Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. On hyvä myös muistaa, että reprotessa keskaria (filmiä, ei suurennussuhteen tarvitse olla kummoinen jos reprokamerana on APS-C. Riittäiskö joku 1:4 tai sinne päin
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Mulla on D600... AF-S 300/4 tarkentaa aika lähelle mutta, en jaksa uskoa että tarpeeksi... Tais olla 1,4m. Muilla mun putkilla ei saumoja taida olla. On mulla 1,7 konvertteri jolla sen sais 500 milliseksi edelleen 1,4m tarkennusetäisyydellä. Voi olla että laatu menee jo liian heikoksi..
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Helppohan noita on kokeilla: tarkentaa metrimittaan ja katsoo kuvasta montako millimetriä kuvaan tulee...
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Toinen asia mikä on hyvä muistaa, on se, että reprotessa aukko voidaan asettaa "parhaaseen" asentoon huomioiden nurkkaterävyys, terävyysalueen tasaisuus ja toisaalta difraktion vaikutus. Tässä hommassa ei välttämättä tarvita loistavaa 1:1 sopivaa plaanin tarkennustason objektiivia, tosin mitä vaan objektiivia ei voine käyttää reproamiseen, sillä onhan mukana kaikki muutkin objektiivin virheet, kuten vääristymät, huono kontrasti, sisäiset heijastumat jne. Kokonaisuus on pakko kokeilla, ennen kuin siitä voi sanoa mitään varmaa.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. En kyl todellakaan hiffaa, mitä järkeä on kuvata keskarilla ja sitten kuvata se nega pikkudigikennolla? Nähdä se vaiva ja maksaa rahaa hyvistä optiikoista, filkasta.. sit pläts, sul on joku 10megapixeliä suttusta digireproa. Skannerit on joo paskoja, mut muutamia ihan ok värkkejä on.. kannattais mielummin ostaa kallis skanneri ja halvin mahdollinen keskari. Kun kallis keskari ja sit digireprota niitä negoja... hukkaan heitettyä vaivaa. Jos se digin ulosanti riittää, miksi ei vaan kuvaa suoraan sillä?.. Kyl sil alkuun pääsee, mut oikeasti kannattaa miettiä sitä.. et laittaa ne rahat kunnon skanneriin. Paska skanneri aiheuttaa vaan turhautumista, eikä sitä hiffaa miltä se jälki oikeasti näyttää.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. "Tasokorjattu" on varsin toivottava ominaisuus kuvattaessa tasona olevaa filmiä.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Mikä sinusta on kunnon skanneri? Imagon ja kinopaloissa skannaten?
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Kyllä minä ainakin hiffaan ihan helposti. Mikä kumma vimma sulla muuten on "voittaa digin laatu" koko ajan? Kannattaa tietenkin tehdä käyttödigikuvaa sillä menetelmällä joka on tarpeeksi helppo, nopea, edullinen ja tuottaa riittävää laatua kunkin omaan käyttötarkoitukseensa. Negat jää kuitenkin käyttöön ja ne voi ottaa myös pimiöön mukaan vaikka vuosienkin päästä.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Originaalin voi reprota myös osina, ks. http://www.pekkapotka.com/journal/2012/11/11/copying-slides-with-om-d-and-60mm-macro.html
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Voi juu, se on ainoa mitä kannattaa harkita.. mut silti, kennot ei ole kovin päteviä tohon puuhaan. Ne tuottaa aina pehmeää jälkeä sen AN filtteröinnin takia. Tossa linkin setupissa, päästään siihen 64megapixeliin joka alkaa olla tarpeeksi kinarista. Toi suunnilleen 50megapixeliä pitäis olla se mihin noissa skannerivärkeissä pitäis yrittää tähdätä. Joku yksi kuva 10megapixelin värkillä on aika turhaa keskarin haaskausta. Oon ite skannanut flexillä 6300dpi osissa kiev 60 ja neukku lasilla kuvatun ruudun, skannerista loppu tehot ennen kuin siitä ruudusta skannattava. Sitä siis ihmettelen, kun jengi tääl kyselee parhaita värkkejä ja hienorakeisia filmejä.. sit suositellaan skanneriksi jotain 10megapixelin pikkukenno värkkejä jotka hädin tuskin kelpaa kuvaamiseen. Se skanneri on ton työnkulun tärkein vaihe ja suurin pullonkaula... sen jälkeen tulee linssi, sitten filmi ja vikaksi runko. Toi ois se tärkeysjärjestys.