syyksi valintaan? :)
     
  4. Vs: Ensimmäistä digijärkkäriä hankkimassa

    Minä voisin vastaavia luetella, mutta kun olen kuullut kommentteja että se olisi aivan liian iso, niin jätän väliin ;-D
     
  5. Vs: Ensimmäistä digijärkkäriä hankkimassa

    Tänään kävin molempia kameroita kaupassa kokeilemassa ja pitää sanoa että Nikon tuntui luontevammalta. 400d tuntui aivan liian pieneltä (vaikka minulla on tyttöjenkin mittapuulla erittäin pienet kädet), joten en enää yhtään ihmettele miksi ihmiset jaksavat aina valittaa kyseisen kameran koosta.
    Canonin ulkonäöstä pidän enemmän, mutta Nikonin kamera vaikutti hieman 'ammattimaisemmalta' ja tukevammalta.

    Nyt vain pitäisi päättää ostanko kitin vai sijoitanko jäljelle jääneet rahat sitten parempaan objektiiviin. Rajalan tarjous 18-70mm objektiivilla vaikuttaa erittäin hyvältä, mutta olisi mukava myös kuulla teiltä asiantuntijoilta toisia vaihtoehtoja.
     
  6. Vs: Ensimmäistä digijärkkäriä hankkimassa

    Niinpä. Siinä saa sen kittiopiskan satasella. Esim. valovoimaisempi SIGMA 18-50/2.8 EX maksaa yksinään 429e siellä. -Tuolla hintaerolla ehkä jo tekisit ihan ok valokuvaureissun, eli kaikki on kiinni prioriteeteista.
    Tosin, jos noista teet setin ja alat hieromaan kauppoja niin mistäs minä tiedän mihin pääset?
    Itse varmaan ostaisin kitin ja jos pakko olisi rahaa lisää tärvätä laitteisiin, niin katselisin seuraavaksi ehkä 1,8/50-millistä vähään valoon ja/tai loittorenkaita lähikuvaamiseen tms. Mutta: eniten iloa on kyllä aina sijoittamisessa itse kuvaamiseen, ennemmin kuin laitteisiin.
     
  7. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Ensimmäistä digijärkkäriä hankkimassa

    Mielestäni tuo 18-70mm kannattaa ostaa, se on kuitenkin sellainen optiikka jota ei tarte oikeastaan vaihtaa. Hinta suhteessa laatuun on erittäin hyvä tuossa tarjouksessa. Katsoopi myöhemmin säästyneillä rahoilla mitä tulee tarvitsemaan, salamaa vai kiinteää valovoimaista optiikkaa jne.

    Kannattaa olla avoin merkin suhteen, painotan tätä. Jokainen merkki on hyvä, eli huonoa valintaa ei oikeastaan voi tehdä. Kuitenkin jokaisessa kamerassa ja sen lisätarvikkeissa on omat positiiviset puolensa. Mielestäni Osku kuitenkin sanoi lopussa varsin hienosti tärkeän asian ja siihen on hyvä yhtyä näin lopuksi.
     
  8. Vs: Ensimmäistä digijärkkäriä hankkimassa

    Jep olen nähnyt 18-70:llä otettuja näyttelykuvia ja komeita oli, niin teknisesti kuin muutenkin. Vaikka kuulemma oli paljon täydelläkin aukolla otettuja.
     
  9. Shade

    Shade

    16
    0
    0
    Vs: Ensimmäistä digijärkkäriä hankkimassa

    Lienetkö jo ostanut, mutta kuvausote paranee 400D:ssä huomattavasti pystykuvauskahvalla. Sillä 400D:stä saa kelvollisen otteen ja hintakin jää alle D80:n, jos se on millään tapaa kriteerinä. Toki D80:ssä tulee se laadukkaampi kittilinssi.
     
