Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa Jukkis todisti mielestäni että nimenomaan digilläkin on hyödyllistä ajatella. Mutta tietenkin alussa jokaisen on jollain tavalla sisäistettävä aukon ja ajan vaikutukset valotuksiin. Vaan eihän valokuvauksen tarvitse olla alussa vuosikymmeniä - ja valokuvaajan aloittelija. Jos ei taho?
Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa Mikset siis käytä digiä samoin kuin filmikameraasi. Saat digiin ihan saman tuuttuuden, ymmärrettävyyden ja sitoutumisen. Siitähän tässä on kyse: kuvausvälinelaittonsa on tunnettava. Itse käytän kaikkia kameroita samoin, paitsi af-kamerassa affää, koska se nykykameroissa toimii niin erinomaisen hyvin. T Jukka
Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa Juuri niin. Jos osaa kuvata ja valottaa hyvin filmikameralla, miksei digikameralla voisi kuvata samalla tavalla? Vaikka autolla pääsee 200 km/h, ei silläkään niin lujaa ajeta. T jukka
Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa Siinäpäs se juuri on, että digiin en noita samoja asioita saa. Kun tuon D600:n ostin, odotin että kävisi kuten yllä kerrot ja opettelin kameraa käyttämään varsin perusteellisesti ja innokkaana. Mutta ei vain tullut samaa suhdetta välineeseen. Voi tietysti olla ikäkysymyskin...
Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa Pidän mv-vedoksista, värillisistä myös. Molempia saa niin digistä kuin filmistä. Kapa
Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa Näin on, voihan sitä ostaa 500 heppaisen Mersun ja ajaa kolmeakymppiä. Ei kukaan pakota ajamaan lujempaa, kuin mitä polkupyörällä ajeli!
Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa Miten mopoautot tähän liittyy? Jos ajaja ehtii kokea syvemmin maisemia, eikä taho muuta kuin olla tyytyväinen. Mie oon rehellinen ittellein.
Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa Itse olen kanssa huomannut, että omat jässähtäneet ajattelut on aika paha rajoite valokuvauksessa. Sen huomaan just tässä tarkennusmetodin valinnassa, elikkoa varsinkin kuvatessa mielellään ensimmäiseksi käytti keskipistettä, sitten pistettä siirteli paikasta toiseen, kunnes paneutui trackingiin, ja oikeestaan kaikki aiemmat nyhräämiset kävi turhaksi. Ihan kivasti se hairaa kiinni ja pysyy.
Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa Otin ohjekirjan käteen ja nyt tiedän mikä on AF-S ja AF-C tilojen ero. Mulla on suomeksi ohjeet. Käytätkö dynaamista tarkennusta (etsimessä silloin d9, d21 tai d51) vai kolmiulotteista seurantaa? (D800 on kamera ja Nikonin digiinhän tämä keskustelu hiukan myös kytkeytyy.) Valotuksenlukitusnappi näyttää olevan aika huono vaihtoehto (minulle) koska sitä pitää pitää pohjassa samoin kuin vaihtoehtoisesti laukaisinta puolivälissä. ed. Se olikin AF-ON nappi. Vieressähän on lukitusnappi erikseen. http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,97511.msg705077/topicseen.html Ja kyllähän sitä nappiakin pitelee ihan luontevasti pohjassa. Usein parempi kuin herkkä laukaisimen puoliväli. Miten tämä liittyy keskustelun aiheeseen? Löyhästi vain, koska mitään uutta toimintoa ei kukaan tarvitse, jos ei oikeasti halua. Yksi kiinteä objektiivi vaan mekaaniseen filmirunkoon kiinni ja menoksi! Kyllä maailmassa riittää kuvattavaa sillekin. Hyvä kuvaaja saa hyvää kuvaa.
Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa Mä kuvaan Powershotin superzoomilla sx40, ja tarkennus on se minkä valitsee, meni kohde kauemmas, lähemmäs tai vaikka vasemmalle, niin mukana pysyy. Onko sitten 3D, tiedä häntä. Koko hommalla tarkoitin lähinnä sitä, että olen huomannut oman kuvailuni lähtevän nykyään siitä, että on kamerassa mikä härpäke mihinkin tarkoitukseen, niin sitä täytyy sitten kanssa opiskella ja tutkiskella mihin sillä pääsee ja millain sitä voi käyttää. Aiheet mulla on aikalailla kaluttu jo.
Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa Minusta se on juuri toisin päin, on kiva kiertää maaseutua joskus autolla, jolla ei voi ajaa kuin 50km/h. Siinä joutuu katselemaan maisemia hieman eri tavalla. Saman voi tehdä uudellakin autolla, mutta jostain syystä yleensä tulee ajettua nopeammin. Ei siinä mitään, filmiä tulee nykyisin valotettua ehkä rulla vuodessa. Viimeiset 12 vuotta mennyt pääasiassa digikalustolla. Jälkeenpäin vaan huomaa, että aikoinaan ehkäpä kuvasi harkitummin.
Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa Tuollahan ei ole mitään tekemistä kameratekniikan tai filmi/digin kanssa. Syy löytyy kylläkin sieltä korvien välistä. Kapa
Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa Näi on, mikään ei ohjaa meitä. Ei edes tupakkateollisuus. Se on vain ja ainostaan omasta päästä kiinni mitä tapahtuu.
Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa Omasta päästä toki. Mutta eri päät toimivat eri tavalla eri laitteiden kanssa.