Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana VilleK, 20 Syyskuu 2013.

1. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

Toista jalustaruuviakin voisi toki katsella mutta tuollaisia täytepaloja löytyy usein kameraliikkeistäkin kysyttäessä. 

(Lyhytkin toimii mutta pitemmissä kannattaa mitata kameran pohjasta syvyys jotta kiertyy pohjaan asti.  Ovat yleensä kromattua messinkiä.  edit.  Jaa että ebayssa mainitaan joissain ruostumaton teräs.)

2. keegan

keegan Well-Known Member

8 658
    1 574
    113

Jep, oman kamerakauppani miljoonalaatikosta aikanaan tuon täytepalan sain. Jalustan on hyvä olla suht tukeva tuolle RB:lle.

3. sodeto

sodeto Active Member

707
    103
    43
  4. Mika85

Mika85 Active Member

1 227
    21
    38

Lainaan aihetta.

Keskikoon kameran hommaaminen polttelee rajusti. Kinofilmille olen nyt jonkuna aikaa digin ohessa kuvannut sekä kehitellyt filmit itse. Tuo alkaa jo sujua. Tuohon mun kehitystankiin voi ilmeisesti tunkea myös isompaa filmiä yhden rullan.

Vaikka en mistään mitään tiedäkkään niin tuntuu että tollanen joku Hasselbladi olis kiva. Mitä kaikkea mun tulee tommosen järjestelmään hommata että se on kuvauskunnossa ja olisko peräti suositella jotain kokoonpanoa mikä vois olla aloittelijalle hyvä? Mitä nuo tuossa 500:sen perässä olevat mallimerkinnät kuten C/M, EL/M, C, ELX ynnä muut tarkoittaa?

Olen suunnitellut että verottajan joululahjarahoista eli veronpalautuksista voisi sijoittaa jonkun ehkä 500€ tuohon systeemiin. Saako sillä mitään?

Jos joku kehtaa mulle taas rautalankaa vääntää niin arvostan!

5. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

500:lla saat sellaista, että tekee heti mieli parempaa...
    Joltain kantilta mitattuna Bronicoissa on enemmän vastinetta rahalle, jos miettii että haluaa tutustua keskikoon peilikameraan.
    Eikö joku TLR ois kiinnostava? Kivempi, kätevämpi ilman jalustaa. Yashicoita saa helposti parikin tuolla rahalla.

6. Mika85

Mika85 Active Member

1 227
    21
    38

Tiedän kyllä että noin voi käydä ja on käynytkin lukuisia kertoja mutta mitä parempaa mulla vois tässä tapauksessa tehdä mieli?

En tiedä. Mulla on joku Hasselblad päähänpinttymä. Toisaalta, miksi ei. Millasta suosittelet ja miksi?

7. niffe

niffe Well-Known Member

13 454
    564
    113

Itse olen käyttänyt Mamiyan RB:tä - silloinkin kun molemmat olisivat olleet käytössä. Mamiya oli vähän robustimpi, painavampi, eikä läheskään yhtä laadukkaasti tehty kuin Hasselit, mutta siinä oli kääntyvä revolveriperä sekä vähemmän sompailua vaativat kasetit. Ohessa linkki Hasselin mallien spekseihin Hasselblad Historical - concise tabulated history of camera models.

8. keegan

keegan Well-Known Member

8 658
    1 574
    113

Miten RB:n huonompi laatu suhteessa Hasseliin kokemuksesi mukaan näkyi?
    Nimimerkki "Molempia käyttänyt, RB:n omistaja"

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Jos meinaat mukana kuljettaa paljon, kannattanee harkita myös fujin mittaetsinkameroita,
    645 malleja siis. Niitä on myyty palstallakin paljon kohtuuhintaan.
    TJukka

10. keegan

keegan Well-Known Member

8 658
    1 574
    113

Tai jos kameran ei tarvitse olla uusi eikä hirveän moderni, niin aivan käyttökelpoisia foldereita saa halvalla, samoin esim. Mamiyan 645:a.

11. pj.haaja

pj.haaja Well-Known Member

1 936
    46
    48

Jos mulla olisi 500 käytössä ja lähtisin keskaria ostamaan, niin ottaisin harkintaan myös jonkun Mamiyan TLR:n tai Pentacon Six kameran. Saa alle 500 euron varmasti. Lopuilla rahoilla sitten keskaria Lidlistä.

12. keegan

keegan Well-Known Member

8 658
    1 574
    113

Tai araxilta uudelleenrakennettu idän ihme ja loppurahoilla Saksasta filmiä.

13. masterakk

masterakk Member

208
    0
    16

Suosittelen ekaksi keskariksi Zeiss Ikon Super Ikontaa, malleja III tai IV (533/16 and 534/16). Sellainen tulee otettua mukaan milloin vain takin taskuun, tai olalle roikkumaan, ja sillä pääsee hyvin alkuun. Myöhemmin, kun väistämätön isomman järjestelmän hankkiminen on suoritettu, Ikonta jää edelleen käyttöön taskukameraksi tai "matkapokkariksi".

14. Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

+1

Samaan sarjaan sopii Voigtländer Perkeo (erityisesti malli II Color-Skopar-opiskalla). Yltiökompakteja keskareiksi.

15. niffe

niffe Well-Known Member

13 454
    564
    113

Hasseli on sellainen hienomekaniikan taideteos kuin Leicakin. Samoin Zeissin valmistamat objektiivit olivat ainakin laajakulmien osalta tosi hyvin korjattuja, eikä teleissäkään mitään valittamista ollut. Hasselin kasetit sen sijaan olivat mielestäni syvältä ja poikittain. Filmin pujottaminen oli nysväämistä, johon piti tosissaan keskittyä. Itselläni oli RB Pro-S, mutta molempia oli mahdollisuus käyttää. RB:n kanssa ei ollut mitään muuta ongelmaa kuin yksi keikka, jonka menin ryssimään peilin ollessa väärään asentoon siirtyneenä. Kasetit pelasivat aina moitteettomasti.

16. Mirrored

23 779
    749
    113

Ei valittamista niissä minusta. Varsinkaan filmin lataamisessa.

edit. Onhan se muuten herkkä kapine siten että jos sen voitelu on jäykistynyt voi tulla outoja ilmiöitä myös rungon ja objektiivin puolelle.  Eli siis kameran virittymiseen kaikkinensa. Huoltaa kasetteja pitää tarvittaessa.

17. Mika85

Mika85 Active Member

1 227
    21
    38

No tuota Mamiyaa on kehuskeltu kun olen lukenut juttuja. Otan sen toiseksi vaihtoehdoksi ja toiseksi sitten jonkun hasselin. Jos yhdellä lasilla pitäis pärjätä niin mikä se olis molemmissa tapauksissa? Joku 35-50 kinomillivastaava olis soppeli.

Eikä se 500 ole mikään kiveenhakattu summa...

18. Mirrored

23 779
    749
    113

Hasselilla on 60mm ja 80mm. Mamiyalla 65mm ja 90mm.  Optisesti huippulaseja kaikki nämä neljä.

19. Mika85

Mika85 Active Member

1 227
    21
    38

Entäs nuo etsimet sitten? Mitä eroja ja vaihtoehtoja noissa on?

20. RB

RB Well-Known Member

9 459
    1 289
    113

Samoin. Vaikka tavaraa on keikalle ollut lähdössä enempikin, niin kannatti ottaa RB mukaan ja jättää Hasseli kotiin.