Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana keegan, 12 Elokuu 2014.

  1. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Autoharrastajista jotkut myös ajavat autoillaan. Saman voi huomata myös veneharrastuksesta osa veneilee osa askartelee veneen kanssa.
     
  2. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Onneksi en ole kumpaankaan hurahtanut. Pientä on kameroihin ja objektiiveihin menevä raha siihen verrattuna...
     
  3. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    En toki ole ensimmäisenä kivittämässä tässä aiheessa ;)

    On siinä kuitenkin vähän perääkin. Digillä saa hienoja kuvia - kunhan jaksaa nysvätä alkaen 5x niin paljon aikaa Photoshopissa kuin mitä on käyttänyt itse kuvaamiseen...
     
  4. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Turun saaristossa kun tulee kesäisin oltua, niin kyllä ne kalleimmat veneet pakkaa viikko toisensa jälkeen olemaan tiukasti paikoillaan vierassatamassa lähellä paikallista soittoruokalaa...  No, kukin taaplaa tyylillään, sääli vaan katsella suurin piirtein valtamerikelpoisia kippoja.

    EDIT Pahasti meni OT, sori.
     
  5. Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Aikaa sitä meni MV filmillekin kuvattaessa ihan helvetisti. Ja harrastuksen kyseessä ollessa tarkoituksena onkin käyttää aikaa johonkin mielekkääseen puuhaan mieluummin kun peukaloiden pyörittämiseen ja pahan olon jakamiseen somessa.
     
  6. MRe

    MRe Member

    118
    1
    18
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Digi- vs. filmikeskustelussa ainakin mulla oli totuudenhetki siinä kohtaa, kun havaitsin, että aikaa ei ole enää rajattomasti käytettävissä omiin kotkotuksiin. Toisin kuin silloin kun olin 14. Käytännössä minulla perheellisenä ei ole mahdollista lähteä päiväksi pimiöön värkkäämään kuvia. Tai varata kylpyhuonetta valokuvakäyttöön tuntien ajaksi. Sen sijaan digipimiön voi jättää siihen kohtaan mihin se jää, kun pitää mennä laittamaan ruokaa tai pyykit kuivamaan. Ja jatkaa sitten samasta kohtaa tunnin, päivän tai viikon päästä. Ilman että litkut on menneet vanhaksi tai paperit hunnuttuneet.

    Ja toki tässä on valokuvaharrastuksen lisäksi myös kameraharrastaja. Mutta sitä asiaa ei digiaika ole muuttanut: kyllä mulla filkka-aikanakin oli laitteet sen hetkiseen tasoon ja mun varallisuuteen nähden sielä yläkvarttaalissa. Mutta sama koskee kaikkea mitä "harrastan" (valokuvaus on oikeastaan ainoa mun harrastus, muut on ajanvietettä): polkupyöräilyä, jääkiekkoa, rullaluistelua. Kaikissa mulla on selvästi taitoihin nähden ylihyvät vehkeet. Mä vaan tykkään tehdä näitä juttuja hyvillä välineillä.
     
  7. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Mulla taas oli toisinpäin. Kun oli yli 20v. valokuvausalalla töissä, niin kuvaaminen tai kuvien ruotiminen ei näin meidän kesken oikein vapaa-aikana enää hotsittanut loppuvuosina. Kameravehkeitäkin tuli realisoitua. Kyllä niitä kameroita sitten oli käytössä, jos halusi kuvata. No, mikä on jutun opetus - ainakin minulle? Pidä hyvät asiat harrastuksina! Nyt tilanne on taas toinen ja kuvien kanssa puuhastelukin on jo vuoden verran ollut taas aivan eri luonteista kuin aikaisemmin :) Joka tapauksessa oli kyseessä mv-kuvan tai värikuvan vedostus tai digikuva ja sen tulostus, niin laatu ja harrastuksen kanssa vietetty aika korreloivat voimakkaasti keskenään.
     
  8. Mattih

    Mattih Active Member

    385
    186
    43
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Joo,  ja filmillä saa hyviä kuvia, kunhan jaksaa nysvätä pimiössä 5x sen ajan kuin mitä on käyttänyt kuvaamiseen, pää kehitehuuruista pöllyissä...
     
  9. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Filmillä originaalin pitää olla kunnossa. Pimiössä ei enää ole paljoa ihmeempiä tehtävissä. Onhan tuo ihan eri luonteista puuhastelua prosessina ajateltuna. Ilmanvaihdon pitää toki toimia, eihän pimiössä muuten voi oleskella.
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Selvästikin lausumani on kirvoittanut väärinymmärryksiä, koska vastaukset ovat agressiivisia. En ottanut kantaa siihen, mikä on oikea tyylisuunta. Puhuin vain varustelukilvasta, kulutushuumasta ja niiden alitajuisista perusteluista yleisellä tasolla.
     
