Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mallien ohjaaminen

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana artur, 26 Tammikuu 2007.

1. artur

artur

227
    0
    0
    Hei,

Eilen oli toinen kuvauskeikka vieraan naismallin kanssa. Painotan siis vieraan koska sehän on ihan erilaista kuvausta vierailla kuin esimerkiksi vaimo mallina.

Itse kuvaus meni tällä kertaa paremmin, tiesi jo mitä piti tehdä ja ideoitakin oli. Ainoa mikä mättäsi oli mallin ohjaaminen. Se tuntuu olevan todella vaikeaa, mutta olenkin kuullut että ohjaaminen on vaikeinta mallikuvauksissa.

Olisi kiva kuulla kokeneemmilta miten te hoidatte homman ja minkälaisia malleja teillä on ollut. Pankaa juttu niin helpoista kuin vaikeistakin malleista ja miten siitä selvisitte.

ps. Tällä kertaa sain paljon ilmekkäämpiä kuvia kun sitä kerran viime kerralla täällä kaivattiin. Laitan kuvia esille viikonlopun aikana.

2. Vs: Mallien ohjaaminen

niinhän se menee että kun vieraisilla käy niin on vähän erillaista mutta hyvä puoli siinä on että sitten taas omakin maistuu ,p
    minä komennan malleja. ohjaan jämäkästi ja selkeästi, että saadaan tehtyä se mitä ollaan tultukin tekemään. turha kohteliaisuus ja hienotunteisuus nk. hymistely vaan vaivaannuttaa mallia ja itseä ja tuhlaa kummankin aikaa. itsevarmuus on avainsana ja sitä tulee kuvaamalla.
    .. no en minä komenna oikeasti, mutta en paljoa lirkuttelekaan.
    Asiansa suhteen kannattaa alla varma, eikä siinä mitään roolia kannata alkaa edes vetämään.
    ole oma itsesi artur, niin maailma rakastaa sinua ,)

3. artur

artur

227
    0
    0
    Vs: Mallien ohjaaminen

Kiitokset ohjeista ;-)

4. e-0r

e-0r

936
    0
    0

Melkein kaikessa etukäteen suunnitteleminen auttaa elämää oikeassakin tilanteessa sitten.

Ajattele etukäteen, minkälaisen kuvan haluat. Sitten tiedät miten mallinkin täytyy olla.

Tietysti tuo voi olla tylsäkin lähestymistapa. Mutta jos eritoten on hankkinut mallin kuvausta varten niin sit.. Oispa jännä joskus tutustua uuteen ihmiseen ja sit spontaanisti tehdä vaan kuvaussessio. Vois tulla jännää.

5. Vs: Mallien ohjaaminen

..minä joskus piirrän kuvakäsiksen edeltä, koska mulla on niin harva pää etten muista juuri mitään ideoita mitä on tullut. en sitä tylsäksi koe koska ne on vaan nuotit että mihin suuntaan voi mennä.

6. artur

artur

227
    0
    0

Hieno idea, kai munkin pitäisi yrittää piirtää tikku-ukkoja. Piirtäminen ei ole muuten mun alaa.

7. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48

Siksipä sä valokuvaatkin. :) Hyvä topic, mielenkiinnolla itsekkin noita juttuja lukee kun monesti miettinyt miten täällä nää ihmiset kuvaavat ihmisiä siis noita tuntemattomia.

8. Vs: Mallien ohjaaminen

Mä ohjaan kuin Turkka:

Huuda, huuda sielusi siihen ilmeeseen, älä anna pahan lannistaa... pinnistä  ;D

9. Vita

Vita Active Member

2 789
    0
    36

tuttuja on helppo kuvata, jaanan kans meillä on erityisesti ollu hauskaa ;D ja annastakin aloin saada parempia kuvia kun tutustuin tyttöön pikkuisen paremmin..

mutta outoja sitten.. jos käyttää mallia hyväkseen saadakseen haluamansalaisia kuvia, niin silloin kuvat pitää olla kyllä päässä jo mietittynä (tai piirrettynä) ja vääntelee vaan mallin haluamaansa asentoon ja ilmeisiin. mielikuvat on hyviä, parran sanoin "you're a rockstar!", vai miten se menikään..

katotaas mitä sitä saa aikaan kun kameran eteen saa ihan uppo-outoja ihmisiä taas.. kertonen kokemuksista myöhemmin..

kostaja ohjaa malleja välillä eleillä ja viheltämällä  ;D

10. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48

Selkeesti on koiria kuvaillut liikaa =)

Ps. Keskustelua samasta aiheesta myös täällä.
    http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=12615854

11. Vita

Vita Active Member

2 789
    0
    36

nonii, opittua tältä päivältä.. jos on idea, ohjaaminen on helppoa, vääntää vaan mallin siihen asentoon johon sen haluaa. jos ei ole ideaa ja kuvailee ihan fiilispohjalta, täytyy tuntea malli edes pikkuisen, siihen riittää että on vaihtanut muutaman sanan mistä tahansa aiheesta, jonkunnäkönen raapasu pintaa syvemmältä, silloin kuviinkin tulee enemmän sitä fiilistä.

12. Vs: Mallien ohjaaminen

No meikä ohjaa malleja käsin, sanoin ja elkein. Ja välillä käyn jopa itse näyttämässä esimerkkiä, ett mimmoista asentoo haluan. Vitalta löytyikin esimerkki tähän tilanteeseen. Eli yleensä näytän ett väännäppäs ruoto tähän asentoon ja sitten ohjaan mallin oikeeseen suuntaan valoihin nähden, sitten kädet ja kasvot oikeeseen suuntaan ja lopuksi sitten infoa, että minälaista ilmettä kehiin.

Tosin aika monesti on käynyt niin, että mallien yrittäessä toteuttaa meikän omituisia mielihaluja niin se vakavamman ilmeen ottaminen on tuottanut vaikeuksia, kun ei voi lopettaa nauramista =) Mut onpahan ainakin kaikilla hauskaa  ;D

Noiden uusien kokeneempien mallien kans oli kyl hauska kokeilla myös niin, että antoi heille vapaat kädet liikkua ständillä ihan niin kuin halusivat. Itse sitten vain nappaili sopivalla kohdalla foton.

13. (pienois)Mallien ohjaaminen

Itse olen kuvannut, ihmisiä kuvatessa, pääasiassa tuttujen ja puolituttujen hääkuvia.
    Mä kerroin tavallaan tarinaa, että mitä ovat tekemässä. Esimerkkinä oli suomileffateemalla olevia hääkuvia joissa "päähenkilöt" oli heinäladossa.