Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Kyllä siinä oli adapteri tietojen mukaan mukana. Ei ole saapunut vielä.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. No sitten tarvitset vain filmipeän (tai periä eri filmityypeille ml. Polaroid/Fuji)! Hieno ostos. jk ...ehkä vielä joskus uudelleen. On sen verran hyvät muistot. Edellisestä on jo kolmekymmentä vuotta
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Jos ajatellaan normaali järkkäreillä kuvaavaa kaveria (meikäläinen) ja hänen haavetta 6x7 setistä (ehkä kolme primeä, laajis, normaali ja lyhyt tele), niin mitä hyviä ja huonoja puolia löytyy RB:stä ja toisaalta Pentaxin 67:sta. Kaikki hankittaisiin tietysti käytettyinä joten mm objektiivien hinnat suhteessa laatuun on aika tärkeä pointti. Setin hintataso yhteensä max n.600-700€, jos jostain pitäisi luopua, niin ekaksi kai normaalista, mutta ne kun on niitä parhaita hinta/laatusuhteissa, niin ehkä sittenkin se lyhyt tele, hyvä laajis on ehdoton osa settiä. En tarvitse studiokuvaussettiä, staattisia ja lähes staattisia kohteita ulkona lähinnä, ja filminäkin kai pienirakeista mv-filkkaa, eli vaihdettavia kasetteja en kaipaa (luulen ainakin). Käytössä on mm Yashica Mat ja Kiev60, mutta tuo neliö formaatti edellyttää melkein aina rajaamista, en oikein osaa nähdä kuvaa neliönä.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Johonkin rajaan asti Pentax on näppärämpi käyttää (kuvaus käsivaralta). Jalustalta taas RB, koska voit ottaa joko pysty tai vaakakuvia perää kääntämällä. Pentax tarvitsee aina sähköä (...vanhimmatkin), RB on täysin mekaaninen. Valmiista kuvasta tuskin kukaan voi sanoa, kummalla on kuvattu. Itse tykästyin muinoin tuohon Mamiyaan, koska se oli lähes koko ajan jalustalla. Saisiko tuohon KIEV 60 koneen etsimeen peitelevyn helpottamaan rajausta? KIEV 88 ja HASSELBLAD 500 koneiden tähyslasin päällä on tilaa rajausmaskille. jk
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Eli siis käykö tuolla adapterilla nämä RZ:n perät vai pitäiskö tuohon olla vielä eri adapteri? http://www.kameratori.fi/viewitem/7373
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Itse kuvasin RB:llä lähes aina jalustalta, mutta studiossa lapsikuvauksessa käsivaralta käsikahvan kanssa homma sujui paljon paremmin. Henkilökuvauksessa jalusta & kaksoislankalaukaisin on ehdoton. Ensivaiheessa peili klapsahtaa ylös jolloin kuvattavan silmät helposti räpsähtää kiinni....sen jälkeen katsotaan ja ohjataan kuvattavaa kameran ohi...ja kun sopiva ilme saadaan kaivettua esiin niin painetaan lisää jolloin pelkkä keskusulkimen napsahdus aikaansaa kuvan. Lasten silmät eivät räpsyneet, mutta aikuisten silmät olivat usein kiinni jos kuvasi normaalisiti. Musiikin soitto ym. kuulemma auttaa, mutta itse en soita kuvatessa musiikkia. Oli kaamea järkytys ottaa digijärkkäri (kroppikinojärkkäri) käteen ja ruveta kuvaamaan...mallinohjaukseen tuli yksi haittatekijä lisää, kamera kuvattavan ja kuvaajan välissä. Hetken yritin kuvata silläkin jalustalta, mutta sitten käsivaraltakuvaamiseenkin tottui.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Kievin pakettiin on ilmeisesti aina kuulunut sekä mittaava prisma-, että kuiluetsin. Täytyypä katsoa mitä sen kuilun kanssa voisi tehdä, mutta se ei muuttane sitä tosiasiaa, että sekä Pentaxiin, että Mamiyaan saa varmaan laadukkaampia objektiiveja, varsinkin laajakulmaisina - vai saako? Toisaalta kuilulla kuvaaminen on jo sitten melkein samaa kuin tuolla Yashicalla. Katsoin aikoinaan jostain KIEV 60:seen sopivan laajiksen vääristymiä, ei kovin hyvältä näyttänyt, muistaakseni 45mm Arsat (= Mir-26b), tuollainenkin minulla on osin purettuna hankittu, saapa nähdä saanko sitä toimimaan (täytynee hankkia suurennuslasivalo talven pimeisiin iltoihin ja rutkasti kärsivällisyyttä
