Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana VilleK, 20 Syyskuu 2013.

1. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

Itselläni oli RB:ssä aina kuilu käytössä, vaikka omistin prismankin. Toivottavasti sen ostaja on siihen tyytyväinen, ihan kunnossa oleva kapistushan se oli.

2. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mulla oli kanssa rbeehen kuilu ja prisma,
    nyt on rz kanssa ja aina kuilu käytössä, molemmissa
    T Jukka

3. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Onhan noita, prismoja valotusmittarilla ja ilman, sekä eri kulmilla. Mutta ilman prismaetsintä mielestäni kannattaa alkaa.  Oli minullakin Hasseliin prisma, mutta en pitänyt siitä. Kuvakin on pieni.

Peilikuvaa sitten katsellaan toki, mutta kuilun luupin läpi kuva on mahtavan suuri.  Skorsten (piippu, chimney) on toinen suosikkini, diopterisäädöllä.

4. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Näkymä on ihan sama kun halvalla croppidigijärkkärillä kuvaisi, ja vielä pitäis pystyä käsin tarkentamaan.....

5. Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

Kannattaa miettiä sitä omaa kuvaamista, mihin käyttöön se kamera olisi tulossa. Esim TLR voi olla hyvä valinta. Jos kuiluetsin ei kiinnosta ja kameraa tulee paljon kannettua mukana on mittaetsin ehkä hyvä vaihtoehto. Hasselikaan ei sillä prismalla enään ole mikään kevyt ja kompakti.
    Jos taas se hasseli vaan polttelee, niin sittenhän valinta on helppo.
    Kunnolliseen valtusmittariinkin menee se 100+€. Harvassa keskarissa on mittari, mitä on mielekästä käyttää.

6. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

No Hapsulaattoriinhan noita saa monenlaisia, on normi kuiluetsin, sitten on "savupiippumalli" elikä käytännössä umpeen koteloitu luupillinen kuilu, sitten on 45 asteen kulmassa ja vaakatasossa olevia prismoja, sekä mittarilla että ilman. Liekö jotain muitakin malleja vielä.

Itse olen joko kuilun taikka 45 asteen mittaprisman kannalla.

7. Mika85

Mika85 Active Member

1 227
    21
    38

No jos lähtis tuolla kuilulla liikenteeseen. Sitten joku perä vielä ilmeisesti mihin filmi laitetaan? Pitääkö näissä huomioida jotain? Oliko niin että jos on pari filmiperää niin niitä voi lennosta vaihdella keskenään jos pitää vaikka toisessa eri filmiä kuin toisessa?

Onko vielä jotain mitä ilman ei pärjää?

8. masterakk

masterakk Member

208
    0
    16

Kyllä, juuri noin.

[QUOTE>
    [/QUOTE]
    Valotusmittari, piste- tai tavallinen mittari. Tai mittarisofta kännykkään.

9. Mika85

Mika85 Active Member

1 227
    21
    38

Voiko mittailla vaikka digikameralla? Tai sitten kattelen tosiaan kännykkään jonkun. Jos näyttää ettei noilla pärjää niin sitte kauppaan.

10. mohikaani

mohikaani Active Member

1 681
    2
    38

Voi hyvinkin mittailla digillä jos haluaa kumpaakin kantaa mukanaan. Kännykkä apseihin ainakin itse suhtaudun aika epäilevästi. Paria olen kokeillut ja näyttää vähänkään erikoisemmissa valaistuksissa aika puuta heinää.

Ja osta se Hasseli vaan jos sellaisen haluat, et tule katumaan. Mulla on ollut nyt pari vuotta 503CW ja tuosta en kyllä luovu koskaan, aivan loistava kamera. Jos kokeilla kiinnostaa niin mä tarjoan mahdollisuuden (jos olen ymmärtänyt oikeen et Oulun suunnalla asustelet).

11. Mika85

Mika85 Active Member

1 227
    21
    38

Juu, tässä kymppikilsan päässä Oulusta. Mukava olis kokeilla kyllä!

12. Mirrored

23 779
    749
    113

En muista RB:n prismaa mutta olisiko vähän liioittelua kuitenkin näkymän laajuuden kanssa?  Tai ehkä tarkoitit hämäryyttä.

