Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Elop sai työnsä tehtyä.

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana SakkeM, 3 Syyskuu 2013.

  1. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Elop sai työnsä tehtyä.

    Ehdottomasti verotus tiestön käytön mukaan!!!!
    Toivottavasti kotimaisella järjetelmällä.
     
  2. Pii

    Pii

    4 011
    0
    0
    Vs: Elop sai työnsä tehtyä.

    Tämä oli hyvinkin mielenkiintoinen - ja helvetin yllättävä! - ehdotus tämä kilometriperustainen verotus. No minä ainakin siirryn siinä vaiheessa teidän elätettäväksenne. Ommeinaa sen verta vuosikilometreja työn vuoksi että emmä viitti sit enää harrastaa koko touhua.
    Muutenkin melkoisen surkuhupaisia nämä uudistukset: viisi vuotta työurastani perustui täysin subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen - eli tein pelkkää keikkahommaa.
     
  3. Tuus4

    Tuus4 Well-Known Member

    2 141
    41
    48
    Vs: Elop sai työnsä tehtyä.

    Naurettavaa hölynpölyä.
    Nörteillä on kattila kiehunut hellalle.
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 453
    563
    113
    Vs: Elop sai työnsä tehtyä.

    +1
     
  5. Vs: Elop sai työnsä tehtyä.

    http://www.talouselama.fi/uutiset/autojen+satelliittivalvonnalla+tahtoo+rahastaa+salaperainen+suomalainen+pandaryhma/a2202088 Aivan käsittämätöntä sontaa.
    ”Valtakunnallisiin tiemaksuihin kaavailtu tekniikka mahdollistaa monien autoilun helpottamista, turvallisuutta, ajamisen kustannustaloudellisuutta ja päästöjen vähentämistä edistävien palvelujen käyttöönoton. Tämä antaisikin perustan sille, että autoilija huomaisi uudistusten kokonaisvaikutuksen olevan reilusti plussan puolella” Tiedote väläyttelee autojen etähuoltopalveluita, eco-ajamispalveluita, hätäkutsuja ja liikennetiedotteita, joita järjestelmä voisi välittää." Haluan todella nähdä miten se 20vuotta vanha tojota etähuolletaan satelliitin kautta :) Tottahan täälä maassa tälläinen ajetaan läpi kun sinisilmäinen kansa vain nyökyttää päätä...
     
  6. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Elop sai työnsä tehtyä.

    Olisi ilmeisesti parempi että käyttöä aletaisiin verottamaan tasan kaikilta, laittamalla vero polttoaineisiin?;-)
    Sinulle ei siis kelpaisi pääkaupunkilaisiin verattuna puolta pienempi verotus?

    No en toki tiedä miten tulee käymään työmatkojen verovähennys oikeuden, luultavasti pitkiä työmatkoja ajavat eivät tuo hirveästi verotuloja muutenkaan, jollein polttoaineveroja lasketa.

    Minusta käytön verottaminen olisi edeleen erittäin hyvä ratkaisu, kun siihen on vielä saatavissa teknologiaakin.
    Paikannus palvelulle on kysyntää ja jos siitä on saatavissa työtä ja verotuloja Suomeen, niin loistavaa. Olisi hyvin sääli jos syrjäseutujen ihmiset saisivat torpattua näin hyvän hankkeen.

    On erittäin todennäköistä, että jos moinen systeemi tulee niin siinä tulee pitkät siirtymäajat, eikä se tule vaikutamaan autoihin joista on jo maksettu normaali autovero, ainakaan niihin 10-20 vuotta vanhoihin alta tonnin menopeleihin, ne kerkiää ruostumaan käyttökelvottomaksi siihen menessä.
    Tuolla ei varmasti ole mitään merkitystä kun persujen keskiverto äänestäjällä on vitutus ja salaliittoteoriat aivojen tilalla, eikä vaivauduta ottaman selvää eikä ajatelemaan, niin persujen puoluen toimistossa huomaan että tästäkin voisi saada nipun ääniä, jolloin Soini möläyttelee jotain letkautuksia ja taas pässejä viedään....
     