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Mulla on joskus ollut kummatkin... Pentax käsivaralle, RB jalustalle. RB on aikamoinen kahvakuula käsivaralla, mutta riski mies toki kuvaa silläkin. Ei oikein sovi ulos. Pentax on paremmin säitä kestävä. Jos kuvaat pääosin ulkona, niin Pentax ilman muuta. MLU malli on välttämätön, sillä oppii kuvaamaan näppärästi laukaisten ensin peilin ja sulkimen sitten perään.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Tuon linkin takana on kylläkin RB:n perä, joka käy kameraasi. RZ:n perää et saa siihen millään kiinni, mutta RZ:aan saa toisenlaisella adapterilla RB:n perän kiinni.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Jos parhaita objektiiveja haluat, mutta neliö ei ole makuusi, niin sitten valintasi voi olla silloin myös Mamiya RZ. Se on sitten sähkörunko. Sen objektiivit ovat uudempaa konstruktiota kuin RB objektiivit. RZ kelpuuttaa myös RB objektiivit ja perät mutta silloin sähkörungon hienoudet eivät tule käytetyksi täysimääräisenä. Siihin KIEV 60 koneeseen voi ostaa myös Itä-Saksan Zeisseja. Niiden pitäisi olla kohtuullisen laadukkaita.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Bronicalla on myös peili 6x7, Bronica GS-1.. se on kans tarkastamisen arvonen värkki.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. No niin, laitoin perän tilaukseen. Kehityshommathan voi hoitaa samoilla vehkeillä ja litkuilla kuin kinofilmiä käyttäessä, eikö? Ainakin tankissa mainostettiin että syö myös 120 filmiä. Sitten päästään siihen että mitäs sitte kun on kehitetty rulla kourassa. Mikä on hinta/laatusuhteeltaan paras tapa saada nuo skannattua/kuvattua koneelle jos haluaa itse tehdä? Mitä maksaa ensimmäiset keskarifilmiskannerit millä tekee jotain? Vai kannattaako kuvata digikameralla ja mitä se maksaa? Ei itse kuvaus tietenkään juuri mitään mutta oheishärpäkkeet?
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Mä en ymmärrä puolifilmikuvaamista. Pimiö on se rullafilmikameran juttu, eikä mikään typerä filmin skannaaminen. Paperivedoksista voi sitten skannata kun haluaa koneelle.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Kääntyvä perä on mainittu jo kameran mallimerkinnässä: RB = Rotating Back.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. On varsin vaikea päihittää esim. tuon Flektogon 50mm f4 MC - Serviced @ 132 €, hinta/laatusuhdetta: http://www.ebay.com/itm/Flektogon-50mm-f4-MC-Serviced-Free-shipping-/190924866659?pt=Camera_Lenses&hash=item2c74024463
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Älä osta mitään revolving backeja, siinä paketissa oli valmiina. kaikki näyttää kuviesi perusteella olevan erinomaisessa kunnossa, tarkennus on just eikä melkein, ei valovuotoja jne. Hommaa vain jostain se 65 mm c-optiikka ja kuvaa koko ajan ja nauti. Ai joo, Mika85 oli hankkinut kameran, jeps, butkus.org lötyyy rb:n käyttöohje, josta selviää kuvista, mikä on revolving back ja voit sitten tarkistaa, onko se kamerassasi. T Jukka
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Kyllä RB67:aa voi aivan hyvin käyttää käsivaraltakin, minulla se on ehkä 60% kuvista ilman jalustaa. Niksi on hyvässä hihnassa ja kuilussa. Hihna säädetään sopivalle korkeudelle, laukaisuhetkellä kamera tuetaan vatsaa vasten, hihnasta vedetään hiukan alaspäin (siis hihna kiristetään) ja laukaisinta painettaessa tietenkään ei hengitetä. Kuulostaa monimutkaiselta, mutta on hyvin helppoa ja yksinkertaista. En nyt useita sekunteja ole tuolla tapaa yrittänyt valottaa, mutta ainakin 1/4 onnistuu vielä aivan hyvin. http://www.flickr.com/photos/54100950@N02/6488084637/in/set-72157627512028029
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Ilmankos onkin jo kolmas niskanikama menossa leikattavaksi (no ei nyt sentään). Vakavasti puhuen ei tuo RB67 niin painava ole kuin pelotellaan, useamman tunnin lenkkejä olen sen kanssa aivan sujuvasti kävellyt (ja olen hento ja heikko).