Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana VilleK, 20 Syyskuu 2013.

    Ehtoota.

    Olen jo kuvannut kohtalaisen pitkään Nikonin FX-rungoilla ja nyt on hiukan alkanut mietityttämään, että olisihan se hauska ampua potretteja myös keskikoon tallennusformaatille. Lompakko eikä järki anna myöten digikeskarin ostamista, mutta filmipuolella hinnat näyttäisivät olevan paljon järkevämpiä.

    No mullahan ei ole kauheasti käryä näistä laitteista ja eksoottisemmasta filmitouhusta muutenkaan. Ostin joskus kokeeksi mittaetsinfilmikameran (Minolta Hi-Matic 7s), mutta olen kyllä tämän kokeilun perusteella enemmän SLR-kameroiden ystävä. Minoltan filmit sai kivasti tavan kivijalkaliikkeessä kehitettyä, mutta ymmärtääkseni nuo eivät huoli keskikoon filmiä kehitettäväksi.

    Nyt siis pari kysymystä:

    1.) Minkälaisella kalustolla kannattaisi lähteä liikkeelle jos kohteena ovat enimmäkseen potretit? Digivermeillä tulee kuvailtua 85mm ja 70-200mm objektiiveilla ja yleisesti tykkään polttovälistä joka on jossain 85-135 kinomillin kieppeillä. Haussa siis yksi kiinteäpolttovälinen objektiivi joka tarjoaa sopivan kuvakulman. Kuvaisin luultavasti enimmäkseen vallitsevalla valolla, mutta eihän se ulkoisen salaman käyttömahdollisuuskaan olisi pahasta, jos se ei kamalasti nosta hintaa. Myös iso etsinkuva innostaa. Sanotaan budjetiksi vaikka maksimissaan 600€. Tietty mitä halvempi, sen parempi, kun on tällaisesta kokeilusta kyse.

    2.) Minkä hintaista keskikoon filmi on nykyisin ja miten kehityshommat toimii jos ei ole mahiksia kehittää sitä ominpäin? Kehitys saattaa toki olla mahdollista jossain vaiheessa.

    Kiitos etukäteen.
     
  1. Haapalahti

    Haapalahti Active Member

    2 347
    8
    38
  2. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

    Palstalla on myynnissä mamiya rb paketti 127 ja 180 mm optiikoilla ja kahdella perällä. Hinta taisi olla 340 euroa.
    Siitä ei muotokuvauskalusto enää parane.
    T Jukka
     
  3. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

  4. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

    Tuohon lisäksi sitten mamiya c 65/4 kameratorilta.
    Jää kokonaisuutena alle budjetin ja loppubudjetilla ostat filmiä ja kehityslitkut, kehität itse.
    Skannaus hoituu hyvin nykyisellä digikamerallasi ja vedostus jossain paikallisessa pimiössä.
    T Jukka
     
  5. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

    Tosta 65 mm. On halpaa kuin saippua, 140 euroa, huh huh. Tämä on parempi  kuin 50 mm.
    http://www.kameratori.fi/viewitem/3941
    320 + 140 = 460 egee.
    Pro-s kahdella perällä, 65, 127, 180, kallis kaksoislankalaukaisin yms.
    Lähinnä vitsiä nämä hinnat.
    T Jukka
     
  6. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

    Osta minulta Bronica 645 parilla objektiivilla, moottorilla ym. edullisesti. Maksu joko rahalla tai vaihto pienikokoiseen tavaraan.
     
  7. Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

    Hmm. Tuo RB67 vaikuttaa asialliselta peliltä. Kahtelin vähän youtubesta videota tohon liittyen ja jossain oli puhetta, että joissain objektiiveissa pitää säätää kelluvaa elementtiä tavan tarkennuksen lisäksi. Mitenkäs tuo homma oikein toimii?

    Entä onko tuohon saatavilla prismaetsintä, jotta voisi kuvata kameran takaa?