  7. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 453
    563
    113
    Vs: Elop sai työnsä tehtyä.

    Toki voidaan ajatella, että vero kohdennettaisiin käyttöön polttoaineveroina, jolloin siitä seuraisi pääkaupunkilaisten kovempi verotus, koska liikennesuorite per litra on alhaisempi. Eikä mitään kyttäyselektroniikkaa tarvittaisi - huikea parannus nykyiseen vai mitä? Hei, eiku meillähän on jo tällainen systeemi!
    Toisekseen, siitä päivästä alkaen, kun uusi verotuskäytäntö alkaa, jokainen ennen sitä päivää autonsa hankkinut alkaa maksaa kaksinkertaista autoverotusta. Samalla alkaa hitonmoinen autonvaihtobuumi, jossa suomalaisten aikaisempaa "autovarallisuutta" leikataan 1,5x autovenalennuksen verran. No uuden auton ostohinnassa kompensoidaan sitä osittain, mutta järjetöntähän tällaista uudistusta on toivoa osuvaksi omalle kontolleen.

    En tiedä persujen kantaa asiaan, mutta todettakoon, että on hyvä elää maassa, jossa on poliitikkoja, jotka pystyvät säilyttämään oman näkemyksensä paineen alla. Olisipa meillä hallituksessa samanlaisia puolueita, niin lastemme ei tarvitsisi hylätä velkaantunutta kotimaataan koulusta päästyään...
     
  8. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Elop sai työnsä tehtyä.

    Persujen kanta asiaan on varmaan se mille kannalle #syvät" rivit asettuvat;-)

    Tuolla isossa maailmassa on tietulleja, joilta vopi välttyä ajelemalla sivutietä ja tieden rakentamista rahoitetaan moisilla systeemeillä. Ihmisten tulee pysähtyä tullien kohdalla ja maksaa maksu koppiin, tästä tietysti syntyy ruuhkia ja hidasteita.

    Suomi on poikeusmaa siinä että me maksetaan hurjia autoveroja, eikä meillä ole tiestöön kohdistuvia maksuja.

    Aivan samoin kuin Suomessa ostetut kännykät on kärpäsen pieru valtameressä, niin tuon teknologian Suomen myynti on saman luokan tapahtuma.

    Tulevaisuudessa minusta on joka tapauksessa hyvä mennä/ mentävä tietulli tms. tietön käyttämaksu systeemiin myös Suomessa, oli käytetävä polttoaine mitä tahansa.

    Niin tässä on hyvä mahdollisuus Suomelle, kuten oli aikoinaan matkapuhelin verkkojen kehitämisellä aikoinaan ja samalla hoituu tulevaisuuden tarve siirtää tiestön maksut käyttäjille. (tiedän että tällä hetkellä syntyvät verotuotot ei kohdistu pelkästään tiestöön, mutta liikenteestä on myös paljon muita kuluja)

    Paikannus järjestelmä voisi tuoda kaivatun tolkun koko liikenteeseen, tiedän että yksilön kyseenalaista vapautta kannatavat vieratavat, ajatusta että nopeusvalvontakin voisi hoitua noin ja yhteiskunnan resursseja siirtyisi muualle.

    Tuossa järjestelmässä voisi olla paljon mahdollisuuksia jopa ruuhkia tai onnettomuuksia voitaisiin vältää kyseisellä järjestelmällä.
    Sen voisi kuvitella vähentävän vaikka tasoristeys onettomuuksia, liikenne valoja voitaisiin säätää tiedossa olevien auto massojen tulon mukaan, järjestelmän mahdollisuudet olisvat loputtomat.

    Tämä kaikki pitäsi torpata ja saada pari Hakkaraista mälisemään lisää arkadianmäelle, koska joitan vaan vituttaa kaikki ja vaikka näiltä persujen peruskanntajilta on lääköri ottanut kortin pois ennenkuin se koskisi heitä;-)

    Kekkonen takaisin ja rajat kiinni heti;-)
     
  9. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 453
    563
    113
    Vs: Elop sai työnsä tehtyä.