  11. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Väärin. Siellä on paljonkin tehtävissä. Vaikka aikoinani pyrin "täydelliseen" negatiiviin, niin se varsinainen säätö tapahtui pimiössä. Nyt teen sen mukavammin ruutua tuijottaen.

    Kapa

    p.s.
    Dian kanssa sitten mentiin miten mentiin.
     
  12. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Luulen, että keskimääräinen digikameralla kuvaaja on harvinaistuva laji. Kun ulkomailla liikkuu turistirysissä, niin kuvaajia on kahdenlaisia. Valtaosa ihmisistä kuvaa kännykällä. Yllättävän paljon on kuitenkin järkkärillä kuvaajia, mutta digipokkareita näkee vuosi vuodelta suhteessa vähemmän. 20 - 30:n ikäisillä näyttää kännykkä pääsääntöisesti olevan se kamera kansallisuudesta riippumatta. Tuskin he enää digikameraa ostavat.  Veikkaan, että valtaosa kuvista jo nyt tehdään kännykällä, ja mikäs siinä. Ja kun muistikortti tulee täyteen, niin entäs sitten, tuleeko niitä siirrettyä tietokoneelle, varmuuskopioinnista puhumattakaan (ai niin, mutta säilyyhän ne joka tapauksessa Naamakirjassa).
     
  13. Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Niin, kumpi työstää kuvaansa enemmän, keskimääräinen mv-vedostaja, vai keskimääräinen digikuvaaja? ;-)
     
  14. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Totta kai. Pimiössä sitten luotiin viimeiset yksityiskohdat negatiiveihin. Erityisesti värinegatiiveihin.
     
  15. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Riippunee siitä, minkä verran mv-vedostaja osaa työstää negatiivejaan etukäteen.
     
  16. Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Tuskin, ties vaikka olisi ostanut tylsän negakehityksen liikkestä...
     
  17. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Laakakuvaajalle se onnistuu. Minulle ainakin. Pötkölle kuvaajille sitten vähemmin, jos ei koko pötköä tuhlaa samaan kohteeseen tai muuten samanlaiseen valaistukseen. Itse työstin negatiiveja parhaan kykyni mukaan, mutta lopullisen tuloksen sain vasta vedostusvaiheessa, ja siinä olivat apuna niin taipuvat sormet kuin röpöreunaiset epämääräiset rautalangan päässä nököttävät lappuset.

    Kapa
     
  18. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Tähän mielipiteeseen voisin yhtyä. Kun vielä vedostin itse, niin olihan se hidasta touhua, yhtä kuvaa kun valotettiin joskus pitkäänkin, jotta ehtisi varjostella ja maskata pehmeästi ja "jälkiä" jättämättä, mutta kohtuu tarkasti kuitenkin, niin olihan siinä puuhaa. Kun sitten kehitti kuvan ja näki lopputuloksen, niin ei kun uusiksi ja taas sama ruljanssi. Kun sitten kolmas tai viides kuva oli kohtuu ok, niin eihän niitä hieman huonompiakaan raaskinut heittää pois ja säilytettävää kertyi.
    Nyt vaikka en osaa vielä lainkaan hyödyntää softia, niin onhan se kuitenkin helppoa ja lopputulos on koko ajan nähtävissä.

    Niin ja diat, hinnan takia ostelin Agfachromea, Fujichromea, Ektachromea, Porstia ja vaikka mitä, mutta parhaat kuvat sain aina Kodachromella (64) jota lopuksi käytin sitä yksinomaan.
    Kun käytti vain yhtä diaa, niin oppi paremmin valottamaan ja lopulta alkoi epäonnistua vain tarkennus tai kameran tärähtäminen - niin ja ne Kodachromet oli helvetin hienoja katsella jos valkokangas oli hyvän laatuinen.
    Edit:
    Noista valkokankaista oli minusta paras hienojakoinen helmiäiskangas ja jos heijastusetäisyys oli pienempi, eli valovoima riitti, niin satiini valkoinen pinta, vaikkapa ovi, oli ihan ok. Näin siis 30v taaksepäin muistellen.
     
  19. Manual

    Manual Active Member

    912
    39
    28
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Itse olen koukussa vedostamiseen.
    Varjostuksiin, lisävalotuksiin ja puljailuun.
    Myös toonaukset vetävät puoleensa.
     
  20. Manual

    Manual Active Member

    912
    39
    28
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Lyhentelin hieman.
    Meni senverran ohi tekniikkakeskustelun.