Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Okei, makuasioita kuten sanoin, gammaa et siirtänyt minnekään?
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Tuon edellämainitun lisäksi vaan saturaation otin pois. Taas paljastan tietämättömyyteni kun sanon etten tiedä tuosta gammasta mitään... Mikäs se on?
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Jos vaikka Photarissa (ja monissa muissakin) laitat levels-säätötason, niin se vasemmanpuoleinen säädin asettaa mustan pisteen, oikeanpuoleinen valkoisen pisteen. Keskimmäinen säädin sitten on niin sanottu gamma; se asettaa sitten keskisävyjen mukaan kuvan yleistä tummuus/vaaleusastetta. Yleensä sitä kannattaa käyttää varovasti.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Jos "vimosenpäälle" virittely kiinnostaa, niin Stouferin filmiharmaakiilalla ja skannerilla negan kimppuun: http://www.mrecord.talktalk.net/density_measurement/index.html
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Ja sen jälkeen kannattaa opetella sen käyrän käsittely. Kapa
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Juuri kuten Kapa sanoi, käyrä on parempi mutta vähän haastavampi.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Taas pitkästä aikaa pimiössä ollessani ja filmejä vain kehitellyt menemään, huomaan että on varmaan kehitetty/kuvattu huonosti, en saa millään mitään harmaata irti vaan on vain ääripäitä (yli/ali valot). Pitäisikö hankkia vaikka harmaakortti jotta muistaa taas lukea valoa vai vi**u mitä?
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Mun mielestä pitäisi ottaa uusi. Olen edelleen sitä mieltä, että nega on alivalottunut (tai alikehitetty). Porttikongin sävyt ovat käytännössä samat kuin negan valottumaton reuna, eli ei sävyjä lainkaan, oviaukon yläosa käytännössä sävytön tai ainakin niitä on minimaalisesti ja ikkunalaudat eivät ole lähelläkään negassa mustaa eli positiivissa puhdasta valkoista. (edellyttäen että tänne laittamasi kuva vastaa jonkinasteisella tarkkuudella negaa). Tokihan tuohon saa väännettyä photarissa tms. lisää kontrastia ja ikkunalaudatkin juuri niin lähelle valkoista kuin haluat, mutta varjoihin ei synny sävyjä tyhjästä.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Lisäys edelliseen: Toki tuossa reproamisvaiheessa voi tapahtua sävymuutoksia, mutta eivät ne pohjahunnun keskinäisiin sävyihin ruudun eri osissa vaikuta, ellei satunnainen hajavalo osu negaan vähä eri lailla eri kohtaan. PS. Tällainen vimpain on kyllä erittäin hyvä, jos Mamiyalla haluaa reprota vaikkapa isompia dioja, vanhoja paperikuvia tai ottaa lähikuvia. Tehty optiikan peräosasta johon on kiinnitetty Dursti Lapla suurennuskoneen objektiivilevy (kierre 39 mm). Siihen esim. kunnon suurennuskoneoptiikka, niin homma helpottuu ja jälki luultavasti paranee.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Kuinkaniin käyrä on haastavampi? sillähän onnistuu kaikki paljon helpommin.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Tuosta kannattaa muistaa, että gamma tai gamma-arvo on jäänne valonherkkien materiaalien maailmasta ja kuvaa itse asiassa sitä olka- ja varvasalueen väliin negatiivissä jäävän suoran kulmakerrointa, joten se kertoo kyllä millä valotuksella tiheydet kasvavat ja millaista kontrastia materiaali tuottaa, mutta ei ihan suoranaisesti ole synonyymi keskisävyille. Tässä saivartelen vaan =)
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. No, ehkä (varmasti?) olen hidas, mutta tasosäätö aikanaan oli helpompi asettaa sinnepäin, käyrässä pitää aluksi paremmin ymmärtää mitä tekee ja se helpommin meni överiksi. Kun sen kanssa on tullut tutuksi, sitten kaikki toki onnistuu helpommin.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Näinhän se ja lisäyksenä laittaisin ettei kehittämälläkään sävyjä tyhjään synny, jos kun tuo porttikonki on kuitenkin niin paljon pimeä. Että se peruskaavahan on valottamalla enemmän saa tiheyttä ja sävyjä kaikkialle lisää ja kehittämällä enemmän kontrastia lisää. Toki myös enempi kehitys vaikuttaa tiheyteen mutta mutta suhteessa enemmän paljon valoa saaneisiin kohtiin. Tuossa oli näkökulmana tietenkin tämä yksi ruutu rullalta. Käytännössä pitää katsoa koko rullan tulosta ja siitäkin päätellä puuttuiko kehitystäkin. Rulla on kymmenen ruudun kompromissi.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Aivan noin, minä oioin mutkia ehkä vähän liian suoriksi kysyjälle jolle ehkä filmiajan ominaiskäyrät eivät ole tuttuja.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Tuo nega on varmaan osapuilleen oikein kehitetty, mutta porttikongi on alivalottunut ja jotenkin näyttäisi kuin siinä olisi jotain ihme huntuakin. No en tiedä hunnusta, mutta jotenkin epätasaista se vähäinenkin kontrasti...
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Niin siis yritinkin kuvatessa valottaa tuon mustan ihan mustaksi tuolla porttikongissa. Kuvasin digikameralla ensin sopivan näkösen ja sitten samoilla asetuksilla mamiyalla perään.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Siinäpä voi olla yksi syy. "Oikea valotus" on digillä eri kuin filmillä. Tietysti voi olla hieman heittoa myös kameran suljinajoissa tms.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Eihän tuo nega silmiinpistävän ohut sentään ole. Kuitenkin samalla kehityksellä se varmaan kestäisi valottaa aukon enemmänkin ilman että ikkunanpokat olisivat vielä hankalan tiheitä. Kehitysaikaa vähentämällä sitten voisi valottaa vieläkin enemmän. Mutta kuten alkuperäisestä kuvauksestakin arvelin, ei se pahasti pielessä ole vaan tässä ollaan ihan jo tontilla. Aukko sinne tänne siis ei ole vielä katastrofi ja siitä on hyvä jatkaa harjoituksia.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Juu, pienestä on varmaan kiinni. No, harjotellaan harjotellaan.