Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Emännälle pieni dslr jouluksi.

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jaahv, 5 Lokakuu 2009.

    Emäntä osoittaa jo itsekin mielenkiintoa valokuvausta kohtaan ja ajatus olisi että hankin hänellä joululahjaksi jonkun Nikonin perus/keskitason digirungon kittilasilla.
    Tuo D5000 vaikuttaa mahdollisesti melko passelilta hänelle, toisaalta jokin D200/D300 voisi olla järkevämpi, mutta näin alussa epäilen että tuon paino on se että kamera jää kotiin liian usein.
    Mitäs muita uusia ja vanhempia esim vuoden takaisia (tai talvella tulevia) malleja voisi ottaa huomioon, CCD kenno on huono joten mielummin CMOS kenno. Ajattelisin että herkkyys ISO 1600 asti riittää kyllä, ISO 400 jos on hyvä niin jees. Eli naisen pieneen käteen sopiva, kohtalaisen kevyt ja hyvällä kennolla.
    Nuo pienet ei taida käyttää CF-korttia vaan onko CF sitten alkaen D200 ja ylöspäin mallit?

    Näistä sitten käyttökokemuksia ja naisen näkökulma aina tervetullut kaiken suhteen tähän keskusteluun.

    Nikon sen takia tällä kertaa kun tuota lasitavaraa on jo talossa ja hienoa tietty että voi käyttää halutessa, mutta sitten vielä mielessä että mites Canon ja Sony, voiko käyttää Nikonin AF laseja täysin noissa? Canonissa ainakin on sovitteita, mutta mites AF, entä Sony?

    Vaimon kuvauskokemus on melko pieni ja automaatti muodossa, kuitenkin pitäisi nuo manuaalisäädöt oppia.

    Että tällaista nyt.
     
  1. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Emännälle pieni dslr jouluksi.

    En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ihmiset kaipaavat jotain tiettyä kennotekniikkaa, kun kaikista kameroista löytyy tietoa, jonka perusteella voi etsiä hyviä _kuvia_ ottavan kameran. Olisiko esimerkiksi mitään järkeä alkaa harkitsemaan CMOS-kennoista Sonyä, jos CCD-Nikonilla saa parempia kuvia? CCD-Nikonit ovat viime vuosina joskus jopa olleet C:llä alkaviakin kameroita parempia.

    ...Ja ISO 400:lla kaikki järkkärit ovat käytännössä ihan yhtä hyviä (kun nyt rajaudutaan pari vuotta vanhoihin malleihin). Tässä suhteessa ei siis ole rajoituksia valinnalle.

    Valintaa helpottaa se, että kameran pitää sopia naisen käteen. Ei ole olemassa mitään standardia naisen kättä; koko vaihtelee, tottumukset ja mieltymykset vaihtelevat. Naisille sopii sama ohje kuin kaikille muillekin: kameraa pitää sovittaa ja kokeilla, mikä tuntuu hyvältä. Onneksi eri valmistajilla on mallistoissaan yhtenäinen käyttöliittymästrategia, joten esimerkiksi Anttilan hyllyssä olevan Canonin perusteella saa hyvän kuvan vastaavan 2 vuotta vanhan Canonin miellyttävyydestä.
     
  2. Vs: Emännälle pieni dslr jouluksi.

    juu, aivan oikein, pitää lähteä käymään verkkiksessä "sovittamassa". Tuo herkkyysasia oli hyvä pointti, kiitos siitä. Sen mitä itse oon kokenut, on että CMOS on parempi (minun mielestä) kuin CCD, toki minun kokemus on rajallinen ja tämä sinun näkökantasi voi aivan hyvin olla tänä päivänä oikein.
     
  3. Vs: Emännälle pieni dslr jouluksi.

    Minusta Pentaxit ovat hyviä ja varteenotettavia vaihtoehtoja. Linkin takaa löytyvä malli on käsittääkseni pienempi kuin D5000 ja siinä on edellyttämäsi CMOS-kenno ynnä runsaasti ominaisuuksia. Kts:

    Pentax announces K-x entry level DSLR
     
  4. Vs: Emännälle pieni dslr jouluksi.

    Pentax on kyllä hyvä, mutta koko pentax kalusto lähti just maailmalle ja lasitavaran hinnat on korkealla, se oli myös osasyy miksi siitä luovuttiin.
    Lähetään nyt aluksi nikonilla tai sellaisella johon saa kohtuuhinnalla ainakin af-sovitteen nikoneille, minä nämä joudun maksamaan kuitenkin ja kun kuitenkin tulee joskus hankittua jotain itselle niin hyvä olisi jos vaimokin sitten voi samoja käyttää.