  10. Kaarne

    Kaarne Active Member

    1 359
    0
    36
    Vs: Ensimmäistä digijärkkäriä hankkimassa

    Jos kerran olet pienestä asti kuvannut, taiteellisesti katsoen melko edistynyt kuvaaja, luulenpa, että objektiivinvalinnassa olet itse parempi tuomari kuin yksikään meistä foorumin "asiantuntijoista". Tietänet siis polttovälit ja aukot ja niiden sovellutukset, sekä lisäksi oman kuvaustarpeesi. Itseäni eivät zoomit ole koskaan kiehtoneet, kitit varsinkaan, mutta tämä onkin oma mielipiteeni ja käy yksiin omien tarpeideni kanssa. Sinun pitää muodostaa omasi.

    Jos makrokuvaus todella kiinnostaa, ja budjetti riittää Sigmaan, miksei. Lähietäisyyksille se on tarkoitettu, suurennussuhteeseen 1:1 päässee jostain puolesta metristä (netistä löytynee tarkka tieto) - mieti riittääkö se, mutta huomaa, että pidempi macro on paljon kalliimpi. Ja huomaa sekin, että 1:1 on todella suuri, live-elämä siirtyy samankokoisena kennolle. Lisäksi makroputkethan tarkentuu äärettömäänkin, joten käyttö on kohtuullisen monipuolista. Parhaimmillaan makro-objektiivi on kuitenkin lähietäisyyksillä, ja äärettömässä päässä voi olla hieman eroa ei-makroon, mutta ei kai kovin merkittävää.

    Minusta harrastajien kittiobjektiivi voisi mieluummin olla vaikka tuo 50/1.8.
     
  11. Vs: Ensimmäistä digijärkkäriä hankkimassa

    :) Kiitokset kaikille vastanneille. Käsituntuman perusteella päädyin Nikoniin ja eilen paketti saapuikin jo perille. Nyt olen koe-otoksia päivän räpsinyt (kittilinssillä ja vanhoilla Nikkoreilla) ja täytyy sanoa että todella hyvä kamera näyttää tämä D80 olevan. Vielä ovat säädöt pikkuisen hakusessa, mutta kuvat paranevat koko ajan joten enköhän tämän kanssa tule pärjäämään.

    Ja tuon makron kanssa olen pikkuhiljaa kallistumassa Sigman 150mm:seen. Kun nyt varsinkin kesällä perhosia kuvailen niin maksan mieluusti ne ylimääräiset parisataa että ei tarvitse elävien kuvauskohteiden kanssa tuskailla. Kunhan nyt ensin totun kameralla ihan tavalliseen kuvaukseen niin objektin osto tulee sitten myöhemmin kesällä ajankohtaiseksi.
     
  12. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Ensimmäistä digijärkkäriä hankkimassa

    Onnittelut uudesta pienokaisesta. :) Heti kärkeen kannattaa melkein ladata nikonin sivuilta nikon view ohjelma jolla kuvat (jpg ja nef) purkaa näppärämmin ja selailee kuin tuolla picture projektilla.

    Linkki nikon view: http://www.nikonusa.com/software/view/win/en/NV627.zip

    Kannattaa koettaa mahdollisimman nopeasti kokeilla siirtyä NEF tallennusmuotoon, eli tuttavallisemmin RAW tallennusmuotoon. Se vaatii silloin kylläkin ohjelman jolla se käännetään kuitenkin tällöin pääset hyödyntämään täydellisesti kuvien informaation. Kuitenkin rauhassa kuvaile ja tutustu kameraan.

    Tuo 150mm on laadukas optiikka, tällä foorumillahan tuo mr.Simos kuvaillut sillä todella upeita macroja kyseisellä optiikalla. Polttoväli on sangen pitkä ja syväterävyys on siis aika pieni, mutta etäämmältä kuvatessa perhosia ja muita arkoja kohteita niin se voi olla todella hyvä valinta.

    Ja kysy jos mieleen tulee mietittävää, varmasti foorumilla olevat nikonistit koettavat auttaa parhaansa mukaan jos pulmia/ajatuksia tulee. Nyt toivotan lopuksi hyviä kuvauksellisia fiiliksiä ja intoa hienoon harrastukseen. :)