    Kansan tahto on hyvä lähtökohta demokraattisesti valitun kansanedustajan toiminnalle. Joskus oikein kaipaan aikaa, jolloin Suomessa sovellettiin toimivaa vallanjako-oppia ja presidentti pystyi estämään hallituksen toilailut käyttämällä Veto-oikeutta tai jättämällä lain lepäämään. Kekkosen kaltaiset todelliset johtajat pystyivät lisäksi verbaalisella ilotulituksellaan palauttamaan järjestyksen kansanedustuslaitokseen. Päällimmäisenä on jäänyt mieleen myllykirje kansliapäälliköille koskien virkanimityksia. Kirje alkoi sanoilla "Saatanan tunarit"...Oi niitä aikoja...

    Tiestöön kohdennettuja veroja maksetaan mm. auto- ja polttoaineverosta eli kyllä meillä on tiestöön kohdistettua "korvamerkittyä" verorahaa. Jos hitaasti muuttuva tilanne käyttövoiman suhteen on ongelma, kilometrien selvittäminen voidaan tehdä monella muullakin tavalla. Esimerkiksi katsastuksen tai veroilmoituksen yhteydessä ilmoittamalla. Näinhän toimii esimerkiksi sähkösopimus. Liikenneväylien eriarvoistaminen tietulleilla on idioottimaista touhua, jos sillä kustannuksia välttelevä liikenne siirretään runkotiestöltä kaartelemaan maatalojen takapihoille. Jossain Sveitsin kaltaisessa maassa läpikulkuliikenteen rahastaminen on sikäli mielekästä, että siellä tienpito on kalliimpaa ja vaihtoehtoiset kiertoreitit tulevat joka tapauksessa kalliimmaksi. Kaikki siis hyötyvät Sveitsin tiestöstä ja kyse on vain siitä, miten hyödyt jaetaan.  Samalla he rahoittavat muutakin kerätyillä varoilla. Saksankin kannattaisi tehdä niin, koska heillä on valtava läpikulkuliikenne. Suomessa kannattaisi tehdä niin, jos haluttaisiin lopettaa liikenne ja autoiluturismi kokonaan.

    Toisiko tämä sitten Suomeen liiketoimintaa, joka hyödyttäisi kansalaisia? Epäilenpä, että yleinen kustannustason nousu, joka tällä "parannuksella" saavutetaan, jäkertää jälleen kilpailukykyämme ja heikentää yrittämisen kannattavuutta omalla vaatimattomalla tavallaan. Aivan kuten kymmenet muutkin viimeaikaiset kustannustasoa kasvattavat edistysaskeleet, joita suomalainen yhteiskunta on joutunut nielemään. Vastaus on siis selkeästi "ja vitut" tuohon businettijuttuun..
     
  10. Vs: Elop sai työnsä tehtyä.

    Eli jos vastustaa tätäkin autotutkaveroa on persu? Just joo. Taitaa toi persu olla haukkumanimen nykykorvike entisajan vastaaville: eli diletantti, komissaari, natsi, jutku tai vaikkapa homoseksuaali.

    Oikeastaan kun ihan miettii, niin tuo yllä mainittu persuilu onkin sitä varsinaista persuilua.
     
  11. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 453
    563
    113
    Vs: Elop sai työnsä tehtyä.

    Samaa mieltä - joskus vaikuttaa kuin olisi "Porvoon Hakkarainen" äänessä ;P
     
  12. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Elop sai työnsä tehtyä.

    Elämää on toivottavasti tulevaisuudessakin ja asioiden tulee kehittyä.
    Toivottavasti meillä ei ole satoja kuntia ja niiden päälekäisyden tuomaan monin kertaista kulurasitetta tulevaisuudessa. Vaikka pahoin pelkään että näkyvissä olevat päätäjät pysäyttää kehityksen ainakin yhdeksi vaalikaudeksi.

    No sitten kun on talous lopullisesti persiillään, niin lienee turha miettiä uusien autojen verotusta tms.???

    Tämä on kaiken torpaamien on taas sitä kohta kuolen maksakoon lapsemme velkani sukupolven minä minä ajattelua, eläkeikä nouskoon kunhan se ei koske minua jne.

