Alan olla niin kutsutusti kyrpiintynyt Mulla meni monta filmiä taannoin kun asematunnelin kuvatehdas ryssi, naarmutti filmit ja rähmi vielä sormenjäljin. Mitään korvausta ei reklamaatiostani tullut, silloin vain ukko pokkana selitti että hyvän näköistähän näistä tulee (laittoi hienoilla ICE-jutuilla varustettuun skanneri+printteri -härpättimeen). Sormenjäljistä sanoi että näitä ei saisi olla, mutta ei ollut syy korvata mitään. Enemmän saa jokainen lukea searchilla... Alkoi se labbiksen vaihto. Tyytyväinen olen ollut Eiriin, joskin semmoista hiusnaarmua on usein, mutta se ei kiusaa paljoa. Eirin ongelma on nykyään kuitenkin toimitusaika: Käytännössä fotoliikkeissä käy kuriiri kerran viikossa, eli E-6 toimitusaika on pahimmillaan 2 viikkoa! Se on liikaa, viikossa kodachromet käyvät jenkeissä saakka kehittymässä! Tuli siirtyminen kehutun Who's next -labbiksen asiakkaaksi, mutta nyt kun olen käynyt läpi useita E-6 ja C-41 -prosessoituja rulliani kesän ja syksyn ajalta niin olen kauhistunut. Järkyttäviä naarmuja. Sanoisiko uria! En voi ymmärtää kuinka "ammattilabbis" voi vetäistä filkkaan tuollaista uraa huomaamatta. Kyse ei ole enään naarmuista, vaan yhdestä tai useammasta pitkin filmiä kulkevasta urasta, jotka välillä kaareutuvat pois kuva-alalta palatakseen sitten takaisin. Tässä malli ja tässä suuri Nyt on hakusessa paikka jolla on jonkinlainen takuu kuvien suhteen! Tämän hetken vaihtoehdot: - Jussi Pohjakallio - Freda 51 fotoyks Liekö pk-seudulla muita E-6 -labbiksia? C-41 sujuu kyllä lähikuvaamoissakin nopeasti, ja päälle saa vielä indeksiprintit. Tosin "hiusnaarmua" voi tulla ja negat ovat aina tungettu pussiin hankaamaan toisiaan vasten (muuten asia, jota ulkomaalaiset ihmettelevät - ainakin minun tapaamani. He ovat tottuneet että negatiivit tulevat aina nätisti lehtisissä joihin voi merkata montako lisäkuvaa ja mitä kokoa mistäkin haluaa). Vinkkinne on mikä?
Vs: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä? Voin vahvistaa että itse kehittämällä en ole saanut aikoihin enää yhtään naarmua filmeihin - puhtaissa suomalaisissa oloissa siis kameran/filmikasetin aiheuttama naarmuttaminen on todella paljon harvinaisempaa kuin labran. Silloin, kun kehitytin diat valokuvausliikkeen kautta Eirillä, oli pienenpientä naarmua jonkin verran, ja silloin tällöin, ehkä n. joka toisessa rullassa, parin kuvan mittainen isompi naarmu. Ei siis mitään kovin vakavaa, mutta hyvä vertailukohta kuitenkin omalle kehittämiselle. Itse tekemällä en sen sijaan todellakaan muista saaneeni yhtään tällaista naarmua aikaiseksi, vaikka rullia on tullut tehtyä useita kymmeniä E-6, C-41 ja MV. Vedän filmin kuivaksi sellaisella Naarmuttimella (;-)) mutta kun sen kastaa ensin stabilizeriin/loppukostutusaineeseen ja vetää vain kerran niin se on vähän eri asia kuin noiden vetävien labrojen useat pyyhkimet, joita ei koko ajan puhdisteta. Itse kehittämällä taas tulee hieman enemmän pölyä ja joskus pieniä valumajälkiä, tosin yleisesti ottaen siistimpää kuin monen labran jälki. Ja ennen kaikkea on helposti petrattavissa jos tekee mieli parantaa. Elokuvalabroissa "ilmaveitset" lienevät in, tällöin filmiin ei koske mikään pyyhin vaan ainoastaan puhdistettu paineilma roiskaisee kemiat pois filmin pinnalta. Eikö tällaisia käytetä E-6- ja C-41-stilllilabroissa?