    Muoks. Bronican taidan nyt skipata, kun toi mittaetsinhomma ei ole mun juttu. Mittaetsinhän siinä on? :)
     
  8. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

    Noissa optiikoissa ei tarvitse sellaisia kelluvia säädellä.
    Prismaetsin on saatavilla, taitaa sellainenkin olla kameratorilla.
    T Jukka
     
  9. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

  10. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

    Saattaisin myös tietää rb-paketin, jonka hinta pysyisi budjetissasi:
    Pro-s runko, kuiluetsin, prismaetsin, 65, 90, 90, 127, 180 c-optiikat.
    2 perää, polaperä.
    T Jukka
     
  11. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 251
    46
    48
    Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

    Kannattaa ihan ensimmäiseksi miettiä mikä olisi mieluisin formaatti, 6x4,5 / 6x6 /6x7 / 6x9 ja sen jälkeen alkaa haarukoimaan kameraa.

    Etenkin kuuskutosista löytyy mukavasti valinnavaraa; on TLR:ää, hasselia ja muita sensellaisia peilikameroita, ja on mittaetsinkameroita. Ja tietty foldereitakin mutta potretteihin ne eivät ole kovin käytännöllisiä. Ja mikä parasta nykyhinnoilla useimmat noista mahtuvat budjettiisi.

    Jos vapaasti saa ehdottaa jotain niin hasselin 500 c/m perineen + 150-millinen. Kulkee melkoisen paljon mukavammin mukana kuin nuo Mamiyan rohjakkeet RB ja RZ.
     
  12. Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

    Pienempi koko kyllä kieltämättä houkuttaa. Mitenkäs paljon tuo Hasselin systeemi on pienempi kuin RB67:n vastaava?

    Formaatista en osaa sanoa eli kai noista kaikki käy. Tietty mitä isompi, sen parempi :)
     
  13. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

    Jos joskus aiot vedostella itse, niin 6x6 suurennuskoneita löytyy (kerhoilta ja seuroiltakin) helpommin kuin isompia kokoja.
     
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

    Laajiksissa on, 45 mm vai mikä se ny oli.  Siinä on tavallaan tarkennusrengas opiskassakin, vaikka itse tarkennus hoituu rungosta.  Etummainen osa opiskaa säädetään kuvausetäisyyden mukaan.  Ei mitenkään vaivalloista, kun keskari kummiskin on hämäläistä hitaampi.

    Kaikkia mahdollisia varusteita löytyy, kamera on maailman yleisimpiä valokuvaamojen työhevosia.  Prismojakin.  Ja mikä hyvänsä kamerahuolto osaa sen korjata tarvittaessa. Rikki se tosin yleensä menee vain pudottelemalla tai ajamalla yli autolla tms.

    Jukkiksen kanssa olen samaa mieltä, parempaa työkalua potrettihommiin  ei oikein ole.  67 on riittävä negakoko, siitä saa jo ihan  kunnollisia vedoksia melko helposti. Minusta taas 645 on niin lähellä kinoa kooltaan ettei se oikein puolusta erillisen kameran hankintaa.  Sama pätee 66-kokoon, ellei sitten tee vain neliöitä. Suorakaiteeksi rajattuna siitä saa kummiskin sen 645-koon.
     
  15. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

    RB/RZ kääntyvä filmiperä on kyllä hyvä kuvatessa ja 6x7 formaatti mainio. 6x6 toisaalta ei tarvitse käännellä edes perää ja suosittu studiokamera Hasselikin on ollut.

    645  on sentään 2,5 kertainen kuva-alaltaan kinokoon verraten ja jo varsin hieno raetta ja pölyjä ajatellen (jotka aina ovat seuranamme ja joitten käytännön vaikutus pienenee negan kasvaessa.) 645 kameroissa (tai esim Hasselin 645 perää käyttäessä) on yleensä haittana että kameraa joutuu kääntämään pysty- ja vaaka-asentoihin jalustallaan mikä taas estää kuiluetsimen mielekkään käytön.

    http://www.candelaproductions.com.au/photography/film-formats/

    96mm objektiivi kinon pitkällä sivulla (horisontal) antaa 21 asteen kuvakulman.  Sama syntyy Hasselilla 150mm objektiivilla.
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

    Kun moottorikin mainittiin niin kai sentään jokin SLR järjestelmä on kyseessä.  Esim.
     
