Ajattelin kysellä millaisia konsteja ihmiset ovat käyttäneet pölyntorjuntaan kehitettyä filmiä käsitellessä. Meillä kun asustaa muitakin karvaisia elukoita kuin minä ja pölyn määrä on melko vahva.
Vs: Pölyä pölyä kaikkialla Tarkoitat varmaan siis vielä märän filmin käsittelyä? Kuivaan ei ainakaan mulla tartu mitään, ongelmallisempi onkin sitten skannerin lasille jäävä pöly. Kuivauskaappi on tietysti hieno, mutta turhaa hifistelyä jos ei kehitä ihan tuhottomasti filmiä. Parhaiten pölyä saa vähennettyä lyhentämällä filmin kuivumisaikaa, eli kunnollisella pintajännityksen poistolla. Jos kuivaat filmiä kylppärissä, niin kuuman suihkun höyry sitoo pölyn hyvin kiinni seiniin ja lattiaan, ainakin hetkeksi. Varmaan jo tuttu juttu useimmille, mutta toimii. Imurointi on kanssa aika kova juttu. Bonuksena saa sitten tyytyväisen tyttöystävän tai vaimon joka ei valita pimiötyöskentelyyn menevästä ajasta...
Vs: Pölyä pölyä kaikkialla Kehitetty filmi "pölykuivaksi" mahdollisimman nopeasti, eli ylimääräisten vesien pyyhintä mikroliinalla ja kuivumaan ripustus lämpimään eli keittiöön takan muurin kylkeen. Lähistöllä oleva lämpöpatteri pitää sulkea puoli tuntia aikaisemmin ettei nosta pölyä lattialta. Pölyn leijumista huoneilmassa saa vähennettyä aika hyvin pyyhkimällä lattiat ja pinnat kostealla rätillä pönlynimurin sijaan. Vähenee talvella myös staattinen sähköisyys.
Vs: Pölyä pölyä kaikkialla Myös imuroiminen ok jos on keskuspölynimuri joka imee pölyt muualle, eikä ole sitä murikkaa hurisemassa samassa tilassa.
Vs: Pölyä pölyä kaikkialla Osta käytetty Eirin kuivauskaappi, sellaisia saa muutamalla kympillä. Ei loppujen lopuksi vie paljon tilaa, sen jälkeen pölyongelmat ovat ikävä muisto vaan.
Vs: Pölyä pölyä kaikkialla Näitä juttuja ei välttämättä löydä heti, mutta ennemmin tai myöhemmin tulee vastaan kun atkiivisesti etsii. Kameralaukun myyntipalstalla kuivauskaappeja on myyty useampi kappale. Täältä löysin omanikin, joka on 120mm filkoille tarkoitettu kaappi, eli hiukan matalampi malli. Korkeampi kun ei mahdu matalaan pimiööni. Poistamalla lämmityslaitteen mahtuu kinofilkatkin hyvin roikkumaan. Ostoilmoitukset vaan joka paikkaan jonka lisäksi aktiivihaku päälle. Jossain vaiheessa siitten varmasti tärppää! ;-)
Vs: Pölyä pölyä kaikkialla Kiitokset hyvistä vinkeistä. Sakarip:n höyryvinkki ei ollut tuttu ja sitä pitää kokeilla. Mikroliinaakaan en ollut tullut ajatelleeksi. Kuivauskaappi olisi toki se paras ratkaisu. Jostain luin, että joku käyttää DIY "kuivauskaappina" Ikean muovista pukupussia.
Vs: Pölyä pölyä kaikkialla Mikroliinan sijasta voi myös käyttää omia sormiaan tai sitten ihan tarkoitusta vartan suunniteltua Naarmutinta (ei se oikeasti naarmuta). Itse joskus kokeilin mikrokuituliinaa ja tuntui se kitka kyllä liian suurelta, en tiedä sitten...
Vs: Pölyä pölyä kaikkialla Mulla liina on kyllä palvellut hyvin, ehkä kahdensadan rullan ajan. Ihan muutamaan liian kuumassa huuhdeltuun filmiin on tullut emulsioon pyyhkimisestä johtuvia reikiä.