Vs: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä? No Freda 51:n fotoykköstä en kyllä lähtisi suosittelemaan, pohjautuen tosin useamman vuoden vanhoihin kokemuksiin. Naarmuja tms. feeluja ei ehkä tullut keskimääräisesti sen enempää kuin muuallakaan, mutta monesti värit olivat aivan outoja. Lisäksi tuntui että porukka vaihtui paikassa jatkuvasti, ja oli keskimäärin kovin osaamatonta. Prässäyksiä ei muuten kertaakaan taidettu tehdä oikein, paitsi laskutuksen osalta. Tuosta tunnelin kuvapisteestä on omat kokemukset saman suuntaiset kuin Usagilla yllä. Varmaan 1/4 - 1/3 tuolla kehitetyistä dioista oli sössitty jollain lailla (esim. tiputeltu lattialle roskia keräämään, leikattu väärin tms.), ja aina kun oli jompi kumpi niistä ukoista (omistajista?) tiskin takana niin vastine reklamaatioihin oli vähintäänkin tympeää. Viimeinen tippa oli kun vastine oli, 'No se hyvitys sulle on siinä ettei veloiteta sulta tästä kehityksestä mitään'. Äänestin jaloillani enkä enää niitä tuon liikkeen sisälle vie. Who's Nextiin olen itse kyllä ollut tyytyväinen ja aion siellä vastedeskin filkkani kehityttää. Oletko Usagi ottanut asian puheeksi lafkan pyörittäjän kanssa?
Vs: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä? Olen käyttänyt sekä Pohjakalliota että Whoossia, josta jälkimmäistä paljon enemmän. Kummastakaan en ole huomannut saaneeni naarmuja, mutta täytynee joskus syynätä. Whoossissa sanottiin joskus, että jos jotain reklamaatiota on, niin totta kai siitä pitää mainita. Ammattiylpeys on kuitenkin tallella ilmeisesti - tarkoitus ei suinkaan ole suoltaa sutta ulos. MV-kuvilla on kuulemma kanssa oma pikkukehittämö, ainakin E6:lle. En tiedä onko C41:kin. Niille en oo koskaan vieny. Fredan Fotoykköstä en oikein uskaltaisi suositella, siitä lafkasta nyt ei kovin uskottavaa kuvaa ole saanut millään tavalla. Vinkkini olisi siis ottaa naarmut puheeksi Whoossissa ja jos yhteisymmärrykseen ei päästä, kokeilla vielä MV-kuvia. Pohjakallio on myös kaikesta päätellen kohtuuvarma, vaikka vissiin kalliimpi.
Vs: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä? Kannattaa tosiaan ennemin jutella whoossissa, on mullekin kertonut että "sano jos jotain tiettyä mielessä tai yleisesti palautetta toiminnasta", tosin itse oon harrastelija ja myönnän etten kovin tarkasti syynaillut aina. Dia kehhariin tuolla sörkässä ollut kyllä tyytyväinen tähän asti.
Vs: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä? Kuva-Paijulasta Turusta olen saanut mielestäni sekä 6x6:set, että kinot siisteinä ja nopeasti postissa toimitettuna.
Vs: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä? Niin kuin jo todettiin niin Who's Nextissä asiointi on hienoa yhteipeliä. Huolet ja kysymykset saa ja pitääkin kertoa. Siellä on kiva asioida. Omiin E-6 -filmeihin en ole koskaan saanut fläkkiä tai raappua. Laatu on mielestäni huippu kaikin osin. Vahintään yhtä hyvä ja tasainen kuin muinaisella Eirin VERKKOSAAREN sertifioidulla prosessilla tai Dialabin vastaavalla. Ymmärtääkseni konekin on kaikilla samanlainen, Who's Nextissä vielä ehkäpä asialleen omistautunein huippukaveri hoitamassa hommaa. Noista keskustelun aloittaneista kraapuista tuli nyt vielä mieleen että eihän ne nyt vaan tule mistään omasta laitteesta? Tällaisiakin on joskus kai tapahtunut. T. Kerkko.
Vs: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä? Whos nextissä olen minkäkin kehittänyt omani, ja ei ole ollut naarmuja.
Vs: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä? Käyn vielä läpi noita dioja ja negoja jahka ehdin. Samalla varmistan onko kaikki kuvattu varmasti yhdellä kameralla vai eri kameroilla. Sitten otan yhteyttä labraan. Aikaisemmin kuvissa ei ole ollut ongelmia enkä itse kehittämissäni ole havainnut mitään. Siksi ensimmäinen epäily on kyllä mennyt labbiksen suuntaaan. Mutta tutkitaan ensin ja hutkitaan sitten lisää jos siihen on tarvetta. Vaikea tosin keksiä kuinka yksi kamera voisi naarmuttaa filmiä pituussuunnassa naarmuilla, jotka eivät ole yhdensuuntaisia vaan kaartuilevat satunnaisesti, jatkuen kuitenkin filmin matkan. Hiekanmuru voisi tuon tehdä mutta kuinka se pysyisi aina mukana kuukausien ajan?