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Jostaki se on lähdettävä. Tietysti kun olis aina 10000€ ylimäärästä hynkkyä sukanvarressa niin homma olis helpomaa ja ei tarvis kuin kysellä että mikäs se paras kampe olikaan. Nyt ei ole kuin satasia. Mikä sun ehdotus on tähän budjettiin? Ja miksi kuvata ylipäätänsä keskaria jos digin ulosanti riittää? - Huvikseen. Viimeksi kun tarkistin niin olin täysikäinen ja sain tehdä ihan mitä huvittaa omilla rahoilla.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Et varmaan ole tosissasi: Ensinnäkin tarkoitat varmaan AA suodatinta? Toiseksi kukaan ei ole vielä määritellyt millä kennokoolla reproaminen tehdään, pikselimäärillä ei loppujen lopuksi ole niin hurjaa merkitystä, 12Mp riittää melkein mihin vaan. Kolmanneksi, skanneri korvataan digikameralla jonka laatu on objektiivista ja riittävän hyvästä kennosta kiinni. Itse filmillähän ei ole merkitystä, se vaan pitäisi siirtää digitaaliseen muotoon mahdollisimman hyvin. Rungolla ei todellakaan ole mitään merkitystä, se on vain kennon ja objektiivin pidin, toisaalta siihen liittyy tietokone jonka softalla taas on suurikin merkitys kuvanlaatuun, mutta sitähän sinä et ole varmaan edes vielä tajunnut
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Satasella tai alle saat jonkun manuaalitarkenteisen 50 mm Micro-Nikkorin. Mites sellainen? (sorry jos missasin jotain olin liian laiska lukeakseni kaikki aiemmat postaukset)
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Tuo kuvanlaatu ei ole ihan yksinkertainen juttu. Onko se sitä, että kuva on mahdollisimman terävä? En ymmärrä, miksi se olisi valokuvauksen pointti. Jos näin olisi, kuvani olisivat laadussa ohittaneet Capan ja Cartier-Bressonin ajat sitten. Itse kuvaan keskifomaatissa siksi, että se tuo ulottuville joitain elementtejä, joita ei digikuvauksessa ole. Luonnollisen rakeen, joka ei ole asettunut suoriin riveihin kuin pikselit, laajemman dynamiikan, erilaisen muodon myötä toisenlaisen ilmaisun ja tuulahduksen menneestä maailmasta. Skannaaminen tuo sitten sen tuloksen sinne, missä sen voi yhdistää muuhun kuvatuotantoon.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. Ei kuvan tarvitse olla mahdollisimman terävä, mutta riittävän terävä sen pitäisi olla oikeista paikoista. Mun skannerista ainakin tulee pikseleitä, ei se filmin luonnollinen rae koneella kunnolla toistu. Pimiöhommissa juttu on toinen. Mun mielestä kannattais tutkailla onko koti/asuinpaikkakunnalla mahdollisuutta jonkinmoiseen pimiöön. Se on hienoa hommaa jos ei ole onnistumisen pakkoa.
Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa. sahe69:llä on aina jalat maassa, eli neuvo on hyvä, koska silloin et tarvitse mitään automatiikkaa, eikä sitä muutenkaan tarvita kun puhutaan staattisesta kuvauksesta. M42 kierrekiinnityksellisiä palkeita löytyy todella halvalla, ja niihin sopivia objektiiveja saa myös todella edullisesti. Ainoa tarve näiden lisäksi on siis adapteri nykyiselle rungollesi>P42mm