Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Ensimmäinen järkkäri

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tamska, 28 Toukokuu 2010.

  1. Tamska

    Tamska

    8
    0
    0
    Itse olen suunnitellut ostavani itselleni nyt kameran, ja päätin että aloitan mielummin heti järkkärillä, kuin että lähden ostamaan jonkun halvan ja huonon normi kameran.

    Kaupassa minulle ehdotettiin kahta Canon-merkkistä kameraa: 1000D ja 450D.

    http://www.rajalacamera.fi/PublishedServ...132766B016tupla (hinta oli tasan 400euroa)

    ja

    http://www.rajalacamera.fi/PublishedServ...132758B017AAkit (hinta oli about tuo mikä tuossa on)

    Kumpi noista kannattaisi ostaa? vai onko joku muu järkkäri joka olisi hyvä?

    Itse oma kuvaamistarkoitus on vielä hakusessa, mutta haluaisin valokuvata luontoa(maisemia yms.) ja ihmisiä.

    Kiitos näin etukäteen.


    ps. Huomioikaa, että olen amatööri
     
  2. Vs: Ensimmäinen järkkäri

    Itse asiassa asialla ei ole mitään väliä; osta se, joka kivalta kaupassa tuntuu. Tai millaisia on kavereilla. Tuskin tuosta ongelmaa kannattaa tehdä. 98% juuri kameran ostaneista ainakin toteaa, että hyvältä tuntuu, joten miksi olisit poikkeus ;-)
     
  3. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Ensimmäinen järkkäri

    Ehdottaisin tuota 450 deetä, hieman jämäkämpi runko.
    TJUkka
     
  4. Tamska

    Tamska

    8
    0
    0
    Vs: Ensimmäinen järkkäri

    Noh ystävälläni on tuo 1000D ja hän itse sai sen lahjaksi ja sanoi, että olisi toivonut 450D:tä. Kaupassa Canonin tuote-esittelijä sanoi, ettei tuossa 1000D:ssä ole kuvanvakausta, mutta 450D:ssä on, onko tämä suurikin plussa? Mutta suurin ehkä mietinnän kohde on nuo obtiikat, kun tuosta 450D:n alotus kitissä on monia eri vaihtoehtoja, ja en oikein tiedä mikä soveltuu mihinkin. Mutta onko Canonilla hyvä aloittaa, vai kannattaisiko katsoa muita vaihtoehtoja? Myös salamasta molemmat myyjät mainitsivat todella usein(kävin kahdessa kaupassa).
     
  5. Vs: Ensimmäinen järkkäri

    Varmaankin tarkoitti jotta 450D:n mukana tulevassa objektiivissa on kuvanvakaaja, kun taasen 1000D:n mukana tulevissa ei.

    Kummassakaan rungossa ei ole kuvanvakaajaa.

    Itse ottaisin varmaan ton 450D:n jos noista pitäisi valita.
     
  6. Tamska

    Tamska

    8
    0
    0
    Vs: Ensimmäinen järkkäri

    Noh jos on jotain mitä pidätte itse parempana kuin nuo, joka sopii aloittelevalle, niin ehdotelkaa ihmeessä(mielellään perustelut myös). Ja sanokaa miksi tuo 450D on parempi?
     
  7. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Ensimmäinen järkkäri

    Yleensä ihmisten innostus järkkäreihin saattaa loppua alkuinnostuksen jälkeen nopeasti, joten kannattaa miettiä, miten sen saa jatkumaan. Ystävyys kaverisi kanssa on tässä oleellista, koska hän on selvästi harrastajakaveri -- ja tärkeämpi kuin kamera. Osta eri kamera kuin hänellä, joten voitte vaihtaa kameroita välillä ja hän saa siten selville millainen se toinen kamera olisi -- siis 450D on tässä kohtaa parempi valinta. Näin autatte ja kamerasivistätte toisianne.

    Kamerakiteissä on toki monia vaihtoehtoja, mutta osta ensin se, jossa on  polttoväli eli se salaperäinen numero 18-55. Muita ehtii ostaa myöhemmin ajan kanssa, kun huomaat, mitä tarvitset -- jos tarvitset.
     
  8. Tamska

    Tamska

    8
    0
    0
    Vs: Ensimmäinen järkkäri

    Itse ajattelin tätä pakkausta:
    CANON EOS 450D + 18-55 IS + 55-250 IS KIT Hintaa tälle oli se 728 euroa. Huomasin ettei nuo linkit toimineet. Joten nuo kitit ovat siis Canon EOS 1000D 18-55mm + 75-300mm, hintaa 400 euroa. Molempiin tulee "Parempia kuvia-valokuvauskirja" kaupan päälisiksi.

    Tämä järkkäri innostus on ollut minulla jo parisen vuotta, kun on mennyt niin monta maisemakuvaa ohitse, josta olisi halunnut ottaa kuvan, mutta itselläni ei ole kameraa, korkeintaan joku erittäin huono kännykkäkamera.

    ps. Tuo kaverini asuu eri paikkakunnalla, niin vertailu on hieman vaikeahkoa.
     
  9. Vs: Ensimmäinen järkkäri

    Mielestäni siitä 450D:stä on hyvä aloittaa.

    Sillä uskoakseni myös M Vuoren tarkoittama innostuksen jatkuminen onnistuu. Kyllä tuolla rungolla saa jo hienoa jälkeä aikaiseksi ja ajan myötä ku oppia karttuu voi alkaa sijoitamaan laadukkaampiin objektiiveihin.