Vs: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä? On tuolta WNL:stä tullut naarmuista ja roskaista negaa takaisin mullekin. Diat yleensä parempia mutta on virheitä ollut niissäkin.Yleisesti ottaen hyvää jälkeä mutta on ollut pettymyksiäkin.
Vs: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä? Kehystääkös Who's next lab dioja? Ite kun ei jaksais, ja tuli just viimenen pisara Eirin paskaa laatua...
Vs: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä? Tulipas nyt mieleen, että noiden naarmutettujen filkkojen välissä kuvatut (samana päivänä) kodachromet ovat naarmuttomia. Kehyksistä yhtäkkiä vaan tuli mieleen Kehystyksistä: Eirin kehystys on ollut kyllä kiva juttu, ite ei tahdo jaksaa. Paskin kehystys koskaan on tullut saksasta, kalliista Mayer-labrasta jossa teetin Agfan edesmennyttä scalaa useamman rullan satsin kehystettynä. Aikaisemmat kehystämättömät olivat hyvää jälkeä. Olivathan kehystetytkin, mutta ne olivat kaikki sekaisin. Toisin sanoen, useasta rullasta joissa oli vielä kokeiltu erilaisia kehityksiä - mikä olisi paras sävyiltään, iso 100, 200 vai 400 jne.. dokumentoitu eri ruutujen 'exif'-datat kuvausvihkoon jne oli koottu vain yksi laatikko jossa nuo olivat satunnaisessa järjestyksessä. Enpä ole vieläkään monen vuoden jälkeen jaksanut yrittää järjestellä niitä edes joten kuten muistiinpanojen mukaiseen kronologiseen järjestykseen ja katsoa projektorilla. Sinänsä sääli, siellä on kuitenkin mm. hyvää kuvaa seurasaaren pääsiäistulista ja juhlista. Käsityönä kehystettyä, ei numeroita ja dumpattu sekaisin. Onpa järkee.
Vs: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä? Kyllä minäkin allekirjoitan WhosNextin sillointällöin naarmuiset diat mutta juova ei näy skannissa eikä projisoinnissa. On siis aika heikko juovanoloinen ikäänkuin naarmu koko filkan yli. Oon kai miljoona kertaa kirjoittanut miksi yhä laitan diat whosiin on se että kuvien sävyt on näinkin paskalle valottajalle (ja silointällöin vanhalle filmille) kuin mä, huippuluokkaa. Ihan eiri kuin eirissä jossa ennen whosia kehitytin. Whosin ukkeli osaa kyllä hommansa. Se skraidun kun sais pois niin bravo!
Vs: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä? Jeps, nyt tuli viimeset whoissiin laitamani filkat, ei naarmua tällä kertaa vaikka sama kamera oli käytössä. Kestivät matkalla pari viikkoa - liekkö ollut joululomilla. No, muutama hiusnaarmu oli, mutta niitä voi syntyä kamerassakin. Mulla noi naarmut näkyvät skanneissakin - ehkä jos olisi ICE:llä oleva skanneri niin ei näkyisi. Naarmu näkyy semmoisena tummana varjona... Sanomattakin lienee selvää että erittäin V-mäinen prikattava skanneisssa, kun tuollainen kulkee kaikkien ruutujen läpi vaihdellen välillä vertikaalista sijaintia ja kiemurrellen... Ja kun kuvat ovat vielä tärkeitä. Projisoidessa tuo ei toivottavasti näy - vai näkyyköhän Edit: näkyvät pahasti!
Vs: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä? Kas vain. Näyttää tosiaan eviksen kuvauksen mukaiselta juovalta. Muttei mun silmiin näytä kyllä niinkään naarmulta kuin joltain jäämältä / tahralta. Kannattaa ihmeessä ottaa asia puheeksi tekijän kanssa.
Vs: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä? jeps etsin muutaman sopivan näytteen ja käyn siellä näyttämässä.
Vs: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä? Olen sahe69:n kanssa samaa mieltä, että saattaa olla "valumatahra", joka spriillä (tms.) varovaisesti pyyhkäisten häviää...
Vs: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä? Kiitti Sahe69 vinkistä. Valumatahrahan se juova on joka lähtee melko vaivattomasti pois vaikka hönkäisemällä ja pumpulipuikolla. Ei ole siis naarmu. Hieno homma!
Vs: Mikä labbis EI NAARMUTA filmejä? Mulla ei valitettavasti ole valumajälki, vaan kuvaisin noita enemmän termillä ura. Voisin yrittää ottaa valokuvaa sopivan viistosta kulmasta näytille... No, kunhan ensin ehdin kerätä kaikki vahingoittuneet filmit ja vähän analysoida.