Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Rolleiflexin tähyslasit

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Pelari, 23 Helmikuu 2010.

1. Pelari

Pelari Active Member

949
    63
    28
    Olen aikeissa vaihtaa Rolleiflexiini kirkkaamman tähyslasin. Noitahan on muutamia maailmalla mm. Beattie, Maxwell.

Mitens on, käykö ne suoraan heittämällä, vain onko niitä jotenkin vielä sovitettava kuhunkin kameraan?
    Taannoin Hasselissani vaihdoin AcuteMatteen ja sen vain heitti paikoilleen ja se oli siinä.

2. Vs: Rolleiflexin tähyslasit

Ostin uuden halvan ($30) tähyslasin Rolleicordiini Rick Olesonilta (Custom Fitted Focusing Screens), lienee niitä samoja, joita kiinalaiset myy *Bayssa. Cordin alkuperäiseen lasiin verrattuna huomattava parannus.

Rick laittoi kamerakohtaiset asennusohjeet mukaan. Ei vaihtaminen vaikealta näyttänyt ohjeiden perusteella mutta vein kuitenkin Mustonen & Laineelle vaihdettavaksi varmuuden vuoksi. Olen lukenut käyttäjäraportteja mm. Flickrissä ja RFF:ssä, että vaihtaminen on sössitty ja kuvasta ei saa terävää.

Rickin tähyslasi ei sovi vaihdettavalla tähystimellä varustettuihin flexeihin. 

3. Vs: Rolleiflexin tähyslasit

Vaihtaminen ei ole hirmu vaikeaa. Ainakaan mitään ei saa kovin helposti rikottua, joten suurin vahinko mitä mielestäni voi sattua on pikkuisen epäterävä kuva. Sähkömiehen teipistä saa oivat korokepalat aikaiseksi :) Myös tähyslasin leikkaaminen esim. 6x7 lasista on aika helppoa (vaikkakin toi Olesonin lasi on halpa ja varmaan aika hyvä).

4. Vs: Rolleiflexin tähyslasit

Moi,
    Toisen kameramerkin (esim. Mamiya 6x7) tähyslasin käyttäminen edellyttää sovittamista. Rolleiflexissa se tarkoittaa, että kuvaus- ja tarkennuslinssit on tarkennettava uuteen tähyslasiin ja tämä edellyttää koko etuosan purkamista. Mustonen&Laine osaavat tämän tehdä. Itse vaihdoin mamiyan tähyslasiin ja hyvin toimii.

5. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Rolleiflexin tähyslasit

Mä tilasin maxwellin matte bright screeniin rolleiflexiin.
    Lähetin sen huollon vaihdettavaksi.
    Mulla oli ennen siinä mamiya rb:eestä veistetty tähyslasi, sekin oli aika hyvä.
    Lienee tuo mamiya ollut eri paksuinen, koska huolto sanoi,että tuo maxwell oli paksumpi, joten tarkennusjärjestelmä jouduttiin säätämään uudestaan, kuten Kaarle 2001 sanoi.
    Taitaa mulla vieläkin olla tuo RB tähyslasi jossain tallessa.
    Rolleiflexin möin.
    Se Maxwell on kyllä huippu.
    TJukka

6. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Niin, oma rollikkani oli 2.8E, seuraavaan malliin kai voi itsekin vaihtaa.
    Voi sen tuohonkin, jos uskaltaa ja osaa.
    T Jukka

7. Vs: Rolleiflexin tähyslasit

Näin sen voi tehdä vaikeamman kautta. Paljon helpompi tehdä tähyslasia siirtämällä. Täytyy ainoastaan irrottaa kuiluetsin ja saada uuden tähyslasin tarkennuspinta samalle tasolle kuin vanhan tähyslasin. Sen saa kohdilleen tekemällä sopivia suikaleita esim. siitä sähkömiehen teipistä. Tiedän, koska olen itse tehnyt tämän pari kertaa. Ohjeet löytyy helposti netistä.

8. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mun mielestä ei ole järkeä itse tehdä, kun muutamalla kympillä saa ammattilaisen tekemään homman.
    TJukka
    EDIT: Käytin kameraseppoa ja hyvä tuli. Samalla hän korjasi konicahexar af:n laukaisusysteemin, joka vähän rikki, mutta itse sitä korjaamalla sain sen täysin rikki.Samoin kuin aikoinaan rollei p11 projektorin sain täysin rikki.
    TJukka

9. Jojje

Jojje Active Member

776
    26
    28

Kaksisilmäiseen Mamiyaani ilmaantui vuosien kuluessa tarkennusvirhe: muovinen fresnel-lasi oli ajan kuluessa käyristynyt!
    Teippasin kuvausobjektiivin filmiporttiin Scotchin mattapintaista teippiä ja tähän teippiin tarkennettuun kuvaan vertailin sitten tähysobjektiivin kuvaa lasilla. Jonkun verran tähyslasia siirsin sitten ylöspäin pienten prikkojen avulla. Alunperin tämä oli kalbroitu pahviliuskoilla, jotka 0,1 ja 0,2 mm paksuja.
    Luulisi saman systeemin toimivan muissakin kameroissa.
    Ilman muuta kalibroinnin voi teettää, mutta kun itse saan jonkun korjattua, tuottaa se ainakin minulle tyydytystä.

10. Pelari

Pelari Active Member

949
    63
    28

Tämä minun Rollikkani on 2,8F. On juuri paraikaa Mustonen&Laineella huollossa suljinaikakiekon jäykkyyden vuoksi.

11. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Rolleiflex 2.8F -malliin voi vaihtaa tähyslasin itse. Kävin jo keskustelua Maxwellin kanssa, mutta en ole vielä raaskinut laittaa 200 dollaria uuteen tähyslasiin.

Tässä itse William Mawellin minulle noin vuosi sitten lähettämää tekstiä asiasta:

I make two HI-LUX screens for both the interchangeable hood Rollei TLRs  (such as your Rolleiflex 2.8F) as well as the earlier non-interchangeable hood Rollei TLRs. The screens for the interchangeable hood Rollei TLRs are user interchangeable and do not require any tools or adjustment (presuming that the camera is currently focusing ok with the original factory screen). The screens for the non-interchangeable hood Rollei TLRs can be supplied either for installation by you or a technician. The self-install kit with materials and instructions is intended for people of average mechanical ability. These screens are:

(1) HI-LUX Brilliant Matte - very bright, contrasty, high clarity, all matte screen - $175.00

(2) HI-LUX Micro/Split RF (Type II) - 4 mm diameter horizontal split image rangefinder in the center, surrounded by a 7 mm diameter microprism collar, surrounded by a bright matte field - $175.00

All screens are available (a) without lines, (b) with vertical and horizontal crop lines for rectangular pictures, or (c) with grid lines. All of my products are made to order. Please allow us time to produce your screens.

12. Vs: Rolleiflexin tähyslasit

Ihan sama systeemi rollikassa. Ja jos ottava linssi on kohdillaan, niin riittää että tarkentaa äärettömään ja koplaa tähyslasin fokuksen niin ikään äärettömään (eli tähyslasia filmiportiin ei tällöin tarvita). Postikuluineen tuosta hommasta maksaa jo useamman kympin - miksei pistäisi samaa rahaa vaikka filttereihin. Vaimolle voi sitten sanoa, että ne filtterit olivat tavallaan ilmaisia :D

Tosiaan: eikös tuo 2.8 rollikka ole jo niin uusi, että tähyslasia vaihdettaessa säätöä ei tarvita...

13. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mulla oli tuo Kenin 1 vaihtoehto ja on kyllä mainio.Suosittelen.
    F voi itse vaihtaa, siihen mun E malliin ei.
    TJukka

14. Pelari

Pelari Active Member

949
    63
    28

Kiitos ja kumarrus valaisevasta infosta. Eiköhän tuo pitäne tilata lähiaikoina.