  17. Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

    Kiitti vinkistä. Tää tuli mulle :).
     
  18. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

    Suosioon on muitakin syitä kuin se lopputulos.  Esim. merkin markkinointi, huolto, luotettavuus käytössä.  Tärkeimpänä markkinointi.

    Ei silti, hyviähän ne kameroina olivat, aikoinaan.  En kuitenkaan hankkisi, jos itse vedostamalla muotokuvia tekisin. 67 on niin paljon parempi siihen tarkoitukseen.  Maisemat ja reppuretket ovat sitten kokonaan eri juttu.  Enpä lähtisi nykykunnossa kantamaan RB:tä tai Fujin 680  mihinkään suon reunaan.
     
  19. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 116
    1 176
    113
    Vs: Ensimmäinen keskikoon filmikamera harkinnassa.

    Laajakulmissa ja 140-millisessä makrossa todellakin on kelluva elementti jonka tarkoituksena on lähinnä parantaa toistoa lähietäisyyksillä.
    Ensin tarkennat normaalisti, sitten tarkennusetäisyyden mukaan säädät kelluvan elementin ja lopuksi tarkennat uudelleen. Normaaleille etäisyyksille (useita metrejä) kuvattaessa kelluvan elementin voi pitää äärettömässä. Lähietäisyyksilläkään kelluvan elementin käyttö ei ilmeisesti ole ratkaisevan tärkeää.
    RB67:ään on saatavissa erilaisia prismaetsimiä, sekä valotusmittarin kanssa että ilman.  Itselläni on prisma jossa on normaalin mittauksen lisäksi pistemittausmahdollisuus. Lisäksi on ns. savupiippu (chimney) sekin mittarilla ja ilman, tarkoitettu lähikuvaukseen. Myös urheiluetsin on olemassa. Prismat toki lisäävät kokoa ja painoa, itse käytän useimmiten normaalia kuilua ja mittaan valon erillisellä pistemittarilla.
    Kuilun ja hyvän hihnan kanssa kameran saa hyvin stabiiliksi (hihna säädetään niin, että kameran perä painuu mahaa vasten ja samalla kameraa hieman vedetään alaspäin, laukaisuhetkellä pidätetään henkeä), olen käsivaralla rutiininomaisesti saanut teräviä kuva ajoilla 1/4. Päinvastoin kuin mitä joskus mainitaan, ei RB67 suinkaan ole välttämättä jalustakamera.
    RB67-järjestelmän osia (optiikat, etsimet jne) on netti pullollaan ja hinnat ovat järjestelmän laatu huomioon ottaen naurattavan halpoja. Lasit ovat hyviä.
    Suosittelen kyllä RB67:ää vaikka ensimmäiseksi (ja miksei viimeiseksikin) keskikoon kameraksi:
    - edullinen peruskokoonpano, myös edullinen ja kattava laajennettavuus.
    - todellinen järjestelmä: laajat käyttömahdollisuudet
    - laajalti käytössä, tukea ja neuvoja löytyy varmasti (katso vaikka flickristä)
    - kestävä ja luotettava mekaaninen konstruktio, tarpeen tullen siis myös huollettavissa ja korjattavissa
    - peruskokoonpanossa ei mitään automatiikkaa, ei edes sähköä ollenkaan; kuvaaja on koko ajan tilanteen herra ja vastuullinen toimija
    - suuren negakoon sävykkyys ja detaljirikkaus
    - on se niin tyylikäskin

    RB67:stä tuli aikanaan nopeasti oma suosikkikamerani.