Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lightroomin hankinta for dummies

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Tiitu, 3 Lokakuu 2012.

1. Tiitu

Tiitu

10
    0
    0
    Haussa on kuvankäsittelyohjelma kokemattomalle kuvankäsittelijälle ja vaikuttaisi siltä, että Lightroom voisi vastata tarpeitani. Toimiva työkalu kuvien järjestelyyn on kipeästi haussa myös. Gimpin kanssa en oikein ole tullut juttuun. Koneena MacBook (OS X).

Mistä Lightroom kannattaa ostaa, onko ostopaikalla väliä ja mistä sen saa edullisimmin? Mulla on myös mahdollisuus opiskelijalisenssiin. Vanhoja viestejä lueskellessani huomasin, että aika ajoin Lightroomia myydään alennuksella. Onko näitä alennuksia miten usein, kannattaisiko sellaista kytätä? Vai tuleeko niitä vain silloin, kun on tulossa uusi versio?

Kiitos, jos joku jaksaa valaista vähän pihalla olevaa.

2. Pan

Pan Well-Known Member

2 607
    1 320
    113
    Vs: Lightroomin hankinta for dummies

Osta opiskelijalisenssillä Adobelta, todennäköisesti skannattu/kuvattu opiskelijakortti riittää todisteeksi. Jenkit saavat tosin paljon edullisemmin, mutta silloin pitää sekä opiskelijatodistus että IP latausta varten olla jenkeistä.

3. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Näin on.

4. Tiitu

Tiitu

10
    0
    0

Kiitos vastauksista! Joo, tuohan kuulostaa jo hyvinkin kohtuuhintaiselta, jos siis 79 USD on hinta myös Jenkkilän ulkopuolelle.

5. Vs: Lightroomin hankinta for dummies

Kurkkasin äsken ja minulle antoi Adobeshop englanninkieliselle opiskelijahinnaksi 70e posteineen Pohjoisvaltioiden ulkopuolelle, Suomeen, siis toosa.

6. Vs: Lightroomin hankinta for dummies

EDIT: Applen mainos poistettu Lightroom -keskustelusta

AnselA/moderointi

7. Tiitu

Tiitu

10
    0
    0

Tää on mulle ihan vieras, mutta siis joku Applen kuvankäsittelyohjelma mitä ilmeisemmin? Millainen Lightroomiin verrattuna? Minkälainen tämän käyttö on opetella? Mulla olis paikka Lightroom-kurssille marraskuussa ja tarvitsisin nyt jonkun ohjelman, jonka käytön pystyn riittävän simppelisti opiskelemaan/oppimaan. Elämäntilanne (pienet lapset) on sellainen, ettei aikaa ja energiaa oikein tahdo riittää minkään monimutkaisen ohjelman opetteluun varsinkaan omin päin. Pitkälti tämän takia heitin pyyhkeen kehään Gimpinkin kanssa (plus toki siksi, että tarvitsen ohjelman myös kuvien järjestelyyn, en ainoastaan käsittelyyn). Applen tuotteet toki ovat perinteisesti loistaneet käyttäjäystävällisyydellään.

8. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu 2019
  9. Vs: Lightroomin hankinta for dummies

EDIT: Applen mainos poistettu Lightroom -keskustelusta

AnselA/moderointi

10. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38

Gimpin peruskäyttö on helppoa...

11. Tiitu

Tiitu

10
    0
    0

Toki, mutta omaa ohjelmaa ei vielä ole. ;) Jos päätyisin Apertureen, niin en luonnollisestikaan menisi Lightroom-kurssille. Mutta sellaiselle siis pääsisin, jos Lightroomin hankin, Aperture pitäisi todennäköisesti opetella omin päin.

12. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38

PÖH!

Jaa, voi tuo silti olla hyväkin ohjelma;)

Higg

13. Tiitu

Tiitu

10
    0
    0

Mä en kokenut Gimpiä erityisen helpoksi, vaikka jonkun kurssinkin aikanaan kävin (enkä ymmärtääkseni ole ole ollenkaan yksin mielipiteeni kanssa). Mutta siis mulla ei ole käytännössä minkäänlaista kuvankäsittelykokemusta. Kurssilla windows-koneilla homma tuntui jotenkin järkeenkäyvältä, mutta kotona macilla ei enää läheskään yhtä simppeliltä. Plus että Gimp on koneelleni aika raskas ohjelma pyörittää (sama tietty voi olla muidenkin kuvankäsittelyohjelmien kohdalla). Ja kun markkinoilla on mitä ilmeisimmin mulle riittävän hyviä kuvankäsittelyohjelmia, joissa lisäksi on fiksut toiminnot kuvien järjestelyyn, koen ajanpuutteen vuoksi järkevämmäksi pistää vähäiset paukut sellaisen opetteluun.

14. Tiitu

Tiitu

10
    0
    0

Kiitos, perehdyn tähän vielä ennen lopullista päätöstä.

15. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Aperture on näistä kahdesta keppaisempi. Olen kokeillut. Lisäksi ollessasi mukana Adoben kyydissä, olet valtavirrassa.

Aperture on ihan ok ohjelma, mutta vakavammalle kuvaajalle suosittelen Lightroomia.

16. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Keskustelun aiheena "Lightroomin hankinta for dummies" ei Lightroomin ja Aperturen vertailu.

17. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Jos noin tarkasti rajaat, niin on todettava, että aloitusviestin otsikko ja sisältö ovat ristiriidassa.

18. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Minä en kirjoittanut aloitusviestiä.

19. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Et varmaankaan. Mutta vastaammeko aloitusviestin otsikkoon vaiko aloitusviestissä esitettyyn kysymykseen?

20. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

(Lihavoinnit minun tekeleitäni)

Aloitusviestissä esitettiin kolme kysymystä, mikään niistä ei liittynyt Apertureen.