Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Elohopeapariston korvaaja

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Niko, 10 Huhtikuu 2018.

  1. Nelari

    Nelari Member

    85
    13
    8
    Ovatkohan tämän linkin tiedot edelleen voimassa? Sivulla 11, tilaustietojen ja hintojen yhteydessä, on vuosiluvuksi merkitty 2014.
     
  2. Niko

    Niko Active Member

    867
    118
    43
    Itse olin viimeksi yhteydessä 2018 ja pitivät edelleen paikkansa. Laita vain sähköpostia niin sillähän se selviää!
     
  3. Nelari

    Nelari Member

    85
    13
    8
    Joo, tein tämän jo muutama päivä sitten (mutta en tullut täällä ilmoittaneeksi). Lähetin jo ne 16€. Nyt odottelen pakettia Alankomaista.

    Muuten: tässä kävi niin, että ostin sitten 1970-luvun kameran Kameratorin tämän kevään alesta, ja siinä oli sisällä PX625-paristo tyyppiä alkali, jonka nimellisjännite on tunnetusti 1,55V. Tämähän on enemmän kuin elohopeapariston 1,35V, eli oletin, että kamera valottaa ainakin jonkin verran väärin. Mutta ei valota, kuten vertailu entisten laitteitteni kanssa osoitti.

    Hyvä juttu sinänsä. Mutta ihmetytti hiukan. No, mittasin sitten tämän alkalipariston jännitteen, ja sehän olikin juuri tuo äsken mainittu elohopea-1,35V. Häh? Ylläri!

    Muuta selitystä en keksi kuin että tämän pariston jännite on aluperin ollut 1,55V, mutta että se jotenkin nyt vain sattui tulemaan minulle siinä vaiheessa, kun sen jännite oli laskenut juuri sen verran, että elohopeapariston 1,35V oli saavutettu.

    Selvitin asiaa vielä ostamalla uuden alkali-PX625:n, jonka jännite oli 1,55V, ihan niinkuin pitikin. Ja kun sen pani tähän vanhaan kameraan, niin eipä tuo enää oikein valottanutkaan. (Ei, ei se rikkikään mennyt.)
     
    Niko tykkää tästä.
  4. Nelari

    Nelari Member

    85
    13
    8
    Jo tuli paketti, ja sovitin näyttää toimivan ihan niinkuin pitikin. Toisin sanoen, panin sen sisään hopeaoksidipariston SR44, ja tällä yhdistelmällä kamera valitsee saman (oikean) aukon kuin ennenkin.
     
    Niko tykkää tästä.