    Teknologia ei saa kehittyä, lankapuhellimet ja faxit takaisin.

    Varmaan kuitenkin on että etäpaikannus teknologia tulee tulvaisuudessa autoihin, sitä on jo nyt erittäin kalleissa autoissa varkauksien yms. varalta.

    Autoista tulee maksaa jatkossakin veroa ja ymärtääkseni tämä uudistus tulisi ensisijaisesti uusiin autoihin ja siirtymäaika koskisi autojen normaalia elin kaarta.

    Persumainen ei ei ei ja ei kaikelle, olisi sitten jälkiviisaasti ikävä todeta kun jokaisessa uudessa autossa olisi valmiina jo samsungin valmistama etäpaikannuslukija;-)

    Tuo teknologia on tulossa eritäin suurella todennäköisyydellä autoihin ja maamme koko, etäisyydet ja osaajat voisi olla eduksi järjestelmän kehittämisen, mitä voisimme sitten viedä muualla ja luoda työtä Suomeen.
    Meillä on joka tapauksessa kohte koulutettua työvoimaa nyt vapaana.

    Toivotaan että järki voittaa\o/
     
  13. Kosh

    Kosh

    206
    0
    0
    Vs: Elop sai työnsä tehtyä.

    Autoilun vastustaminen ja ihmisten tekemisten ja menemisten valvonta heidän omaksi parhaakseen on perinteistä vasemmiston ja vihreiden ideologiaa, joten koska tämä autojen satelliittivalvonta täyttää oikein loistavasti nuo ideologiset perusteet, he myös täysin sydämmin sitä puoltavat.

    Ja toki silloin sen vastustaminen on persuilua, koska heidän tämänhetkinen pääinhokkinsa ja vastustajansa ovat persut, jotka ovat jo ehtineet ilmoittaa olevansa sitä vastaan.

    Ja toden totta, osin oikeassahan vassarit ja vihreät ovat tässä persun pelossaan; jos ainoa puolue joka tätä hulluutta vastustaa, on persut, on aivan vakavasti harkittava heidän äänestämistään, vaikka muuten ei sitä tekisikään. Muuten olemme politrukkien isovelitalutusnuorassa autoinemme ja saamme sen chipin sinne perseeseemmekin isoveljen toimesta ennenkuin kissaa ehdimme sanoa. 
     
  14. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Elop sai työnsä tehtyä.

    Olkoon niin että toimin ennustaja eukkona, koska tätä uudistusta on järjellä typerää vastustaa ja voin olla aika varma että tätä vastustaa tietämättömyyttään entisen smpeen kannatajat ja lähiössä asuvat elikaanrensa lopussa olevien autojen omistaja = x- puolueen kannatajat, niin on oletetavaa että Soini tulee asiasta lausumaan lähipäivinä että...

    Jos olen väärässä, niin tämä ei ollut sitten persumaista ja syön siinä tapauksessa vanhat kenkäni.
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Elop sai työnsä tehtyä.

    Joo, Big Brother ohjelma vaan koko kansaa koskemaan ja kaikki saisi sitten tietää kuka pettää ja missä ketäkin, Suomesta tulisi kertaheitolla tosi kilttiä ja kuuliaista kansaa kunnes venäläiset hakkerit keksisi GPS:lle haittaohjelman, jolla auto ajaisi takaperin ja kaikki saisi valtiolta korvauksia vähenevistä kilometreista ;)))))))
     
  16. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Elop sai työnsä tehtyä.

    Juuri näin se homma etenee (tai siis tarkemmin menen taaksepäin), ei etsitään asioita jotka ihmisiä ärsyttää ja vastutustetaan sitten niitä.
    Ihmisillä ei ole mielenkiintoa uhrata ajatuksia vaan mennään vitutuksen mukaan, jää kokonaa huomaamatta että onki "yhdistyksessä" joka vastustaa yhtä asiaa joka vituttaa, mutta jää kokonaan näkemättä että sama "yhdistys" vastustaa viittä asiaa jotka olisi tälle yksilölle eduksi.
    Näin sitten tulee ammuttua omaan ja koko muun kansan jalkaan, ihan huomaamatta.