Etsimien suurennussuhteista. (Voi olla vähän lisävariaatiota eri versioilla)
    Hasselblad
    WLF 4,5x
    Chimney 3,5X
    NC2 3x
    PM5 3x
    PM45 2,5x
    PM90  (? kuitenkin pienin kuva näistä)

Mamiya RB (En tunne niin, mutta tuollaista löytyi:)
    http://rb67.helluin.org/accessories/ 
    http://www.mamiyaleaf.com/assets/files/documentation/RB67_Pro-S_v7.pdf  Pro-S WLF 2,5X

edit.  RZ ja AE chimney. Houkuttava. Asiallinen.  http://camerapedia.wikia.com/wiki/Mamiya_RZ67 

13. Mirrored

23 779
    749
    113

Mulla oli PME3 (tai PME5) enkä tykännyt mittarista lainkaan.  Erillinen mittari on hyvä. Mielekäs kameran mittari olisi mielestäni kytkeytyvää tyyppiä.

14. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Vähän omia kommentteja koskien RB:tä.
    Tuo huomautus prisman kuvan pienuudesta ymmärtääkseni koski Hasselia, en minä sanoisi RB:n prisman etsinkuvaa pieneksi.
    RB:hen on siis tavallinen, kokoonpainuva kuilu joka lienee yleiskäytössä paras. Sitten on kokoonpainumattomia kuiluja, "savupiippuja" (chimney) joko valonmittauksella tai ilman. Itselläni on pistemittarilla varustettu savupiippu, se on kätevä etenkin makrokuvauksessa. Prismoja on valotusmittarin kanssa ja ilman, minulla on prisma jossa on sekä pistemittaus että kokoalan mittaus. Prismat ovat varsin suuria ja painavia. Normaalia kuilua käytän itse eniten, siihen että kuva on peilikuva tottuu tosi äkkiä.  Urheiluetsinkin on saatavissa, mutta siitä olen vain nähnyt kuvia:)
    Periä minulla on kaksi, toisessa on mustavalkoista ja toisessa värinegaa/diaa, periä voi todellakin vaihtaa milloin vain, se juuri on niiden idea.
    Normaaliksi RB:hen laittaisin 90 tai 127 millisen, jos laajemmasta tykkää niin sitten tuo 65.
    Jos et laita heti alkuun mittaavaa etsintä, niin valon voi toki mitata monellakin tapaa. Digikamera käy (joskaan ei kannata digikameran kuvaa pitää suoraan mallina siitä, millaisen kuvan filmille saat, mutta valonmittaukseen toki sitä voi käyttää). Irtomittari on toinen ratkaisu, itse käytin jonkin aikaa Gossenin Sixtomat Digitalia, mutta nyt olen siirtynyt pistemittariin, tarkkaan työskentelyyn se on paras. Kun negakoko on niinkin suuri kuin RB:ssä, niin tekee mieli katsoa sävyjä vähän tarkemmin (ja siis mitata valo tarkemmin), etenkin mustavalokuvauksessa voi päästä oikein herkuttelemaan kun opettelee pistemittarin käytön. Käytettyjä pistemittareita on iipeissä tuossa noin sadan taalan hujakoilla (ellei välttämättä halua juuri Pentaxin mittaria joka on kalliimpi), itsellä on Capitalin mittari joka hoitaa hommansa aivan hyvin.
    Hieman OT, mutta täysin mekaanisen kameran yksi hyvä puoli on se, että valotusajat voivat olla aivan miten pitkiä tahansa, nyt kun pimeä vuodenaika alkaa niin se tarjoaa kyllä mahdollisuuksia.

15. Mirrored

23 779
    749
    113

RB oli nähdäkseni myynyt RB:n prisman ja toivoi ostajan olevan tyytyväinen.  Vertailes vähän noita suurennussuhteita!    (edit.  helluin.org linkissä on jollekin RB prismalle ilmoitettu    Magnification: 2.2x.  Mennee ilmeisen vastaavaksi kuin PM90)

16. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Niin no, siis minulle se ei ole pieni, jollakulle toiselle voi toki olla. Aivan miten vaan halutaan, en ryhdy tästä vänkäämään:)

17. Mirrored

23 779
    749
    113

Hyvä ettei faktoista tarvitse vängätä vaan etsiä ne!  ;)  (helluin.org linkissä on jollekin RB prismalle ilmoitettu    Magnification: 2.2x.  Mennee ilmeisen vastaavaksi kuin PM90)

(edit.  Niin siis minähän tosiaan sanoin Hasselin prisman kuvaa pieneksi verraten sitä kuiluun ja piippuun.  RB:n uskoin puhuvan RB:stä tai molemmista yleisesti.)

18. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Okei:)

19. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Makuasioitahan nämä. Itselleni taas PME5:n mittari on hyvä ja itse asiassa tykkään kun se ei ole kytketty toiminnallisesti mihinkään.

20. Mirrored

23 779
    749
    113

Sahe.  Totta.  Makuasioita ja tottumuskysymyksiä suuresti.