Vs: Pölyä pölyä kaikkialla mablo: unohda mikroliina, se saa vaan emulsiota irtoamaan lisää, ota sensijaan seuraavalla kerralla Maco loppuhuuhteluainetta, se tekee filkan antistaattiseksi. filkka vaan kuivumaan, sitten kuiva filkka ja skannerin lasi puhtaaksi tuoreella ilford antistaattisella liinalla. se on siinä, vaikka filkka olis tipunut lattialle ja nostettaessa ylös täynnä paskaa ja karvoja. On kokeiltu... ( kaikki muu on hömpötystä)
Vs: Pölyä pölyä kaikkialla Ihanko oikeasti täällä suositellaan märän filmiemulsion pyyhkimistä mikrokuituliinalla ta i ylipäänsä millään? Ei helvettissä....
Vs: Pölyä pölyä kaikkialla Minä en ainakaan koske filmiin enää ikinä millään (aikaisemmin oli naarmuttamispihdit käytössä). Loppuhuuhtelu tislattuun veteen sekoitetulla wetting agentilla ja filkat suoraan roikkumaan kuivauskaappiin. Sen jälkeen ei ole ollut naarmuja eikä läikkiä!
Vs: Pölyä pölyä kaikkialla Minun mielestä mikroliina on hyvä. Sillä lähtee pisarat kinofilmin rei'itystenkin välistä.
Vs: Pölyä pölyä kaikkialla kai se minunkin on oma lusikkani... noh, mustavalkofilkkojen pölyyntymisongelma on minulle hiukan vieras. Ainakin kylppärissä kuivatut on aina pölyttömiä, kun seinat on kastellut (suihkulla tai höyryllä). Kuvavalmistamossa kun olin joskus hommissa niin oli pikkusen rouheempaa peli. Kun C41 tuli ulos konesta kuumana ja hyvin staattisella sähköllä ladattuna (erityismaininta kodakille) laitettiin se naulakkoon roikkumaan ja huone oli sitten todella pölyinen. Jälki sen mukaista. Skannauksessa saa kyllä mustavalkofilkankin naarmuille, paskaiseksi ja pölytettyä.
Vs: Pölyä pölyä kaikkialla naarmuista ja läiskistä puheenollen,nostan märän filmin roikkumaan yläpäästään ja nappaan vasemmalla kädellä filmin alalaidasta kiinni ja kumilastalla pyyhin sopivasti painaen vedet pois.Filmiin ei jää ensimmäistä tippaa vettä eikä kuivuessa ole läiskän läiskää.
Vs: Pölyä pölyä kaikkialla Kyllä märkää filmiä voi varovasti pyyhkiä jollakin jos sen haluaa nopsaan kuivaksi. Eri asia onko se suositeltavaa loppuhuuhteluaineen toiminnan kannalta (mistä täällä on keskusteltu) jos sellaista yleensäkään käyttää. Järkeä kannattaa toki pyyhkimisessä käyttää ja jos tuntuu ilkeältä niin vaikka antaa olla. Tuota varten on kuitenkin ihan työkalujakin tehty ja omat sormet on hyvin toimineet myös.
Vs: Pölyä pölyä kaikkialla Agfan Agepon on riittoisaa, hyvää ja halpaa. Litran pulloa ei saa loppuun koskaan. Eikä tarvitse koskea filmiin kun sen nostaa kuivumaan. T. K.
Vs: Pölyä pölyä kaikkialla Kyllä minä sen jotenkin ymmärrän, että muovipuolta läästitään sormella tai lastalla, mutta emulsiopuolta ja vielä mikroliinalla! Ei tulisi mieleenkään.
Vs: Pölyä pölyä kaikkialla kokeileppa kumilastaa johonki paskarullaan(jos löytyy),vettä kun ei jää niin ei myöskään läiskiä ,eikä naarmuja.Lasta saa olla mallia ikkunanpesulasta.Emulsiota pitää kunnioittaa ,mutta ei pelätä.