    Hintoja kannattaa kyllä katsella muualtakin. Saattaa säästää monta euroa.
    Kuvakirjoja saa monenlaisia tänäpäivänä, hyvinkin edullisesti. Joten siihen ei mielestäni kannata laskea ostopäätöstä.

    Edit: Sotkin "Parempia kuvia valokuvauskirjan" mielessäni näihin omista kuvista tilattaviin kuvakirjoihin... öiset hiekat vielä silmissä.

    Varsin hyvä aloittelijan paketti, ellei jopa vähän parempi. :)

    Kim
     
  10. Tamska

    Tamska

    8
    0
    0
    Vs: Ensimmäinen järkkäri

    Onko tuo hintakin hyvä kyseiselle paketille? CANON EOS 450D + 18-55 IS + 55-250 IS KIT Hintaa tälle oli se 728 euroa.
     
  11. Vs: Ensimmäinen järkkäri

    Näyttäisi olevan kyllä halvimmasta päästä mitä pikaisella vilkaisulla etsin.

    Kim
     
  12. Tamska

    Tamska

    8
    0
    0
    Vs: Ensimmäinen järkkäri

    Entä onko nuo Canonin järkkärit laadukkaita? Sori kun kyselen kauheasti, haluan vain olla varma, että kyseessä on hyvä kamera, jolla pärjäisi mahdollisimman pitkän aikaa.
     
  13. Vs: Ensimmäinen järkkäri

    Ei sen parempi kuin muutkaan. Osta pois. Ei se jahnaamalla paremmaksi muutu.
     
  14. Vs: Ensimmäinen järkkäri

    On, siinä missä Nikon, Olympus ja muutkin... mutta pitää silti muistaa että mikään ei ole ikuista ja merkistä riippumatta kameratkin saattavat mennä epäkuntoon. ;)

    Itselläni on ollut runkojen kanssa hyvä tuuri matkan varrella, sillä ikinä ei ole mitään mennyt rikki... kop kop koputan puuta.

    Sitten kun innostus alkaa kasvamaan oppien edetessä, lupaan että paluuta ei ole... se vie mennessään. Vaikeuksiakin matkanvarrelta löytyy mutta erehdysten kautta oppii parhaiten.

    Saatuasi uuden kameran, on ensimmäinen ja tärkein oppi edessä. Lue käyttöohjekirja tarkkaan läpi ja opettele kameran toiminnot sen avulla. Opit tuntemaan kamerasi ja tiedät mitä mikäkin toiminto saa aikaan.

    Kuvaamaan oppii vain kuvaamalla.

    Kim
     
  15. Vs: Ensimmäinen järkkäri

    Ei ehdottanut Rajala Nikonia ? No käväiseppä Optotekissa, siellä taas ehdottavat mun merkkiä eli Nikonia.
    Makuasioita, mutta Nikoni istuu monen käteen luontevammin...
     
  16. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Ensimmäinen järkkäri

    D 200 voisi olla kelpo ja halpakin.tietenkin löytyy vain käytettyjä.
     
  17. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: Ensimmäinen järkkäri

    Rajalassa oli äsken myynnissä 2 kpl EOS 20D, joka olisi ihan varteenotettava vaihtoehto, kun hintapyyntökin vain 149,- saisi objektiivinkin tuohon vielä aika pienellä kokonaispanostuksella..

    20D etuja on parempi ergonomia, mutta aavistuksen parempaan kuvanlaatuun taitaa 450D:llä päästä.
     
  18. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Vs: Ensimmäinen järkkäri

    Itseltäni sellainen kokemus että ensimmäinen digijärkkäri jolla kuvasin enemmän oli 350D ja olin ihan tyytyväinen. Tosin osasin filmijärkkäreitä jo käyttää siinä vaiheessa ja ihan kelpo peliltä se tuntui digihyppäyksessä. Koska kamera oli työnantajan, kuvasin aika huoletta pienissä sadekuuroissakin ja hyvin tuntui pelittävän. Tuskin 450D on ainakaan taaksepäin tullut niistä ajoista. 1000D:stä en mitään tiedä mutta luulisin että ihan iloisesti kuvaisin silläkin, koska en juurikaan kuvaa urheilua tai esim. lintukuvia joissa tarvitsisi nopeita sarjakuvaustoimintoja. Noissa halvimmissa digijärkkäreissä on sekin etu että ne on usein aika pieniä ja keveitä ja siten kulkevat vaivattomammin mukana.

    Vielä, 30D oli sitten kamera jonka kanssa en meinannut millään päästä sinuiksi. Eli saman valmistajan sisälläkin saattaa olla laitteita joista toiset sopii itselle ja toiset ei.

    Canon ja Nikon lienevät molemmat aika turvallisia valintoja ensimmäisiksi järkkäreiksi. Jos myöhemmin joltain muulta valmistajalta löytyy jotain joka houkuttelee enemmän niin jo hankituista kamoista lienee suht helppoa saada käteistä hieman takaisin kun kyseisiin merkkeihin satsanneita kuvaajia on niin paljon.
     
  19. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Vs: Ensimmäinen järkkäri

    Tästä vielä että kameroiden käyttöohjeet on välillä vähän tylsän kapulakielisiä. Ne tietenkin kannattaa lukea mutta ei ole pahaksi vilkuilla vaikka kirjastoista löytyviä valokuvausoppaita tai netin tutoriaalejakin. Filmiajan opuksissakin on ihan pätevää oppia kuvauksen (valotusajat, aukot, yms.) kannalta.