    Niin ja mitä siihen perseessä olevaan chippiin tulee, niin se on jo taskussasi eli kännykää seuraamalla viaranomaiset jo nyt paikantaa, eikä siinä auta vaikka laitaisi folio ohimoille.
     
  17. Vs: Elop sai työnsä tehtyä.

    Kyllä minusta nuo kengät kannattaa paremminkin myydä jollekin lähiössä asuvalle, entisen SMP:n kannattajalle, koska luultavimmin vielä hänelle nuo olisivat aivan käypäiset. Koko jota itse käytän, on 43-44. Olisi mukavaa ettei vanha, oletettavasti laadukas ja aikoinaan kalliskin nahkakenkä purista oikein kovaa, koska autonikin on elinkaarensa loppupuolella eli tietynlainen persu sekin myös. Tietysti jos kenkä puristaisi minua, se olisi minulle oikein.
     
  18. Kosh

    Kosh

    206
    0
    0
    Vs: Elop sai työnsä tehtyä.

    En tiedä millä järjellä sinä sitä puolustat, mutta juurikin tuon alan ihmisenä jolla tämä systeemi rakennetaan, niin minä vastustan sitä ehdottomasti nimenomaan järjellä.

    Systeemin rakentaminen nielee niin paljon rahaa, että liikenteestä saatavia veroja tulee korottaa pelkästään investoinnin kattamiseksi ennen sen vanhentumista ja uushankintaa sekä käyttökulujen kattamiseksi noin 500 miljoonalla vuodessa. Ai, miksikö? no siksi että se on noin miljardin hankinta joka pitää saada katetuksi noin viidessa vuodessa ja miljardin euron tekniikkahankinnan käyttö ja ylläpitokulut ovat minimissään noin 20% hankinnan arvosta vuodessa. Eli jos laittaa tällaiseen hankintaan miljardin, niin sen vuotuiset käyttökulut ovat 200 miljoonaa, olus että se miljardi pitää kuolettaa ennen kuin järjestelmä vanhenee ja sitä pitää alkaa uusia.

    Summa summarum 400-500 miljoonaa vuodessa pitää kerätä VAIN JA AINOASTAAN ETTÄ KERÄYSSYSTEEMI TOIMII. Onko joku tollo sitä mieltä että tällaisessa on mitään järkeä?

    Ei siinä olekaan jos sitä systeemiä miettii vain ja ainoastaan verojen keräämisen kannalta. Jos sitä miettii myös liikenteen ja ihmisten valvontajärjestelmänä, niin sitten siinä alkaa olla jotain tolkkuakin. Eli systeemi tullaan rakentamaan siksi, että sillä saadaan valvottua ihmisiä, heidän menemisiään ja tekemisiään pakkotoimin, ei siksi että sillä kerätään rahaa veroina, koska siihen se on aivan liian kallis. Kuten olemme Snowden tapauksesta saaneet lukea, valtioilla on halua ja tarvetta valvoa kansalaisiaan ja sijoittaa siihen uskomattomia summia. Tällaiselle teknologialle tulee olemaan kysyntää ja Suomea tullaan käyttämään tuotekehityslaboratoriona. Sen jälkeen laitteet tulevat pakollisiksi kaikkiin autoihin kun systeemin POC on tehty ensin täällä typerysten valtakunnassa ja perusteltu idiooteille kauniilla lauseilla. Kyllä sille oikeamielisiä ja hyvää tarkoittavia perusteluita keksitään (ambulanssin saanti onnettomuustilanteessa, ruuhkien välttäminen mitä se sitten lieneekään jne), niillä vain on se yhteinen tekijä, että niiden vuoksi ei kukaan sijoita miljardia + käyttökulut, mutta valvontateknologian POC:iin se kyllä voidaan sijoittaa.
     
  19. Vs: Elop sai työnsä tehtyä.

    Elop sai työnsä tehtyä ja nyt voidaan puhua autoilun verottamisesta?

