Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana keegan, 12 Elokuu 2014.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Jukkis todisti mielestäni että nimenomaan digilläkin on hyödyllistä ajatella. Mutta tietenkin alussa jokaisen on jollain tavalla sisäistettävä aukon ja ajan vaikutukset valotuksiin.  Vaan eihän valokuvauksen tarvitse olla alussa vuosikymmeniä - ja valokuvaajan aloittelija.  Jos ei taho?
     
  2. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Mikset siis käytä digiä samoin kuin filmikameraasi.
    Saat digiin ihan saman tuuttuuden, ymmärrettävyyden ja sitoutumisen.
    Siitähän tässä on kyse: kuvausvälinelaittonsa on tunnettava.
    Itse käytän kaikkia kameroita samoin, paitsi af-kamerassa affää, koska se nykykameroissa toimii niin erinomaisen hyvin.
    T Jukka
     
  3. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Juuri niin.
    Jos osaa kuvata ja valottaa hyvin filmikameralla, miksei digikameralla voisi kuvata samalla tavalla?
    Vaikka autolla pääsee 200 km/h, ei silläkään niin lujaa ajeta.
    T jukka
     
  4. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 372
    6 204
    113
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    +1000000
     
  5. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Siinäpäs se juuri on, että digiin en noita samoja asioita saa. Kun tuon D600:n ostin, odotin että kävisi kuten yllä kerrot ja opettelin kameraa käyttämään varsin perusteellisesti ja innokkaana. Mutta ei vain tullut samaa suhdetta välineeseen. Voi tietysti olla ikäkysymyskin...
     
  6. Tuus4

    Tuus4 Well-Known Member

    2 141
    41
    48
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Pidän mv-negoista.
    Ei taida digillä syntyä.
     
  7. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Pidän mv-vedoksista, värillisistä myös. Molempia saa niin digistä kuin filmistä.

    Kapa
     
  8. Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Näin on, voihan sitä ostaa 500 heppaisen Mersun ja ajaa kolmeakymppiä. Ei kukaan pakota ajamaan lujempaa, kuin mitä polkupyörällä ajeli!
     
  9. Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Eikä pääse korjaamaan dian värejä vääriksi.
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Miten mopoautot tähän liittyy?  Jos ajaja ehtii kokea syvemmin maisemia, eikä taho muuta kuin olla tyytyväinen.  Mie oon rehellinen ittellein.
     
  11. Tuus4

    Tuus4 Well-Known Member

    2 141
    41
    48
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Minulle mv-nega on filmillä.
     
  12. Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Itse olen kanssa huomannut, että omat jässähtäneet ajattelut on aika paha rajoite valokuvauksessa.

    Sen huomaan just tässä tarkennusmetodin valinnassa, elikkoa varsinkin kuvatessa mielellään ensimmäiseksi käytti keskipistettä, sitten pistettä siirteli paikasta toiseen, kunnes paneutui trackingiin, ja oikeestaan kaikki aiemmat nyhräämiset kävi turhaksi.

    Ihan kivasti se hairaa kiinni ja pysyy.
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Otin ohjekirjan käteen ja nyt tiedän mikä on AF-S ja AF-C tilojen ero.  Mulla on suomeksi ohjeet.  Käytätkö dynaamista tarkennusta (etsimessä silloin d9, d21 tai d51) vai kolmiulotteista seurantaa?  (D800 on kamera ja Nikonin digiinhän tämä keskustelu hiukan myös kytkeytyy.)

    Valotuksenlukitusnappi näyttää olevan aika huono vaihtoehto (minulle) koska sitä pitää pitää pohjassa samoin kuin vaihtoehtoisesti laukaisinta puolivälissä.  ed. Se olikin AF-ON nappi.  Vieressähän on lukitusnappi erikseen.  http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,97511.msg705077/topicseen.html  Ja kyllähän sitä nappiakin pitelee ihan luontevasti pohjassa.  Usein parempi kuin herkkä laukaisimen puoliväli.

    Miten tämä liittyy keskustelun aiheeseen? Löyhästi vain, koska mitään uutta toimintoa ei kukaan tarvitse, jos ei oikeasti halua. Yksi kiinteä objektiivi vaan mekaaniseen filmirunkoon kiinni ja menoksi!  Kyllä maailmassa riittää kuvattavaa sillekin. Hyvä kuvaaja saa hyvää kuvaa.
     
  14. Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Mä kuvaan Powershotin superzoomilla sx40, ja tarkennus on se minkä valitsee, meni kohde kauemmas, lähemmäs tai vaikka vasemmalle, niin mukana pysyy. Onko sitten 3D, tiedä häntä.

    Koko hommalla tarkoitin lähinnä sitä, että olen huomannut oman kuvailuni lähtevän nykyään siitä, että on kamerassa mikä härpäke mihinkin tarkoitukseen, niin sitä täytyy sitten kanssa opiskella ja tutkiskella mihin sillä pääsee ja millain sitä voi käyttää. Aiheet mulla on aikalailla kaluttu jo. :) 
     
  15. Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Minusta se on juuri toisin päin, on kiva kiertää maaseutua joskus autolla, jolla ei voi ajaa kuin 50km/h. Siinä joutuu katselemaan maisemia hieman eri tavalla. Saman voi tehdä uudellakin autolla, mutta jostain syystä yleensä tulee ajettua nopeammin.

    Ei siinä mitään, filmiä tulee nykyisin valotettua ehkä rulla vuodessa. Viimeiset 12 vuotta mennyt pääasiassa digikalustolla. Jälkeenpäin vaan huomaa, että aikoinaan ehkäpä kuvasi harkitummin.
     
  16. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Tuollahan ei ole mitään tekemistä kameratekniikan tai filmi/digin kanssa. Syy löytyy kylläkin sieltä korvien välistä.

    Kapa
     
  17. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 372
    6 204
    113
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Näinpä :)
     
  18. Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Näi on, mikään ei ohjaa meitä. Ei edes tupakkateollisuus. Se on vain ja ainostaan omasta päästä kiinni mitä tapahtuu.
     
  19. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    Omasta päästä toki. Mutta eri päät toimivat eri tavalla eri laitteiden kanssa.
     
  20. Vs: Ensimmäinen vuosi täyskennoisen kanssa

    +1