    Käytön verotus on järkevintä. Nythän verotetaan omistamista paitsi todella paljon ajavilla. Tietullit ovat normaali systeemi ympäri maailmaa, mutta sitäkin vastustetaan meillä henkeen ja vereen. Käytännössä tullisysteemi ei hidasta matkaa, vaatii vain hiukan tilaa tulliasemille. Ja maksaa senkin ylläpito.

    En ole tutustunut tähän ehdotettuun systeemiin, mutta periaatteessa omasta mielestäni GPS:ään perustuva systeemi olisi joustavin rakenteeltaan. Mahdollistaisi tiekohtaisen porrastuksen. Mahdollistaisi ajoneuvon tyyppiin, ikään yms. perustuvan porrastuksen... jne jne

    Tällaisia systeemeitä on jo nyt käytössä eri tarkoituksissa. Esimerkiksi Volvolla on kuorma-autoissa systeemi, joka syöttää Ruotsiin serverille tietoa tieprofiileista sitä mukaa kuin Suomessakin raskailla Volvoilla ajetaan. Vastaavasti systeemi syöttää autoihin päin dataa niin, että seuraava kyseistä vaikkapa mäkistä osuutta ajava Volvo osaa automaattisesti säätää itsensä mahdollisimman kustannustehokkaalle etenemiselle.

    Henkilöautoissa on yhä enemmän ajamista haltuun ottavia systeemeitä. Kaikessa tässä kehityksessä tiemaksutyyppisen systeemin pitäisi olla todella helppo. Paitsi niille, joille kaikki on vaikeaa. Sitäpaitsi me kaikki kannamme jo yhtä tällaista systeemiä aina mukana kännykän muodossa.
     
  20. Kosh

    Kosh

    206
    0
    0
    Vs: Elop sai työnsä tehtyä.

    Kestämätön väite. Sinun ei ole  pakko pitää kännykkää mukanasi, eikä sinun tekemisiäsi veroteta sen pakolla kantamasi kännykän tallentamien tietojen mukaan.

    Sitä miksi meillä ei mennä tietulleihin tai moottoritiemaksuihin, en minäkään oikein ymmärrä.

    Toisaalta, auton käyttämistähän meillä nimenomaan nykyään verotetaan, sitä kutsutaan polttoaineveroksi. Jos et aja, ei polttoainetta kulu eikä valtio saa vewrotuloja = käytön mukaan verottaminen. Se miksi polttoainevero tulee olemaan tulevaisuudessa hankala, johtuu tietysti sähköautoista. Toisaalta, jos kerran halutaan autoon jokin vimpain laittaa, niin laitetaan sitten sähkömittari, kuten taloissakin on, ja verotetaan siihen ladattua sähköä, jos kerran jotain pitää verottaa. Siinä ei samalla mahdollisteta sellaisia asioita jotka aivan taatusti otetaan käyttöön heti järjestelmän valmistuttua, vaikka miten toisin väitettäisiin. Toisaalta, koska yksinkertainen ja halpa, vanhaan olemassa olevaan tekniikkaan perustuva sähkömittari ei kerrytä Nokian ja tuon konsortion patenttisalkkua ja tuloja, eikä mahdollista sitä mikä oikeasti siellä on takana, niin se ei ole "oikea" ratkaisu asiaan

    Taannoin jotkut vastustivat passien sormenjälkiä ja niistä kerättyä rekisteriä sillä perusteella että niitä voidaan käyttää sitten rikostutkinnassa löydettyjen sormenjälkien haussa koko kansasta. Poliitikot ja viranomaiset vakuuttivat  ettei näin kävisi. No, meni kaksi vuotta ko. passien käyttöönotosta ja poliisille myönnettiin viime keväänä tämä oikeus, jota heille lain säätämisen yhteydessä tehtyjen vakuuttelujen mukaan ei pitänyt antaa. Eli vastustajat olivat väitteissään täysin oikeassa siinä miten tulee käymään.

    Jos joku on niin pirun naiivi että luulee ettei tämän sama tapahtuisi myös tämän systeemin kanssa, niin se alkaa olla jo peruste holhouksen alaiseksi julistamiselle :)